שביעי

12.10.18 | ג' בחשון תשע"ט | 325 גיליון שביעי | 10 אליהו גליל י הד ו ת "תורת מניטו נותנת מענה למי שמחפש יהדות נורמלית" שנים לאחר פטירתו, הגישה שהנהיג הרב יהודה ליאון אשכנזי ז"ל 22 הרב שרקי: "הוא ידע לכוון לטון המדויק של הנשמה" • הופכת אופנתית בדומה למנהיגימ אחרימ של יהדות צרפת בתקופה שלאחר השואה, ני ה הרב יהודה ליאונ אשכנזי ז"ל לחבר מחדש למ ורת את האנשימ שהתרחקו ממורשתמ, על ידי חיבור מקורי בינ המ ורת היהודית לבינ עולמ המחשבה שנימ לפטירתו, 22 המערבי. השבוע, בח' בחשוונ, ימלאו ורוחו הגדולה של 'מניטו', כפי שכונה בידי תלמידיו, שבה ומרחפת מעל השיח הציבורי והופכת אופנתית מחדש. "דורנו קרוע בהגדרות ותרות של זהותו", מ ביר (, תלמידו המובהק, רב קהילה ור"מ 59) הרב אורי שרקי במכונ מאיר, "בינ ימינ לשמאל ובינ דת ללאומ. עבורי הוא היה מי שידע לכוונ אל הטונ המדויק של הנשמה, באופנ שקבע בלב את ניצני הוודאות הראשוניימ של השאלות הגדולות". הקשר בינ משפחת שרקי ובינ מניטו התחיל עוד לפני שהרב שרקי נולד. "אביו של הרב אשכנזי, רבי דוד אש כנזי ז"ל, שהיה הרב הראשי האחרונ של אלג'יריה, היה ידיד אישי של בי המנוח. בצעירותו מניטו היה מתא רח בקביעות בבית בי והיה ידיד אישי של אבי ז"ל. כשהייתי נער ועלינו לישראל, שנינו גרנו בשכונת רמות אשכול בירושלימ, ועמדנו בקשר קבוע. התחלתי לשמוע בקביעות את שיעוריו מאז הגעתי לישיבת מרכז הרב. "משנתו של מניטו מציגה בפני בני דורנו אותנטיות יהודית-שורשית, שנותנת מענה לכל שאלות הרוח הגדולות המנ רות בחלל המחשבה האנושית והיהודית כאחד. משנתו עו קת בעיקרה בבירור הזהות. היא מתבררת גמ דרכ מעברי הזהות האישיימ שלו - מיהודי אלג'יראי ליהודי בעל זהות אינטלקטואלית צרפתית, ומשמ ליהודי בעל זהות עברית מתחדשת על ידי הישראליות". "נוצרה כמיהה לתורות שמתרחבות לעוד מעגלימ, ומניטו מ פק אלטרנטיבה טובה לתורה הדתית-ציונית, שהיא שונה מזו של תלמידי הרב קוק", אומר הרב פי (, ר"מ בבתי מדרש שונימ וחוקר יח י 37) גלדצהלר יהדות, נצרות ואי לאמ. "הוא היה תלמיד חבר של הרצי"ה והוא ראה פער בינ האידיאל של הרב קוק ובינ הביטוי שלו בפועל, וראה כנה בישיבת מרכז הרב שעלולה להפוכ ל'כת של ארצ ישראל', כלשונו". אל תורת מניטו הגיע הרב גלדצהלר אחרי שנה וחצי של מגורימ על גג בניינ ברובע המו למי, שהותירו אותו מבולבל רוחנית: "יצאתי משמ למ ע ודיברתי עמ כל מיני הוגי דעות ורבנימ, חרדימ ודתיימ-לאומיימ, וגמ עמ כומר וקאדי. ב ופ מצאתי אצל מניטו מ גרת שבה כל האמונות והדעות ממוקמות במקומ שלהנ". לא רק בצרפת הלימוד של תורת מניטו הוביל את הרב גלדצהלר לכתיבת ה פר 'מ ע בראשית' שיצא לאור השבוע לרגל יומ האזכרה של מניטו, והוא קיצור משנתו הפילו ופית, משנת התולדות, בשפה נגישה ומתומצתת ביח ל פ רימ קודמימ. "אמ היוונימ דיברו על הי טוריה, התורה מדברת על שושלות, תולדות ואבות טיפו . כשהתורה מ פרת על היח ימ שבינ יצחק וישמעאל, למשל, היא מציבה מודל שחוזר גמ בינ צאצאיהמ". באמצעות כתביו של מניטו, שהיה רב מקובל וגמ אנתרופולוג, אפשר לקרוא את המציאות של ימינו בצורה יותר בהירה". ואנשימ כבר יודעימ מי זה מניטו?  "אמ עד לפני כשנה-שנתיימ, רק היהודימ הצרפתימ ידעו מי זה, עכשיו הוא כבר מוכר לכולמ. יצאו פ רימ משיעוריו, ויש גמ בית מדרש שהקמנו ומקבצ אליו מאות אנשימ, עמ חמישה אירועימ שנתיימ בהשתתפות חוקרימ ורבנימ. יש גמ קבוצות ווט אפ ופיי בוק פעי לות ותו ות של לומדי תורתו. המטרה שלי היא להביא את התורה של מניטו לציבור הישראלי כי היא נותנת • מענה למי שמחפש נורמליות". "מענה לכל שאלות הרוח הגדולות". הרב אשכנזי ז"ל עם הדלאי לאמה הרב גלדצהלר: דיברתי עם כל מיני הוגי דעות ורבנים, דתיים-לאומיים וחרדים, וגם עם כומר וקאדי. בסוף מצאתי אצל מניטו מסגרת שבה כל האמונות והדעות ממוקמות במקום שלהן

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==