שביעי

01.06.18 | י"ח בסיון תשע"ח | 308 גיליון שביעי | 46 איתמר מרילוס ס י פ ו ר מההפטרה צילום: אלמוג, מתוך ויקיפדיה מדי ארבע שנימ העולמ עוצר מלכת ומ תמכר למונדיאל. במשכ ארבעה שבו עות אינ דבר מעניינ ומרתק יותר מאשר משחקי גביע העו למ בכדורגל. מאות מיליוני אנשימ בכל רחבי תבל צמודימ למ כימ ולא מחמיצימ אפ רגע של אקשנ. כדורגל הוא לא רק פורט, הוא דרכ חיימ, הוא חלק בלתי-נפרד מהת רבות האנושית ומההי טוריה של העת החדשה. והמונדיאל הוא אירוע השיא של הכדורגל העולמי. לפני ארבע שנימ, , יצאה לאור המהדורה הראשו 2014- ב נה של פר המונדיאל, לקראת הטורניר שהתקיימ באותה שנה בברזיל. ועתה הגיעה העת למהדורה חדשה, זו שתכינ את חובבי הכדורגל בישראל לקראת הפ טיבל הבינלאומי הענק שייפתח וי תיימ במשחק הגמר 2018 ביוני 14- ב ביולי במו קבה. כל חובב כדורגל 15- ב אמיתי ימצא עניינ ב פר החדש. להתראות עכו עלא חליחל עמ' 298 / ' הוצאת 'עם עובד 'הקצב' מעכו מן הצד האחד של המתרס • 1799 חוויה מסעירה ומרתקת על קורותיה של העיר עכו בשנת עומד השלטון העות'מאני המתפורר, ומן הצד השני גיבורה העולה של אירופה - נפוליאון בונפרטה נדב יעקבי פר המונדיאל / עמ' 164 / ' הוצאת 'ידיעות פרימ אני רגיל לקרוא פרימ שעו קימ בארצ ישראל כאשר היהודימ עומדימ במרכז העלילה ומושכימ בחוטימ. מנ ה תמ הדבר קשור באתו הציוני שמדגיש את חזרתנו למולדת אחרי שנות אלפיימ. 'להתראות עכו' אינו מתמקד ביהודימ. אנחנו כמובנ נמצאימ בעלילה, אבל רק באופנ משני. הייתה זו חוויה מעניינת )וכתובה נפלא( לקרוא , כאשר מנ 1799 על המצור של העיר עכו בשנת הצד האחד של המתר עומד השלטונ העות'מאני )ב יוע בריטי( המתפורר, ומנ הצד השני גיבורה העולה של אירופה - נפוליאונ בונפרטה. ה פר מתב כמובנ על הני יונ המ עיר של נפוליאונ לכבוש את העיר, ני יונ שבניגוד לציפיות המו ימי המצור אירעו לא 54 קדמות - כשל. במשכ מעט התרחשויות: ני יונות ריגול, מחלת דבר, משלוחי נשק שלא הגיעו ליעדמ ועוד. העלילה וחפת, וקל לעשות זאת כאשר במר כז ה פר עומדת זירת קרב כל ככ מאתגרת. אבל כוחו של ה פר הוא בתיאור הצבעוני של הדמויות השונות. לא מצאתי אותנ מורכבות יותר מדי מבחינה פ יכולוגית, אבל התיאור שלהנ צבעוני, מלא באנקדוטות הי טוריות וקמ לתחייה בדפי ה פר. הנה אנחנו מצטרפימ אל החאג' אחמד אל ג'זאר, מושל צפונ ארצ ישראל של האימ פריה העות'מאנית. הוא נודע בכינויו 'הקצב' על שמ אכזריותו, שאכנ זוכה לפירוט מקיפ ב פר. ה פר נפתח בני יונ חי ול כושל שלו, על ידי אדמ שבני משפחתו נרצחו על ידי אותו אל ג'זאר. בעת ההיא, אבל מוחו 80 אל ג'זאר אומנמ היה בנ המעוות רעננ כתמיד. הנקודה היהודית ב פר היא עוזרו של המלכ, יהודי בשמ חיימ פרחי )שתומ העינ(, הלוחש על אזנו של המלכ שלל עצות מע שיות. בהמשכ פונה ה פר אל הצרפתימ, שתויי היינ, המגיעימ לעכו בהכרה מעורפלת שלא ממש מטיבה עמ כישורי הלחימה שלהמ. הקיומ העלוב יח ית של יהודי הארצ בתקופה זו, הופכ ל כנה קיומית של ממש עמ המצור על עכו. נפוליאונ שמבקש לזכות באהדתמ של היהודימ, מפר מ מכתב ליושבי הארצ היהודימ שבו הוא כותב: "אתמ בני עדת ישראל, אתמ יורשיה החוקיימ של פל טינ...קומו ומהרו בני ישראל, כי באה השעה". מכתב זה נקרא על ידי אל ג'זאר למול מבטו הנבוכ של פרחי. מחד, הוא יהודי המבקש את טובת אחיו. ומאידכ, הוא יועצו של השליט האכזר. מה נכונ לומר? את תשובתו המתוחכמת תוכלו לקרוא ב פר. זהו יפור הי טורי מרתק שטרמ זכה לכתיבה הגונה, והמחבר זיהה היטב את ההזדמנות וכתב היטב על התקופה הקרובה-רחוקה הזו. תקופה בה מעצמות העולמ ראו בארצ ישראל כנקודה קטנה בקרבות על וריה ובמצרימ. האמ עדיפ להיחשב בעיני העולמ כפי ת אדמה מוזנחת או כמדינה שיש לע וק בה ביתר שאת )כמו בימי • נו(? לא יודע. בכל מקרה מומלצ למדי.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==