תחבורה חכמה

פטנטים כמחסומי דרך › תחבורה חכמה › 0 6 2023 כלכליסט המחלקה המסחרית - תוכן פרסומי / מאי ז הו סיפור אמיתי על שתי חברות ישראליות מתחרות, המספקות שירותים בתחום הניידות. אך רק לאחת מהן יש סוף טוב, עבור האחרת, ענני סערה עשויים לקוי. IP להגיע בשל תכנון הסיפור מתחיל לפני מספר שנים, כאשר מייסדים של חברת סטארטאפ בתחום הניידות, שהצליחו לגייס כסף, פגשו אותי בבית קפה בצפון תל אביב ביום אביבי בהיר, כדי לחלוק עימי רעיון שהקדים את זמנו. אני לא משתף את שם הסטארטאפ בשל סיבות שאותן תבינו בהמשך, אבל אם אתם מכירים טוב את תחום הניידות בישראל, אתם לבטח מכירים את החברה. במהלך הפגישה, המייסדים חלקו איתי חזון טכנולוגי של שינוי פרדיגמה. לאחר שביליתי שנים בייצוג חברות רכב, הייתה לי תחושה מיידית שחזון המייסדים, למרות היותו מרתק, היה נאיבי במידת מה בכך שהוא עלול לגרום לחברה להתנגשות חזיתית עם כוחות שוק חזקים. כוחות אלה לא יהססו לבלוש אחר אותה טכנולוגיה של חברת הסטארטאפ ולגזול את הרעיונות החדשניים שלה מבלי לשלם תמורתם אף לא שקל. אחרי הכל, עולם הניידות הוא מרחב קשוח. יצרני רכב הם בעלי כוח השפעה עצום וביכולתם OEM להשיג ככל העולה על רוחם. ואותם יצרנים לעתים קרובות OEM גדולים המספקים ל- משתמשים בטקטיקות חסרות רחמים כדי . OEM לעמוד בדרישות ה- לחברת הסטארטאפ היה יתרון פוטנציאלי עצום אחד כדי להבטיח את הישרדותה. אם הסטארטאפ יוכל לפתח פורטפוליו של "פטנטים חוסמים", המתחרים העתידיים והשותפים הפוטנציאליים לא יוכלו לגזול את החידושים של הסטארטאפ. לפתח פורטפוליו של פטנטים חוסמים זה קל יותר לומר מאשר לעשות. פטנטים הם כמו מחסומי דרך. כשעושים את זה נכון, הם מצליחים למנוע גישה. אבל להבטיח שאותם מחסומים יהיו ממוקמים כראוי על הכבישים הנכונים, דורש תכנון משמעותי ומיומנות רבה. בשל היעדר תכנון אסטרטגי מראש, רוב הפטנטים בסופו של דבר מוצאים עצמם בצדי הדרך או רק מצליחים לחסום נתיב אחד, כך שנותר מספיק מקום למתחרים אחרים לבצע עקיפה. באותה פגישה אביבית שטופת שמש בבית הקפה בתל אביב, חזיתי סדרה של פטנטים, שאם היו מבוצעים כראוי היו יכולים להוות מחסומים חזקים מאוד. אבל הסטארטאפ לא השכיל להבין את הערך בכך, וזו הייתה הפעם האחרונה ששמעתי מהם עד שנפגשנו בשבוע שעבר, כמה שנים מאוחר יותר, כשהחברה שיתפה עימי את הבעיה שנוצרה. בשנים שחלפו מאז נפגשנו, הסטארטאפ הצליח להשיג כמה פטנטים. אבל הפטנטים האלה לא פותחו אסטרטגית, ובקושי חסמו אפילו נתיב אחד של תנועה, והותירו מקום משמעותי למתחרים אחרים לבחור לקחת את מה שהם רוצים. הסטארטאפ עשה עבודה נהדרת בפרסום הטכנולוגיה שלו, ותפס את גדולה OEM תשומת הלב של יצרנית רכב שביקשה להפוך לשותפה אסטרטגית. בדרך כלל, זהו חלומו של כל סטארטאפ. אבל בגלל שלסטארטאפ הזה לא היו פטנטים בכדי לקח את הטכנולוגיה לעצמו ולעקוף OEM למנוע מ- את הסטארטאפ הישראלי, הסטארטאפ הבין כי אין לו ברירה אלא לדחות את ההצעה. תיק פטנטים אסטרטגי היה מאזן את מגרש המשחקים. אם הסטארטאפ היה משקיע מחשבה בפטנטים אסטרטגיים, הוא היה יכול לשתף פעולה בביטחון מלא , בידיעה שהפטנטים האסטרטגיים יצמצמו OEM עם ה- לשחק משחק ערמומי. למרבה OEM את הסיכון של ה- האירוניה, מכיוון שהטכנולוגיה של החברה הישראלית כבר פורסמה וניתן לרכוש את המוצר ולהנדס אותו לאחור, חוסר הרצון של הסטארטאפ בשותפות אולי קנה לו רק , המעסיק מאות OEM חלון הזדמנויות קצר לשקט. ל- מהנדסים, יש את המשאבים להעתיק את הטכנולוגיה של החברה הישראלית באופן חופשי וחוקי. בנסיבות אלה, המשקיעים עשויים לחשוב פעמיים לפני השקעה בסבב הבא של הסטארטאפ. כשנפגשתי עם הנהלת הסטארטאפ בשבוע שעבר, אחד המנהלים הודה בכנות, "אנחנו מבינים טכנולוגיה מבפנים ומבחוץ, אבל יש חור שחור מסיבי שאנחנו לא מצליחים להבין: איך פטנטים עובדים?". ימים יגידו אם חוסר ההבנה בפטנטים יעלה לסטארטאפ הישראלי בחייו. זמן לא רב לאחר שפגשתי את הסטארטאפ הזה, קיבלתי טלפון מיו"ר חברת הסטארטאפ , EVR Motors הישראלית המפתחת מנועים חשמליים עם ארכיטקטורה חדשה, שמספקת כוח וביצועים מעולים ובפחות ממחצית הגודל והמשקל של מנועים קיימים. היו"ר והמנכ"ל מתמצאים בפטנטים. הם מבינים שהם מובילים את החברה שלהם לתוך מרחב תחרותי מאוד וכי ללא תיק פטנטים אסטרטגי שתוכנן בקפידה כדי לחסום את המתחרים, הטכנולוגיה תועתק. היו"ר והמנכ"ל גם מבינים שפיתוח פטנטים חזקים לא עוסק רק בהגנה על המוצרים הנוכחיים של החברה, אלא גם בלחזות כיצד המתחרים ימצאו את דרכם סביב הפטנטים, ולחסום נתיבים חלופיים אלה. כאשר מתחרים מעריכים תיק פטנטים, הם עושים זאת מנקודת מבט משפטית. במילים אחרות, עורכי הדין של חברה מתחרה שואלים את עצמם, האם הפטנטים יחזיקו מעמד בבית המשפט במידה והלקוח שלנו יתבע אותנו בחרה לעבוד עם EVR Motors על הפרה? מסיבה זו, צוות אסטרטגיית פטנטים שכלל עורך פטנטים אמריקאי בעל ניסיון רב בהתדינות בבתי משפט, שבנה חסינות מפני התקפות לתוך הפטנטים. התחייבה לתוכנית פטנטים אסטרטגית EVR Motors וממושמעת כדי להתאים בזהירות את הפטנטים שלהם חודשים, 18 כלפי מתחרים עתידיים. לאחר מכן, במהלך פטנטים אסטרטגיים בארה"ב, עם 10 החברה השיגה עוד כמה בקנה. שלא כמו הסטארטאפ הישראלי הראשון שלא יכול היה להיות שותף מחשש שהשותף האחר יברח עם הטכנולוגיה, תיק הפטנטים האסטרטגי של העניק לה את הביטחון לסגור שש EVR Motors חברת , ולהיות מוכרת כאחת מעשרת 2022 שותפויות מאז חברות הסטארטאפים המובילות בישראל בתחום התחבורה החשמלית. לאחר בחינת הסיכון והתגמול עבור שתי גישות שונות מאוד לפטנטים, יש לשאול שאלה זו: האם לחברה שלכם יש תיק פטנטים אסטרטגי שיכול למנוע ממתחרים להציע מוצר מתחרה שישפיע על תזרמי ההכנסות הצפויים שלכם? הכתבה מטעם פניגן ■ רוצים לגזול OEM אם יצרני ה- מה תוכלו לעשות גרשון פניטש | את היצירות החדשניות של החברה שלכם? גרשון פניטש www.finnegan.com לפ רטים נוספים: www.finnegan.co.il | I sraelinfo@Finnegan.com גרשון פניטש הוא שותף בפירמת עורכי הדין פניגן, אחת מפירמות הקניין הרוחני הגדולות בעולם, ומוביל את קבוצת תכנון הקניין הרוחני האסטרטגי של החברה ואת הפרקטיקה הישראלית שלה. מהחברות המובילות בישראל כדי לסייע להן להגדיל את הערכת השווי באמצעות 200- גרשון עבד עם כ פטנטים אסטרטגיים, וכדי לייצג ולהגן בתביעות בגין הפרת פטנטים בבתי משפט בארה"ב.  גרשון הוא חבר סגל בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב, שם זכה במשך חמש שנים רצופות שלו, שכותרתו "פיתוח ושימוש בפטנטים ככלי עסקי MBA בפרס המרצה המצטיין על קורס ה- . gerson . panitch @ finnegan . com אס טרטגי". גרשון ממוקם בישראל וניתן להשיגו בכתובת FUTUREOFAI | 5.7 בואו לפגוש אותנו: הגדול בישראל. בהרצאתו של שותף החברה גרשון פניטש AI כנס אקספו תל אביב | 10 ביתן

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==