עושים גלים 2019

00 8 02-2019 // המחלקה המסחרית TheMarker עתיד הספנות בישראל // עושים גלים // ירון כרמי ורציתי לספר לכם על שמי החברה שלנו, דינמיק - חברה שמאמינה בלקוחות שלה, מאמינה כי אין דבר שאי אפשר לבצע ועוד לעשות זאת עם חיוך, אהבה למקצוע ויותר מהכל שמחה וגאווה בעשייה. עבורנו כל פרויקט, קטן או גדול, מסתיים כיצירת אמנות. זאת ההרגשה שלנו, ואת זה אנו משתדלים להעביר הלאה ללקוחותינו. האמונה הזאת הביאה אותנו להיות ככל הנראה החברה הישראלית היחידה שארגנה משלחת לאנטארקטיקה עבור ממשלת הודו. להזכירכם, ביבשת הדרומית אין נמלים, שירותי ניתוב או סיוע כלשהו מהחוף, ולכן נדרשנו לחשיבה יצירתית – למשל, קשירת האונייה שנשלחה למדף הקרח ופריקת ציוד כבד למדף זה. ואולם, החלטתי לנצל את ההזדמנות כדי להתריע על הידרדרות מדאיגה בהיקף ובאיכות של כוח האדם הימי בישראל. קשה להגזים בחשיבותו של ענף ספנות מקומי בריא ועם כוח אדם מתאים, הן בימי שלום והן בימים קשים יותר. רוב הישראלים יודעים כי במלחמת יום כיפור, רכבת אווירית הביאה לישראל אספקה וציוד; אך רק מעטים יודעים כי רוב האספקה 74% הגיעה למעשה דרך הים, בשיעור של . כבר אז אייש את האוניות צוות זר, 96% עד מה שהקשה עליהן להיכנס לישראל. היכן שניתן היה, הוחלף הצוות - והיכן שלא, האוניות הפליגו עם צוות חסר (מידע נוסף ניתן למצוא באתר משמר המורשת הימית, .) / http :// moreshetyamit . net בכתבה שלפניכם, תמצאו עיקרי דו"ח של אוניברסיטת חיפה העוסק בעתיד הספנות הישראלית – וממצאיו עגומים למדי. אני מבקש לפנות אל כל האחראים ומקבלי ההחלטות בנושא, ולקרוא להם להתעורר. אנו נמצאים בנקודת האל-חזור בכל הנוגע לכוח אדם ימי ישראלי; ואין אנו יכולים לתת לאחרים לשלוט על גורלנו בעת צרה. הנה לפניכם הדו"ח – בקיצורים המתבקשים. הספנות הישראלית לאן - מאת אריה גביש, זאב לשם ואריה רונה מטרת המאמר היא להביא לידיעת בעלי העניין ומקבלי ההחלטות במדינת ישראל את מצבה הנוכחי הקשה של הספנות הישראלית, לרבות תשתיות הקצונה הישראלית הלקויות (כוח אדם ימי). אנו ממליצים לקיים בדחיפות דיון ממשלתי בנושא עתידה של הספנות הישראלית, תוך כדי התייחסות לצורך הכלכלי, האסטרטגי והביטחוני של המדינה. כותבי המאמר דו"ח של אוניברסיטת חיפה מעלה ממצאים קשים, המעידים על ירידה במספר האוניות הנושאות דגל ישראלי, ובכוח האדם המקומי המיומן בענף. ירון כרמי, מבעלי חברת הספנות דינמיק, קורא למקבלי ההחלטות להתעורר – לפני שיהיה מאוחר מדי מאמינים שיש צורך דחוף בבדיקה נוספת של השאלה "האם וכיצד ניתן להחיות את הספנות הישראלית?". אנו ממליצים לממשלה ולמקבלי ההחלטות במדינה לקבוע מדיניות שתאפשר קיום ספנות ישראלית על בסיס כלכלי ותחרותי. זו תמצה את מלוא התרומה האסטרטגית לחוסן ולעוצמה הלאומית של ישראל (כלכלית, ביטחונית, מסחרית ועוד). משחר ימי האנושות היוותה הספנות נדבך משמעותי בקשרים בין מדינות: קשרים מסחריים, כלכליים, ביטחוניים ועוד, והיא מקבילה ומשיקה להתפתחות האנושות. הספנות תמשיך להוות את הדרך המשמעותית לקשרים בין מדינות, ותמשיך לצעוד בד בבד עם התפתחות האנושות. הספנות תמשיך לשמש נדבך חשוב בחוסן הלאומי של המדינות בעולם, ומרכיב חשוב בעוצמתן הלאומית. הספנות משיקה למגוון גדול של נושאים: תכנון ובניית כלי שיט, לרבות ציוד ומערכות; תפעול כלי שיט; הכשרת כוח אדם ימי; מסחר, נמלים ימיים ועוד שורה ארוכה של תחומים נוספים. הספנות הבינלאומית מוסדרת על ידי ארגון International האו"ם באמצעות ארגון . רשות הספנות Maritime Organization והנמלים (רספ"ן), שבמשרד התחבורה הוא הגוף המסדיר את פעילות הספנות והנמלים בישראל. של הסחורות, המטענים, חומרי 99%- כ הגלם וסחר החוץ של מדינות ישראל (במונחי משקל) מובלים באמצעות הספנות, בעיקר הספנות העולמית, קרי אוניות שאינן רשומות בישראל ושאינן בשליטה ישראלית .העיקרון המנחה את המסחר הבינלאומי הימי זה מאות בשנים, ות בינלאומיות, הוא עיקרון ֹ והמעוגן באמנ "חופש השיט". עיקרון זה מאפשר הגעתה של אונייה בדגל כלשהו לנמל בישראל לצורך הובלה ימית של מטענים ביבוא או ביצוא (למעט אוניות המניפות דגלי מדינה הנמצאת במצב מלחמה עם ישראל). לפיכך, הספנות הישראלית מתמודדת עם תחרות עזה מצד מדינות רבות גם בנמלי ישראל. הספנות הישראלית נמצאת בתחרות כלכלית מתמדת מול חברות ספנות ממדינות בעלות מסורת ימית ותיקה מצד אחד, מול מדינות המאפשרות ספנות בדגלי נוחות מצד שני, וכן מול מדינות עם סחר מקומי גדול המקנה להן יתרונות כלכליים משמעותיים. מסיבות פוליטיות, אוניות תחת דגל ישראלי מוגבלות בכניסתן או בפעילותן בחלק מהנמלים בעולם – מה שמקשה עליהן ליצור התאגדויות ובריתות עם חברות ספנות אחרות, כפי שמקובל כיום בספנות הבינלאומית. להציל את הספנות הישראלית דרום. צילום באדיבות דינמיק 70 הרמת כוסית בעת חציית קו רוחב אנשי צוות האוניה משחקים עם פינגווינים שלא ראו אדם מעולם. צילום באדיבות דינמיק

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==