עושים גלים 2019

00 3 המחלקה המסחרית TheMarker // 02-2019 // עושים גלים // חדשות www . paprikap . com חברת פפריקה ניהול והפקה: | 054-8197686 עיצוב: | מירי ברג עורכת גרפית ומודעות: | חוה טרטנר עורכת: זכויות היוצרים על התצלומים המופיעים בעיתון שייכות למפרסמים | 052-3232130 ענבל פלג מנהלת הפקה: | 052-7665445 טל ישי מנהלת מכירות: באדיבות המכון הבינאוניברסיטאי למדעי הים. צילום: יואב לינדמן תמונת השער: | פרופסור חזי גילדור ייעוץ מדעי: המערכת אינה אחראית לתוכן המודעות והכתבות המסחריות. המערכת מבקשת | גרפופרינט הארץ דפוס: | ארז אכטל מנהל המחלקה המסחרית בעיתון הארץ: להבהיר כי המוסף הינו פרסומי ואין לראות במאמרים ו/או במודעות המלצה או ייעוץ מכל סוג שהוא. קמפוס הים של אוניברסיטת חיפה אוניברסיטת חיפה חנכה לאחרונה את המבנה החדש בקיבוץ שדות ים, המהווה חלק מקמפוס הים שלה, כחלק מחזון המולטיברסיטה. הקמפוס משרת את חוקרי בית הספר למדעי הים ע"ש צ'רני ואת הסטודנטים. המבנה החדש מצטרף למתקני המחקר המתקדמים, הממוקמים בקמפוס המרכזי של אוניברסיטת חיפה; מרכז הלמסלי לחקר הים התיכון שהוקם בחוף שקמונה חיפה, הודות לשיתוף פעולה עם חקר ימים ואגמים לישראל; ומבנה נוסף הקיים בקיבוץ שדות ים מזה כחמש שנים. מתקני המחקר בקמפוס הים הם המתקדמים ביותר בכל האגן המזרחי של הים התיכון וכוללים בריכת ניסוי, רובוטים בלתי-מאוישים לחקר הים העמוק, מצופים ימיים , אמצעי ניטור Texas A & M בפרויקט משותף עם אוניברסיטת ותיוג אחר יונקים ימיים, חדר בקרה ומרכז צלילה. בית הספר למדעי הים ע''ש צ'רני הוא מוסד מדעי-יישומי המהווה מרכז לפעילות המחקרית והאקדמית מהמתקדמות במזרח הים התיכון, ומכשיר סטודנטים לתארים מתקדמים תוך דגש על מחקר והוראה מעשיים בים. כל אלה, בשילוב סטנדרטים מקצועיים גבוהים ובגישה רב-תחומית. איומי הסייבר על נמלי הים וכלי השיט מתגברים – כך תתגוננו // מאת אייל פינקו מפניהם בוצעו תקיפות סייבר על נמלים בבלגיה 2011- ב ובאוסטרליה בידי האקרים, שחדרו למערכות ניהול המטענים ושינו שטרי מטען להסוואת הברחות סמים. בוצעה תקיפת סייבר על חברת הספנות 2017 ביוני . התקיפה הסבה לחברה נזק MAERSK הגדולה בעולם, מיליון דולר. מאז הותקפו עוד 300- בהיקף של יותר מ נמלי ים וחברות ספנות, כדוגמת תקיפות בנמלי רוטרדם, מומביי ועוד. תקיפות הסייבר המשמעותיות האחרונות , San Diego ו- COSCO היו נגד חברות הספנות 2018- ב והביאו להשבתתן לשעות ארוכות. עולם הספנות עובר שינויים משמעותיים בשנים האחרונות, שעיקרם רשתיות וחיבוריות, דיגיטציה ואוטומטיזציה של מערכות מידע ומערכות תפעוליות בנמלים ובכלי השיט. נמלי הים נעזרים במערכות ממוחשבות רבות, וכך גם כלי השיט, שאף מקושרים אל הנמל ואל חברות הספנות באמצעות ערוצי תקשורת לוויינית ותקשורת נוספת. מנפחהסחרהעולמי המתרחב, עושהאתדרכו 90%- יותרמ 53,000- נמלים ולמעלה מ 8,300- בים - ובעולם פועלים כ אוניות סוחר. תוקפי הסייבר רואים בעולם הספנות יעד איכותי ומחפשים שיטות לתקיפת נמלים, חברות ספנות וכלי שיט – כדי להשיג רווח כספי, תודעתי או ביטחוני. אז כיצד ניתן להגביר את ההגנה מפני מתקפות סייבר? להלן מספר המלצות: בממד הארגוני, יש למפות ולזהות איומים ותהליכי ליבה קריטיים, במערכות ובתשתיות – ולגבש אסטרטגיה להגנה כוללת ומשולבת, ליישם ולהטמיע נוהלי אבטחת מידע, להדריך עובדים ואף לקיים סימולציות. בממד הפיזי, יש ליישם פתרונות מניעת גישה למערכות המחשוב מגורמים לא מורשים. בממד הטכנולוגי, יש לזהות פערים על בסיס האיומים והמערכות הקיימות, וליישם פתרונות טכנולוגיים רלוונטיים על בסיסם. עוד מומלץ להקים חדרי בקרה לניטור איומים ולבקרת מערכות הארגון. הכותב, סגן אלוף במיל., שירת שנים בחיל הים ובמערכת 28- כ הב י טח ו ן במ ג ו ו ן תפק י ד י ם טכנולוגיים, מבצעיים ומודיעיניים. הוא דוקטורנט באוניברסיטת בר אילן, עמית מחקר במרכז חיפה למחקרי מדיניות ואסטרטגיה ימית ומשמש יועץ בכיר לסייבר במערך הסייבר הלאומי ובארגונים. הידיעה היא תקציר מאמר שפרסם במסגרת מחקר של מרכז חיפה למחקרי מדיניות ואסטרטגיה ימית מספר שבועות לאחר שסיכם עוד שנת שיא בשינוע מטענים לנמל ישראלי, ולאור הצפי להמשך גידול והחובה לתת שירות מיטבי ללקוחות הנמל, נמל חיפה השלים בהצלחה מכרז לקליטתם של סוורים חדשים. הנמל הצפוני יצא למכרז לפני מספר חודשים לאור הרצון לשפר באופן ניכר את היכולת בתחום המטען הכללי – כלומר, שינוע מטענים שאינם מגיעים באוניות מכולה, אלא באוניות יעודיות. כך למשל, בפריקה של מטעני יבוא של ברזל לתעשיית הבנייה, מטען בתפזורת, גרעינים, עץ ועוד. זהו תחום שהיה במשך שנים מעט בצל בנמל חיפה, כאשר במקביל, בשנים אלה מיצב עצמו נמל חיפה כרביעי ביעילותו בעולם בתחום המכולות (לפי מחקר של ). כעת, גם בעקבות התחרות OECD ה- הצפויה אל מול הטרמינלים החדשים בעיקר בתחום המכולות, נמל חיפה התעצם בציוד המתקדם בעולם לפריקת מטען כללי ותפזורת, וכעת גם מגייס את כוח האדם הנדרש. מבין אלפי המועמדים שניגשו למכרז עובדים 15 הסוורים, בחר נמל חיפה שיעצימו את יכולות התפעול של הנמל. העובדים החדשים, כך מדווחים בנמל, הם כולם מאזור חיפה והצפון, וניחנו במוטיבציה גבוהה. במסגרת המכרז, שהעניק העדפה למועמדים בני העדה האתיופית, נקלטו שני עובדים בני העדה. המהלך לקליטת העובדים נעשה בשיתוף פעולה מלא בין הנהלת נמל חיפה, ועדי העובדים וההסתדרות. מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן, מסר כי "אני מברך את העובדים החדשים. זהו מהלך נוסף לחיזוק השירות ללקוחות ובהיערכות שלנו לתחרות העתידית. נמל חיפה סיכם כנמל המוביל והגדול בישראל 2018 את בסך המטענים שעוברים בו בשנה. בדצמבר האחרון נחתם הסכם העקרונות בנמל בין ההנהלה, הוועדים, ההסתדרות והממשלה. צעד אחר צעד, בנחישות וביעילות, אנו מקדמים את היערכותו של נמל חיפה לאתגרי העתיד". סמנכ"ל תפעול ומסופים, דוד כהן, מסר כי "אנחנו צומחים משמעותית בשינוע מטענים ונרצה לגדול ולשפר גם בתחום המטען הכללי. הצטרפותם של הסוורים החדשים נמל חיפה קלט לאחרונה סוורים חדשים, כחלק מההכנות לתחרות העתידית ולטובת שיפור השירות ללקוחות הנמל. המנכ"ל זלצמן: "צעד אחר צעד, בנחישות וביעילות אנו מקדמים את היערכותו של נמל חיפה לאתגרי העתיד" פריקת קרונות הכרמלית החדשה. הסוורים בעבודה. צילום: ורהפטיג ונציאן סוורים חדשים נקלטו לעבודה 15 בנמל חיפה תסייע לנו מאוד לענות לצרכי הלקוחות. העובדים החדשים הם חלק מתוכניות נמל חיפה גם לנוכח התחרות הצפויה בעתיד, עם פתיחת הטרמינלים החדשים". סמנכ"ל משאבים, אפרת קייט, מסרה כי "המכרז כלל תהליך מיון וסינון ארוך, שבסיומו הגיעו אלינו המועמדים הטובים והמתאימים ביותר, הודות לשיתוף הפעולה ולתיאום בין ההנהלה, הוועדים וההסתדרות. הקליטה נעשית במקביל לתהליך לניוד עובדים, אשר ימקסם עוד את יכולות הנמל".

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==