BrainTalk

0 10 05-2019 > המחלקה המסחרית TheMarker לימודי מוח באוניברסיטת בר אילן > Brain Talk > שלנו הוא דבר כל כך מורכב, שכאשר מבקשים "המוח להתחיל להבין אותו, אי אפשר להסתכל עליו רק מזווית אחת", מסביר פרופ' משה בר, העומד בראש המרכז הרב- שנה 16 תחומי הראשון בישראל לחקר המוח, שהוקם לפני באוניברסיטת בר אילן. "לא די ברופא, פיסיקאי או גנטיקאי", הוא מוסיף. "יש כאן אינספור רבדים – פעילות מולקולרית, גנטיקה, התנהגות, קוגניציה, מחלות פסיכיאטריות ועוד ועוד. כדי להבין איך כמה תאים במוח יכולים ליצור מחשבות, תודעה, הערכה של אסתטיקה ועוד שלל פעולות – חייבים לשלב כוחות מכמה שיותר תחומי מחקר". המרכז הרב-תחומי לחקר המוח ע"ש לסלי וסוזן גונדה באוניברסיטת בר אילן הוא ייחודי מבחינות רבות – ובראש ובראשונה, בשל העובדה שהוא מאכלס תחת קורת גג אחת חוקרים רב-תחומיים מביולוגיה ופיסיולוגיה, פסיכולוגיה, מדעי המחשב, בלשנות, פיזיקה ומתמטיקה ובכך מעודד גישה מולטידיסציפלינרית לחקר המוח. "המטרה היא לאחד את כל הדיסציפלינות שמתעניינות במוח, מכל כיוון אפשרי –כשהדבר המשותף לכל החוקרים והסטודנטים שלנו הוא העניין הגדול שלהם במוח האנושי", מסביר פרופ' בר. מאפיין ייחודי נוסף הוא העובדה שהמרכז מעניק את כל קשת התארים – החל בתואר הראשון, ועד השני והשלישי. זהו המוסד האקדמי הראשון בישראל המעניק לתלמידים אפשרות ללמוד לתואר ראשון במדעי המוח. "אני הייתי צריך לעבור דרך חתחתים כדי להגיע למדעי המוח – לימודי מחשבים, מתמטיקה, פסיכולוגיה", נזכר פרופ' בר. "היום הסטודנטים מקבלים את האפשרות הזו מהיום הראשון שלהם באוניברסיטה, וזה מעורר בי קנאה – וגם שמחה". לחקור את צורות החשיבה השונות למחקר המתבצע במרכז יש כמה מטרות עיקריות – שהראשונה שבהן היא כמובן להרחיב את ההבנה שלנו על אופן פעולתו של המוח האנושי; ואילו המטרה השנייה, החשובה לא פחות, היא להשתמש בידע הנצבר כדי להיטיב ולשפר את מצבם של בני האדם, למשל, באמצעות פיתוח טיפולים למחלות פסיכיאטריות. מעבדות העוסקות בצדדים שונים של חקר 40- המרכז כולל כ המוח – מנוירונים יחידים ואלמנטים בסיסיים ועד השאלה במרכז הרב-תחומי הראשון בישראל לחקרהמוח, מחפשים את המצטיינים איך נוצרים סטריאוטיפים אצל ילדים קטנים, איך שפה מיוצגת במוח, מודל מתמטי להבנת תבונה, מכל הבא ליד. "במעבדה שלי, למשל, בודקים איך צורות חשיבה משפיעות על מצבי רוח", מספר פרופ' בר. "אנשים תופשים את החשיבה בתור משהו אחיד ומונוליטי, אבל יש לה סוגים שונים. קיימת, למשל, חשיבה רגילה, שמתקדמת מנושא לנושא. יש חשיבה רומינטיבית – שתקועה בלולאה, כל הזמן עוסקת בנושא אחד. כשזה כרוני, התוצאה היא שהאדם סובל מחרדה ודיכאון. ויש חשיבה רחבה ואסוציאטיבית, כמו אצל בעלי הפרעות קשב. "כמעט כל מעבדה אצלנו, פרט למחקר בסיסי, עושה גם דברים שמתקשרים למחלות פסיכיאטריות ונוירולוגיות משלל סוגים – אלצהיימר, טורט, גמגום, בעיות קשב וריכוז, דיכאון, חרדה ובעיות אכילה. כל מעבדה מתעניינת באופן הפעולה של המוח אבל מזווית שונה; ולכל מה שאנחנו עושים ומגלים כאן יש השלכות על חיי היומיום של אנשים", מסכם פרופ' בר. כך למשל, ד"ר ודים אקסלרוד, מהמעבדה לחקר קוגניציה ומודעות במרכז, מספר: "אנחנו חוקרים את נושא המודעות, שהוא מורכב מאוד. המטרה היא להבין את מנגנוני המודעות. לצורך זה אנו משווים פעילות מוחית בין מצבי מודעות שונים. לדוגמה, על ידי הצגת סוגי גירוים שונים שהנבדק לא מודע להם אנו לומדים באיזו רמה המוח מעבד מידע לא מודע. במחקר במעבדה שלנו אנו משתמשים בכלים והקלטות fMRI , MEG ושיטות מתקדמות מגוונים כמו תוך-מוחיות באנשים. מחקר המוח דורש הרבה מיומנויות וידע; מעבודתי היום-יומית עם הסטודנטים אני רואה שתוכניות הלימוד אצלנו במרכז מסייעות לסטודנטים להשתלב במחקר ביעילות". חוקר אחר, ד"ר רועי סלומון, פועל במעבדה העוסקת בחקר המודעות והעצמי. "לכל אחד מאיתנו יש תחושת עצמי, תחושה שהוא אדם שקיים בעולם. זהו אחד המבנים הפסיכולוגיים המשמעותיים ביותר שלנו, ואולי החשוב ביותר. זה נראה לנו מובן מאליו, אבל אנחנו לא יודעים איך המוח עושה את זה. "אנחנו חוקרים את בניית המודל הזה, ומה קורה במקרים שבהם הוא מתפרק או נפגם – כמו למשל בסכיזופרניה, בהפרעות דיסוציאטיביות ובפגיעות נוירולוגיות", הוא מתאר. לעסוק במחקר כבר בתואר הראשון לתוכנית ללימודים מתקדמים בחקר המוח מתקבלים סטודנטים מצטיינים בתחומי מדעי המוח, מסלולים חישוביים (מתמטיקה, מחשבים, הנדסה) וכן ממדעי החיים ומפסיכולוגיה. תוכנית הלימודים מותאמת אישית לכל סטודנט שמתקבל, וכוללת קורסים מתוך שלושת תחומי היסוד של מדעי המוח: חישוביות, פיזיולוגיה וקוגניציה. לרשות הסטודנטים במרכז עומדת תוכנית לימודים עמוסה בכל טוב. "מההתחלה, היה לנו חשוב מאוד שהתלמידים שלנו יוכלו לעסוק במחקר בשלב מוקדם ככל האפשר. פעם סטודנטים היו צריכים לחכות ללימודי הדוקטורט כדי שירשו להם להיכנס למעבדה; אצלנו, כבר בשנה השנייה לתואר הראשון, הם מוזמנים להיכנס למעבדות", מסביר פרופ' בר. בהתאם לחזון המרכז, התוכנית מעניקה לסטודנטים הכשרה רב-תחומית, בדגש על מיומנויות המחקר המתאימות לעידן הנוכחי בחקר המוח. תלמידי התוכנית נהנים מפטור משכר לימוד ומקבלים מלגות על מנת לאפשר להם להקדיש את מלוא זמנם ללימודים ולמחקר, לצד אפשרות למשרת תרגול. בוגרי תואר שני או דוקטורט יוכלו להשתלב בחוד החנית של המחקר: באקדמיה, בתעשיית ההייטק והביוטק ובתחום הקליני. פרופ' משה בר, ראש המרכז: "יש מלגות נדיבות למצוינים. המטרה שלנו היא ללמד את הטובים ביותר להיות טובים אף יותר ולהכין אותם לעולם של השכלה ומחקר" במרכז הרב-תחומי לחקר המוח באוניברסיטת בר אילן נאספו יחד מדענים מתחומים רבים ומגוונים, שהמשותף לכולם הוא תשוקה לדעת עוד על המוח האנושי צילום: יח"צ צילום אילוסטרציה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==