"הארגון - המגזין החברתי של ישראל" | 76 | יולי 2025 תמוז תשפ"ה

למבצע הצבאי נגד איראן נראה שעשו הכנות, אבל שכחו את האזרחים עם מוגבלות שנה נערכים למלחמה, אבל את 30 מהאנשים עם 42% , העורף לא הכינו מוגבלות בישראל חיים ללא מיגון בכלל או לא יכולים בגלל מוגבלותם להגיע בזמן למרחב המוגן (מסקר משותף של נגישות ישראל וגוינט ישראל מעבר למוגבלות). זה מחדל, זה מטורף שהשאירו אותנו לגורלינו, להתפלל, לקוות למזל. אבל עכשיו הכתובת על הקיר וחייבים להערך לפעם הבאה, למתקפה הבאה, לרעידת האדמה הבאה, לשריפה הבאה, זה עניין של זמן. לא יתכן שמאות אלפי משפחות עם מוגבלות יאלצו להסתמך בעניין זה רק על מזל. עמותת נגישות ישראל כבר פנתה למשרדי הממשלה עם דרישה לתחקר את חוסר הערכות בעיקר עם הצעות לטיפול בפערים עם פנינו לעתיד. אנחנו דורשים לקדם את סיום והטמעת חקיקת הערכות לחירום לאנשים עם מוגבלות, לייצר היצע ופתרונות מיגון לאנשים עם מוגבלות, לייצר מפת מקלטים, מגוניות ואזורי מחסה נגישים, חייבים להטמיע את מיזם ה"אפוד הסגול" של נגישות ישראל בפריסה ארצית – בשגרה ובחירום ועוד. ואנו לא נוותר עד שנתמגן. נגישות בתעופה – פעילות נמרצת מול חברות ורשות שדות התעופה הקיץ כבר כאן, וכולם באטרף לחופשה בחו"ל, בתקווה שהשמיים יפתחו באופן מלא אחרי החירום ושהמחירים יחזרו לשפיות. מגיע לנו חופשה של התנתקות מהחדשות, מהפוליטקה, מהמלחמה. למרות שזה תכל'ס משימה בלתי אפשרית כל עוד החטופים בעזה, הלוחצים במלחמה והפצועים בשיקום. גם שכבר מחליטים לטוס לחופשה, עבור אנשים עם מוגבלויות קשות כאלה שחייבים בהסדרי נגישות, מדובר במשימה קשה ומאתגרת ביותר. בשונה מהתייר ללא מוגבלות שכל שעליו לעשות לזה לבחור יעד, טיסות מלונות ואטרקציות במסגרת תקציבו. עבור אנים עם מוגבלות קשה ישנם אתגרים רבים. הכל מתחיל במחר מידע על התאמות הנגישות בכל רצף הטיול, החל מהסדרי בנמל תעופה 3 הנגישות בטרמינל בן גוריון מבחינת חניות נכים פנויות ומה עלות החניה, דרך מי מסייע עם המזוודות עד לצק אין, דרך הביקודוק הבטחוני, הדיוטי פרי, בגייט וכמובן איך נכנסים למטוס. יש שיפור, 3 לשמחתנו, לפחות בטרמינל בחודשים האחרונים, הוקם מתחם חדש שנקרא "טרקלין נעזרים" מקום אחד בו מסייעים לנוסע עם מוגבלות בכל הפעילויות במקום אחד, בכירטוס, העברת המזוודות, הבידוק הביטחוני. המקום נגיש לחלוטין לכל סוגי המוגבלויות עם עמדות נגישות,התאמות למתקשים בשמיעה, שרותי נכים, ריהוט נגיש ועוד. ניתן להגיע למתחם עצמאית 32 (ליד מקדונלדס) או להיכנס בשער לעמדת סיוע לנוסעים נעזרים ולקבל שם ליווי צמוד ונגיש. המתקשים בהליכה יזכו להסעה בכיסא גלגלים או באגי, לנעזרים בכלבי נחייה או שרות הוסיפו מתחם לצרכים של הכלבים לפני עךייתם למטוס. העלייה למטוס והטיסה עצמה קשה במיוחד ובעיקר לתיירים בכיסאות גלגלים לאלה שאינם יכולים ללכת. אותם מכניסים למטוס בסיוע צוותי סיוע לנעזרים שמסייעים לעבור מכיסא הגלגלים לכיסא מעבר צר שמסוגל לעבור במעבר הצר בין הכיסאות, אלה בדרך כלל גם לא יוכלו להשתמש בתאי השרותים במטוס – דבר המקשה ודורש הערכות מיוחדת. עמותת נגישות בישראל פועלת נחרצות מול רשות שדות התעופה ומו חברות המטוסים בשיפור מתמיד של הנגישות. התכנון גם מחייב, לארגן ולברר איך מתניידים בתחבורה נגישה ביעד, מוניות נגישות או אוטובוסים ורכבות או אולי השכרת רכב נגיש. לא בכל מקום יש ויש יעדים שנפסלים רק בגין היבטזה. מלונות נגישים זה עוד יותר מורכב, לחפש חדר נגיש תלונות בנושא נגישות כל אחד יכול לעזור ולסייע בקידום הנגישות, נתקלתם בבעיית נגישות, www.aisrael.org צלמו, ופשוט כנסו לאתר נגישות ישראל ומלאו את טופס תלונות נגישות ואנו נטפל. כי ביחד ננגיש את ישראל! *הכותב יובל וגנר, סא"ל בדימוס טייס חייל האויר שנפצע בתאונת אימונים עקב תקלה טכנית בעת שרותו כטייס ממנה נותר משותק מצוואר ומטה ובכסא גלגלים, מייסד ויו"ר עמותת נגישות ישראל. 2025 יולי | תמוז תשפ״ה 47

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==