משפט, צדק וזיקנה | ישראל דורון

199 . כשהחוק פוגש נהגים זקנים המשפט בהגנה על זכותם של אנשים מבוגרים להמשיך לנהוג. ברוח דומה לזו שבפרקים הקודמים, ננסה לבחון בפרק זה עד כמה האיזון החוקי בישראל מציע פתרון רציונלי המבוסס על ראיות, או שמא הוא נוטה לפופוליזם המשקף דעות קדומות, סטראוטיפים ופחדים ציבוריים מפני זיקנה וזקנים. ההיבטים החברתיים של הנהיגה והזיקנה על נהיגה בגיל זיקנה: נתונים וחשיבות הגידול באוכלוסיית הזקנים גורר עמו, כמובן, גידול ניכר במספר המחזיקים ברישיונות נהיגה ובמספר הנוהגים הזקנים. במדינות רבות החוות את מהפכת ההזדקנות הדיווחים דומים: הזדקנות החברה מתבטאת גם בעלייה ניכרת בשיעור הנהגים הזקנים, ובמדינות רבות קבוצת הנהגים בני 08 ומעלה היא קבוצת הנהגים הגדלה בקצב המהיר ביותר. במילים אחרות: מהפכת הזיקנה יוצרת מהפכה גם בזהות אוכלוסיית הנהגים; המשקל היחסי של הנהגים הזקנים בקרב כלל הנהגים עולה בהתמדה, והוא צפוי לעלות עוד בעשורים הקרובים. — במדינת ישראל בשנת 7002 היו כ–000,122 זקנים בעלי רישיונות נהיגה %9.6 מכלל בעלי רישיונות הנהיגה בישראל. בנוגע לנהיגת הזקנים מיקומה של ישראל נמוך יחסית למדינות אחרות במערב. נציין לשם השוואה שבארצות הברית כ–%51. במבט קדימה, בהתחשב — ובבריטניה שיעור הנהגים הזקנים יותר מכפול בהזדקנותה של החברה הישראלית ובשינוי שהתחולל בעשורים האחרונים בכל הנוגע לרישיונות נהיגה בקרב קבוצות שבעבר לא נהגו (לדוגמה, נשים בכלל ונשים ערביות וחרדיות בפרט), אפשר לחזות, בהכללה, גידול ניכר בשיעור הזקנים בעלי רישיונות נהיגה. על חשיבות היכולת לנהוג בגיל זיקנה בשיח המשפטי החוקתי הישראלי, ובשיח זכויות האדם בכלל, "הזכות לנהוג" איננה זוכה בדרך כלל למקום גבוה. מצב זה עומד בניגוד מוחלט למרכזיותה של זכות זו הלכה למעשה בחוויה האנושית של כל תושב במדינה מפותחת. התלות בתחבורה בכלל ובתחבורה פרטית בפרט היא רכיב מהותי בדפוס החיים המודרני. היא רכיב מהותי גם בדפוס החיים של הזקנים בעולם המודרני. לדוגמה, נתונים מארצות הברית מראים שרוב הזקנים המטיילים עושים זאת בנהיגה במכוניות פרטיות: %9.45 מהזקנים המתגוררים בערים, %7.17 מהזקנים המתגוררים .) Coughlin, 2001 בפרברים ו–%1.86 מהזקנים המתגוררים באזורים כפריים (

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==