פעילות פנאי ותעסוקה לזקנים | יובל נוה, מרגריטה רחנאייב

63 מדריך והנחיות תעסוקה איסוף מידע ורקע היסטורי על אודות היצירות ניתן להשתמש במידע מהאינטרנט, בקטלוגים ובספרים על מנת לאסוף מידע על אודות האמנים והיצירות אותן תציגו במהלך הפעילות. יש למקד נקודות מרכזיות בודדות לכל יצירה. ככלל, חובה להכין תמיד תווית לכל יצירה - כרטיס ביקור ובו הפרטים הבאים: • שם האמן. • תאריך היצירה. • החומרים מהם עשויה היצירה. פרטים אלו ניתן להציג בהתחלה, באמצע, או בסוף הדיון. יש להוסיף מידע משמעותי נוסף במהלך הדיון. לדוגמה: ניתן לציין ששם היצירה הוא "ילדה קטנה לפני מראה", ואז לשאול: "האם מידע זה משנה את מה שאתם חושבים על היצירה?". זכרו, זהו דיון! לכן, יש לעודד שיתוף ושיחה, על מנת שהמשתתפים יחלקו ביניהם רעיונות ודעות. תכנון פעילויות לעידוד דיון בין חברי הקבוצה יש להכין פעילות אשר תעודד העלאת רעיונות ודיון בין חברי הקבוצה. הגישה צריכה להיות ישירה, פשוטה, ולא פורמלית. בהתאם לרמה הקוגניטיבית של חברי הקבוצה, יש לשקול כתיבה או שילוב פעילות ציור או טכניקה אחרת משמעותית במהלך הפעילות. יש לעודד שיחה בין חברי הקבוצה, ואף לשקול אם ניתן לשתף בני משפחה ומטפלים עיקריים בפעילות. ניתן לעודד חלוקת מידע בהתאם לנושא. לדוגמה: אם נושא התמונה הוא "רחוב" - הזמינו את המשתתפים להעלות זיכרונות מהעיר בה גרו ולבטא אסוציאציות אלו בציור שלהם. מהלך כזה מחבר בין חברי הקבוצה ויוצר דיון פורה. ניתן לחלק את הקבוצה לקבוצות קטנות יותר ולאפשר להן לדון ביצירה, ולאחר מכן לאחד שוב את המשתתפים ולהציג את הרעיונות בפני כלל הקבוצה. פעילות נוספת מבוססת על הצגת היצירות בפיזור בפני כל חברי הקבוצה. מאפשרים למשתתפים להתבונן, לחשוב ולשוחח עם אלה שלידם מבלי לדווח לכלל הקבוצה, אלא אם כן בחרו כך. מהלך הפעילות עם התכנסות הקבוצה, יש לברך בחמימות ולהציג את חברי הקבוצה האחד בפני השני. ניתן לשקול הנחת תגית עם שם לכל משתתף על דש החולצה. חשוב לציין, כי מטרת הפעילות היא עידוד אינטראקציה חברתית ודיון, ולא עריכת הרצאה. כמו כן, חשוב שבמהלך הפעילות יוצגו ארבע עד שש יצירות. עם תחילת הפעילות יש ליצור אווירה רגועה ונעימה בהצגת חברי הקבוצה ופנייה בשם לכל משתתף. יש להציג את נושא הפעילות וחלק משמות האמנים אשר יצירותיהם תוצגנה בפני הקבוצה. שתפו במידת ההתלהבות שלכן כמדריכות והדגישו שפעילות זאת תהיה שונה מקבוצות רגילות בהן השתתפו עד כה. ניתן לחשוב על אפשרות של התבוננות בחלל חדר היום, הצגת פרטים שלכאורה הפכו לרקע יום-יומי עבור המשתתפים, והדגשת המבנה והארכיטקטורה של המוסד.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==