פעילות פנאי ותעסוקה לזקנים | יובל נוה, מרגריטה רחנאייב

12 מדריך והנחיות תעסוקה הגדרת מצב תפקוד Basic Activities Of Daily Living - BADL מטופל שאינו זקוק לעזרת הזולת בביצוע הפעולות היום-יומיות עצמאי: (אכילה, רחיצה, לבישת בגדים) וגם נייד. כלומר, מסוגל להגיע בכוחות עצמו לכל מקום וללכת מרחק סביר ברגל, גם אם יש צורך בשימוש באביזר עזר בו עושה המטופל שימוש באופן עצמאי, כולל ניהול משק בית. )Instrument Activities Of Daily Living - IADL( ) והוא נזקק לעזרתו של אדם אחר. IADL ( קיים קושי ביכולתו של המטופל לבצע מטלות בניהול משק הבית תשוש: מסוגל לבצע מטלות יום-יומיות בסיסיות ללא עזרה, או בעזרה קלה בלבד. המטופל אינו יכול לבצע מטלות יום-יומיות בסיסיות, גם כאשר ניתנת לו עזרה. מרותק בדרך כלל לכיסא סיעודי: גלגלים, חסר שליטה על אחד הסוגרים, וייתכן אף שניזון באמצעות זונדה או פג. בנוסף להגדרה הקודמת סיעודי, סובל מאחת או יותר מהבעיות הבאות: פצעי לחץ בדרגות שלוש או סיעודי מורכב: ארבע, סובל ממחלת סרטן פעילה, תחת דיאליזה או זקוק לחמצן במשך רוב שעות היממה. קיים קושי בביצוע מטלות יום-יומיות בסיסיות ובניהול משק הבית עקב ירידה קוגניטיבית ניכרת. תשוש נפש: (יי. יאול 2002) מטופל הלוקה במגוון מחלות ופגיעות מולדות ונרכשות, מסיבות פנימיות או חיצוניות-טראומטיות (כאירועים שיקומי: מוחיים, פגיעות בחוט השדרה, חבלות ראש, טרשת נפוצה, קטיעות גפיים, החלפת מפרקים, גמילה מהנשמה מלאכותית, טיפול בירידה תפקודית לאחר מחלות, תאונות דרכים ועוד), והוא בעל פוטנציאל לחזרה לתפקוד (עורי, 0102) קודם. רקע כללי וקווים מנחים לעבודה עם מטופל מבוגר כבוד האדם מטופל מאושפז חווה מגבלה משמעותית בתפקודו הנוכחי בהשוואה לעברו, בו תפקד בעצמאות מלאה, התפרנס בכבוד, ושמר על בריאותו ובטיחותו. הפגיעה מתאפיינת בירידה קוגניטיבית ובמגבלות מוטוריות נלוות המשפיעות על כושרי הסתגלות מגוונים: טיפול עצמי, פנאי ותעסוקה, תקשורת, מיומנויות חברתיות ושימוש במשאבים קהילתיים. כמו כן, נפגעת יכולת של המטופל להסתגל למצבים שונים בחיי היום-יום ולהתאים עצמו לדרישות הסביבה. לפני תחילת פעילות עם מטופל, יש לוודא ניקיון אישי וניקיון הסביבה בה מתקיימת הפעילות. יש לדבר עם המטופל בשפה מתאימה ומובנת, ברמת יכולת ההבנה שלו. חשוב לתת למטופל זמן מספק זמן להגיב ולענות לשאלות. מומלץ להימנע מלבחון את המשתתף, וכן להימנע מוויכוחים מיותרים. פעילות קבוצתית עם המטופל המבוגר צריכה להיות מגוונת ומעניינת, ולשלב לפחות שלוש טכניקות שונות כגון הקשבה למוזיקה, משחק וחידון. על הפעילות להיות מדורגת, לא מאיימת, וכזאת שאינה מהווה פעילות בודדת המבוססת על שיחה בלבד. אם נאמין ביכולתו של הקשיש וננסה ליצור עימו מגע וקשר, להעניק לו בפן הפיזי והרגשי. נוכל לבסס עימו תקשורת הדדית שתאפשר להגיב אליו בהתאם.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==