פעילות פנאי ותעסוקה לזקנים | יובל נוה, מרגריטה רחנאייב
114 מדריך והנחיות תעסוקה מיומנויות תקשורת ויחסי גומלין • מחוות פיזיות ‐‐ מביט - משתמש בעיניו כדי לתקשר עם אחרים. ‐‐ מחווה - משתמש בתנועות גוף על מנת לציין, להדגים או להדגיש. לדוגמה: מצביע על התמונה המתאימה לציפור עליה מדברים. • החלפת מידע ‐‐ מדבר - משתמש במילים כדי להבהיר את עצמו. ‐‐ מתבטא - בעל כושר ביטוי; מבטא רגש או גישה. ‐‐ חולק - מספק מידע אישי או עובדתי. • יחסים בין-אישיים ‐‐ משתף פעולה - עובד בתיאום עם אחרים לקראת מטרה משותפת. ‐‐ מכבד - מתאים את התנהגותו באופן העונה על בקשות ותגובות האחרים. מבנים גופניים נדרשים: המטופל משתמש באיברים האנטומיים הבאים: מערכת העצבים, העין (לראייה), האוזן (להקשבה), קול ודיבור (כשמדבר), מערכות הלב והנשימה, תנועת גפיים (ידיים), עור (תחושתי). תפקודים גופניים נדרשים: תפקודים מנטליים • תפקודים מנטליים כלליים: ‐‐ תפקודי הכרה - רמת עוררות והכרה. ‐‐ מוטיבציה ודחף להשתתפות בקבוצה, התעניינות ושיתוף פעולה. ‐‐ תפקודי אישיות וטמפרמנט: פתיחות לחוויות. • תפקודים מנטליים ספציפיים: ‐‐ תפקודי קשב - נדרשת יכולת לשמור על קשב לכל אורך הפעילות. ‐‐ תפקודי תפיסה - תפיסה ויזו-מרחבית. ‐‐ תפקודי חשיבה - יכולת חשיבה הגיונית ההולמת את התכנים שעולים בקבוצה. לדוגמה: ציון אסוציאציות המתאימות למילה שבכרטיס המוצג בפני המשתתפים. ‐‐ תפקודים קוגניטיביים גבוהים - יכולת תכנון. לדוגמה: תכנון שלבי העבודה בעת הדבקת פייטים (נצנצים): ראשית - לשים דבק, ואחר כך - להדביק את הפייטים. ‐‐ יכולת פתרון בעיות. לדוגמה: בהדבקת פייטים בצבע שגוי, צריך להוריד את הפייטים ולהדביק מחדש פייטים בצבע המתאים. ‐‐ תפקודים מנטליים של השפה - יכולת הבנת ההוראות ויכולת ביטוי מתאימה. ‐‐ תפקודי זמן ותפיסה עצמית - ביטחון עצמי. • תפקודי חושים וכאב: ‐‐ ראייה ותפקודים נלווים - חדות ראייה, שדה ראייה ומיקוד. ‐‐ תפקודי שמיעה ותפקודים וסטיבולריים - שמיעה: שמיעת ההוראות שניתנות על ידי המנחה. וסטיבולרי: יכולת שמירה על שיווי משקל.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==