טיפול בית | בזקנים המוגבלים בתפקודם | אסתר יקוביץ, עורכת
305 טיפול בית בזקנים המוגבלים בתפקודם דיון: הטיפול הסיעודי וחוק ביטוח בריאות ממלכתי בעיית הפיצול בשירותים היא בעיה ידועה במערכת הבריאות ונמצאת על סדר היום הציבורי כבר שנים רבות. הן ועדת נתניהו בהמלצותיה (2991) והן חוק ביטוח בריאות ממלכתי, שהוחל ב-5991, קבעו את הצורך בהעברת האחריות לאשפוז הסיעודי לידי קופות החולים. לפיצול השירותים בין גורמים ממשלתיים שונים לבין קופות החולים נודעים חסרונות רבים. אלה פוגעים בטיפול בקשיש הסיעודי ועלולים לגרום לו ולמשפחתו מצוקה קשה. הקשיש ובני משפחתו המסייעים לו נאלצים להתרוצץ בין מטפלים שונים ולטבוע בים הביורוקרטיה המתלווה לכך. רצף הטיפול והתיאום הרפואי בין גורמים מטפלים שונים נפגע, וכתוצאה מכך, נפגעת איכות השירות והטיפול. במצב זה, לגורם האחראי לטיפול הרפואי והשיקומי (קופות החולים) גם אין תמריץ כלכלי להשקיע במניעת הידרדרות למצב סיעודי, שכן האחריות למימון הטיפול הסיעודי עוברת לגורם מוסדי אחר (המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות בריאות, 2002). בחוק ביטוח בריאות ממלכתי נקבע, כי בתום תקופת ביניים של שלוש שנים, תועבר האחריות לאשפוז סיעודי ממשרד הבריאות לקופותהחולים. מאז, נעשו מספר יוזמותחקיקה בנושא, ואף בימים אלה, אולם עד עתה לא יושם סעיף זה בחוק. בבסיס הרעיון להעביר את השירותים לקשיש שבאחריות משרד הבריאות לאחריותן של קופות החולים ניצבת הגישה, שיש לרכז תחת קורת גג אחת (קרי: קופות החולים) את האחריות הכוללת להספקת רוב שירותי הבריאות. הוועדה הבין משרדית, שהוקמה בשנת 0002 בראשותו של פרופ' שטסמן, המליצה לרכז את כל השירותים לקשיש תחת קורת גג אחת ולהעביר את האחריות לטיפול הסיעודי לקופות החולים (לרבות הטיפול הסיעודי בבית). תחשיב עלות-תועלת שבוצע במכבי שירותי בריאות הצביע על שיפור השירות והוזלת העלויות, במקרה שבו כל השירותים הסיעודיים יועברו לאחריות הקופות. כך ניתן יהיה להבטיח את רצף הטיפול הרפואי, את שיפור השירות לחולה הקשיש ואת שיפור יעילות הטיפול הרפואי על כל שלביו. צעד זה צפוי ליצור תמריץ למניעת מוגבלות באמצעות הגברת התערבויות מניעתיות ושיקומיות. כמו כן, יש הטוענים, שארגון שונה של האשפוז הסיעודי יכול להשיג חיסכון, בין היתר, מאחר שהוא יאפשר תחלופה בין מיסוד לבין טיפול בקהילה. אולם, אחרים חוששים, שמתן זכאות בחוק עלול להוביל לגידול רב בביקוש, ובכך להגדיל מאוד את הוצאות הקופות. כמו כן, יש החוששים, כי התהליך שבו עוברים מקונה שירותים עיקרי (משרד הבריאות) לארבעה קונים (קופות החולים) יביא לירידה באיכות הטיפול הסיעודי. כאמור, עד היום לא נפתרה סוגיית הפיצול בשירותים, ושירותי האשפוז הסיעודי עודם מצויים באחריותה הישירה של המדינה, כמו גם האחריות לשירותים לקשישים במצב סיעודי קל.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==