האתגר שבהזדקנות | בריאות נפשית, הערכה וטיפול | ליאורה בר-טור

45 פרק 2 - בריאות נפשית חיובית בהזדקנות מקורות שונים, ביולוגיים-פסיכולוגיים-חברתיים, מהווה תחליף לפסיכולוגיה ההתפתחותית המסורתית שהתמקדה בעיקר בהתפתחות בילדות. בלטס הציע לבחון את ההתפתחות כנמשכת במהלך כל טווח החיים, התפתחות זאת היא רב- ממדית ועשויה לפנות לכיוונים שונים בנקודות זמן שונות במעגל החיים. ההתפתחות יכולה לפנות לכיוון של צמיחה או לכיוון של ירידה בתפקודים וביכולות, ובכל שלב בחיים אנו יכולים לצפות לשינויים בכיוונים שונים. ההתפתחות אינה מאפיינת רק את תקופת הילדות, שכן תחומים מסוימים מתפתחים בשלבים מאוחרים יותר )למשל חכמה וניסיון חיים(. גישה זו גם מדגישה את ההשפעות של היבטים היסטוריים ותרבותיים על ההתפתחות. כל שלב בהתפתחות לפי המודל שהציע בלטס מאופיין ברווח והפסד, אך מאזן הרווחים וההפסדים מופר בזיקנה. לכן ההסתגלות הפסיכולוגית להזדקנות היא היכולת להתמודד עם אבדנים. האדם חווה אבדנים בתחומי התפקוד הביולוגי והחברתי בעיקר, ומכאן חשיבותן הרבה של היכולות הפסיכולוגיות: תפקידן לנסות להגיע למרב הרווחים ולצמצם ככל שניתן את השפעת האבדנים. מכאן, שבבואנו להעריך את האדם המבוגר, עלינו לבדוק את המשאבים העומדים לרשותו בתחומי החיים השונים, המשולבים והמשפיעים זה על זה. על בסיס תפיסה אינטגרטיבית זו ניבנה את המודל להערכה קלינית של האדם המבוגר )ראה פרק 3(.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==