האתגר שבהזדקנות | בריאות נפשית, הערכה וטיפול | ליאורה בר-טור

40 האתגר שבהזדקנות להערכה עצמית אינדיווידואלית, תוך פנייה פנימה והשתחררות מנורמות חיצוניות, לחשובה ביותר. למעשה זו היכולת הגבוהה ביותר להגיע לאינדיווידואציה. במהלך ההזדקנות והזיקנה מאפשרת יכולת זו לשמור על דימוי עצמי ועל ערך עצמי חיובי למרות החולשה הגופנית, למרות היעדר הסטטוס המקצועי והחברתי שהיה לאדם בעבר, ואף שאין לו תפקידים חברתיים משמעותיים. בחיי היום-יום מתבטאת האוטונומיה ביכולתו של האדם להחליט החלטות הנוגעות לעצמו ולהחליט כיצד הוא רוצה לחיות את חייו בלא להיכנע ללחצים מהסביבה. בתקופת הזיקנה החלטות אלה עשויות לגעת בהתלבטות לגבי מעבר לדיור מוגן ובבחירת המקום המתאים, קליטת עזרה בבית, בחירת מסגרת מתאימה או אפיק מעניין לבילוי בזמן הפנוי, טיב העזרה לילדים ולנכדים ועוד. היא יכולתו של האדם ליצור או לבחור סביבה המתאימה למצבו הנפשי,   .4 הפיזי והחברתי, המאפשרת לו להשתתף בפעילויות מעניינות ולגלות מעורבות בחיים באמצעות עיסוקים מנטליים ופיזיים. השליטה בסביבה באה לידי ביטוי ביכולת לנצל הזדמנויות שונות בסביבה למרות מגבלות אפשריות בגיל מבוגר. רבים מן המבוגרים הם בעלי תחושה של אוטונומיה. הם מסוגלים להחליט החלטות, להעריך ולשפוט מה מתאים להם וכיצד הם רוצים לנהל את חייהם, וכל אלה הם עושים באופן בלתי תלוי בלחצים המופעלים עליהם לא פעם על ידי הסביבה. עם זאת, יש אחרים שיכולתם ליישם את רצונותיהם או את תכניותיהם מוגבלת, למרות האוטונומיה. למשל, גב' כהן, אלמנה הזקוקה לפעילות מנטלית ולחברה, יודעת שטוב יהיה אם תתחיל לשחק ברידג', אך היא דוחה מיום ליום ומשבוע לשבוע את הצעד הראשון שעליה לעשות: להתקשר למועדון הברידג' שבסביבת מגוריה ולהירשם. הקושי נובע מחרדות ומחוסר ביטחון עצמי, מחוסר אנרגיה וממוטיבציה נמוכה. היא איננה פעילה דייה בחייה, והדבר בא לידי ביטוי גם בקשר שלה עם ילדיה. הם מבקשים ממנה לשמור על הנכדים והיא נענית לבקשתם גם כשהדבר אינו עולה בקנה אחד עם תכניותיה. במצבים אלה היא חשה לעתים תסכול ולחץ המתבטאים בכאבי ראש ובסחרחורת. רק כשאין היא חשה בטוב היא מצליחה להשתחרר מהתפקיד בלא להרגיש איום או אשם. לעומת גב' כהן, שהיא עצמאית אך אינה שולטת בסביבה, יכול אדם זקן המוגבל פיזית והזקוק לעזרה סיעודית, לנהל את סביבתו הקרובה למרות הנכות. הוא יכול להיעזר במכשור ובטכנולוגיה לשיפור התפקוד או לכוון ולהפעיל את המטפלים בו, וכך הוא יכול להמשיך ולהיות מעורב רגשית ומנטלית במתרחש סביבו ולהמשיך להרגיש אוטונומי.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==