האתגר שבהזדקנות | בריאות נפשית, הערכה וטיפול | ליאורה בר-טור
21 פרק 1 - הזיקנה ואני בטווח הארוך אין היא מועילה; נהפוך הוא - היא מחזקת את התלות ואת ההזדקקות של המטופל. לדוגמה, אישה ערירית בבית אבות עוררה בפסיכולוגית הצעירה שטיפלה בה רחמים רבים עקב בדידותה. היא אמרה למטפלת הצעירה שאין לה איש בעולם וייחלה לכך שהיו לה נכדים כמוה. המטפלת "אימצה" את הזקנה הבודדה, החלה להקדיש לה שעות פגישה כפולות, הרגישה אשמה בכל פעם שנפרדה ממנה ואף עזרה לה בקניית אוכל ובגדים. לכאורה הייתה זו מחווה של רצון טוב ונתינה שהייתה בעלת חשיבות רבה בעבור האישה הערירית, אך לאחר מכן פיתחה הזקנה ציפיות הולכות וגדלות לקבל עוד ועוד, ובסופו של דבר נחלה אכזבה גדולה ואף כעס. אישיותו של המטפל הצעיר היא אפוא מרכיב חשוב ביותר ביכולתו ליצור קשר עם האדם המבוגר ולתרום לו. היכולת להקשיב, לגלות אמפתיה, להתמודד עם חוסר אונים ועם חוסר תקווה של המטופל ושל המטפל כאחד, להאט את הקצב ולגלות סבלנות וסובלנות כלפי חולשה, נכות או חסר - כל אלה הן משימות קשות הדורשות מהמטפל איזון רגשי על כל המשתמע מכך. אך חרף קשיים אלה, בקשר הטיפולי טמון רווח רב בזכות האהבה, התודה והקבלה הכמעט בלתי אמצעית וללא תנאים, שבהן מקבלים רוב המטופלים המבוגרים את המטפלים הצעירים. הסיפוק הוא עצום. בתגובות ובאסוציאציות שלהם בראשית הקורס הסטודנטים ערים בעיקר לקשיים ולחרדות. הם חוששים שמא יטעו, שיזיקו, שלא יצליחו לעזור, שהם צעירים מדיי ויתקשו לטפל במבוגרים עתירי שנים וניסיון, שמא יזלזלו בהם המטופלים או לא יתייחסו אליהם ברצינות הראויה. גם הנושאים שהם מציעים לדון בהם עוסקים בעיקר בזווית השלילית והפסימית של ההזדקנות: מוות, אבדנים, מחלות, פרידות. קשה מאוד להתמודד עם נושאים אלה, והציפייה הטבעית היא שהמורה המנוסה, בבחינת האם הכול-יכולה, תספק את הפתרונות ואת התשובות לכל הבעיות. השיעור הראשון והחשוב מכול בכל הקשור לטיפול הפסיכולוגי הוא אפוא ההכרה במגבלות שלנו כבני אדם וכמטפלים. אין באפשרותנו לפתור את כל הבעיות או לעזור לכולם. עלינו לדעת את גבולות היכולת שלנו להשפיע או לשנות, ולהשלים עם חוסר האונים המלווה לא פעם את העבודה עם בני האוכלוסייה המבוגרת, כפי שמתרחש גם בטיפול בבני אוכלוסייה צעירה יותר. נתן בן ה-38, מטופל עתיר חכמת חיים וניסיון, הציע לי לכתוב ספר על כישלונות בעבודתי. ספק בחיוך ספק ברצינות הסביר לי עד כמה חשוב ללמוד מכישלונות יותר משחשוב ללמוד מהצלחות. ממרומי 08 שנות חיים הדבר מובן ופשוט, שלא כמו בקרב המטפלים הצעירים
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==