האתגר שבהזדקנות | בריאות נפשית, הערכה וטיפול | ליאורה בר-טור
162 האתגר שבהזדקנות להוריד את תדירות המפגשים, מסיבות שונות, החל בקשיים פיזיים-טכניים או כלכליים לבוא לטיפול, וכלה בצרכים רגשיים לנהל ולשלוט כדי לחזק דימוי עצמי פגוע, צורך בשמירה על אנרגיות, או חשש מהתקשרות למטפל ומתלות בו. לעתים דווקא הפגישות הבלתי סדירות מועילות יותר, כשהמטופל בא אחת לכמה זמן הוא ממוקד והכין "שיעורי בית" לפני הפגישה. במסגרת הגמישות וההתאמה לצרכים של בני האוכלוסייה המבוגרת הנדרשים לעתים בעבודה אתה, יש מקום להציע למטופלים רישום בין הפגישות ובמהלכן. לעתים המטופל המבוגר סובל מקשיים בזיכרון או בריכוז ולכן ניתן להציע לו לרשום נקודות חשובות העולות במהלך הטיפול, וכן מחשבות, זיכרונות ורעיונות שעלו בין הפגישות. פתיחות ונכונות ללמוד מהמטופל על המטפלים במבוגרים - שהם ברובם הגדול צעירים יותר ממטופליהם - לזכור שהמטופלים הם בעלי ניסיון רב משלהם ובעלי חכמת חיים רבה, ולכן הם יכולים ללמוד מהם ולא רק להעניק להם. הנכונות ללמוד מהמטופלים היא הזדמנות לחוויה מיוחדת מאוד, המאפשרת למטפל להתפתח כאדם וכאיש מקצוע. עם זאת, האפשרות של המטפל ללמוד מהמטופל עלולה גם לעורר חרדה אצל מטפל שאינו בטוח דיו ביכולותיו המקצועיות. ראוי שמטפל זה ימצא מדריך שיוכל לעזור לו להתמודד עם החרדה ועם חוסר הביטחון שהמטופל המנוסה והחכם מעורר בו.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==