האתגר שבהזדקנות | בריאות נפשית, הערכה וטיפול | ליאורה בר-טור

152 האתגר שבהזדקנות למרות החשיבות הרבה של השלבים המוקדמים בהתפתחות ובעיצוב מבנה האישיות, יש להתחשב גם בתרומתם של שלבי ההתפתחות בבגרות, ובעצם בכל השלבים לאורך החיים, בכל הנוגע לעיצוב, לשינוי או למימוש הפוטנציאל הבריא או הפתולוגי של האדם. כשמקור ההעברה בילדות, ההעברה היא הורית טיפוסית ואין חשיבות לגיל המטופל או לגיל המטפל. עם זאת, ההעברה הזו עשויה להיות תוצר של יחסים עם הורים בכל הגילים ואין היא קשורה לשלב הראשוני בהכרח. העברה נוספת היא העברה של קרוב או של בן אותו גיל. המטופל מתייחס למטפל כאל בן זוג, אח, אחות או חבר. לדמויות אלה נודעת חשיבות רבה בחייו של המבוגר, אף שהן טרם זכו להכרה מספקת בתאוריה. אדם חי עם בן זוג או עם בת זוג שנים רבות יותר משהוא חי עם הוריו או עם אחיו והשפעתם עליו משמעותית לא פחות - ואולי הרבה יותר - מהשפעתם המוקדמת של הוריו. לכן יש לבדוק מהן השפעותיהם של אובייקטים מרכזיים אחרים, פרט להורים, על חייו של האדם המבוגר, נוסף לחשיפת הנירוזות שלו. מבוגרים וזקנים מייחסים חשיבות רבה לקשר עם ילדיהם וחלק ניכר מההעברה הוא של קשר זה, כשהמטופלים מתייחסים אל המטפל כאל בן או כאל בת, וזה סוג ההעברה השלישי. (: המטופלים מעבירים reverse transference) פרדיגמת ההעברה כאן היא הפוכה למטפלים - שהם ברובם צעירים יותר - את ציפיותיהם, את תסכוליהם, את אכזבותיהם וכן את הכעסים והאהבות כלפי ילדים קיימים או מדומים. ייתכן כי כאן יבוא לידי ביטוי התסביך האדיפלי, אך הפעם מצד האב, כלומר תסביך אדיפלי הפוך. יש לאפשר לו להתפתח, לפרש אותו ולכלול אותו בחוויית הטיפול, כך שהמטופל ילמד לראות את המטפל כמייצג של הדור הצעיר, של העתיד ושל ההמשכיות שלו. האב אינו הורג את הבן ואינו נכנע לו, אלא מכיר בעובדה שחייו עשויים להמשיך דרך בנו. ( מציין מכשולים משני סוגים עיקריים בטיפול בזקנים, המבוססים Muslin מוסלין )2991 , על העברה של מטופלים הלוקים בהפרעה נרקיסיסטית : 1. הגנה בפני העברה - כשהעצמי נתקף תחושה של סכנה או של דחייה במפגש הבין- אישי. מצב זה אופייני לאנשים שחוו בעבר הרחוק חוויות של דחייה, בעיקר בילדות המוקדמת. 2. העברה של הגנה - העברה של הגנה מתבטאת בתחושה של אי-נוחות ובושה מצד המטופל, המונעת בעדו לבטא מצוקות וחולשות. הקושי עשוי לנבוע מהגנה מפני יצירת קשר ותלות. העברה של הגנה עשויה להתרחש כשהמטפל יוצר אידאליזציה של המטופל

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==