האתגר שבהזדקנות | בריאות נפשית, הערכה וטיפול | ליאורה בר-טור
140 האתגר שבהזדקנות יוסף בן ה-57 מספר לי שכמעט בכל פגישה עם בנו הצעיר, כשהבן מספר (, הוא מתחיל להרגיש לחץ A) לו על חוויות והצלחות הקשורות לעבודתו ( . אני שואלת את C) המתבטא מיד בחוסר ריכוז ובמתח הגורמים לכאב ראש יוסף אילו מחשבות עולות בראשו כשבנו מספר לו על העבודה. יוסף משיב ללא היסוס שהוא מרגיש קנאה, שהדברים נוסכים בו הרגשה שהוא היום אפס, (. ביחד אנחנו B) עלוב, איש זקן וחולה, לעומת מה שהיה פעם ולעומת בנו מנסים להבין את המחשבות השליליות והבלתי רציונליות האלה ולנתחן. יוסף מדבר על הקנאה ועל השתלטותה עליו, אך כשהוא חושב על כך הוא גם יכול לחוש סיפוק וגאווה בבנו. לאחר שזיהינו ובחנו ביחד את המחשבות האוטומטיות והלא רציונליות אני מבקשת מיוסף שיציע מערך חשיבה שונה מזה הקיים. על כך הוא משיב: "אני בן 57, חייתי את חיי המקצועיים במלואם, ולמרות שהיום אני פנסיונר, זה לא הופך אותי לחסר ערך, לאפס, למרות שאני איש חולה וזה מתסכל ומעציב שאין לי היום אתגרים כמו בעבר. אני (. כדי שירגיש טוב יותר בביקור הבא של D) גאה בבן שלי למרות הקנאה בנו, הוא מקבל את הרעיון לשתף את בנו ברגשות המעורבים שלו תוך קבלה .(E) והשלמה הגישה הרציונלית-רגשית-התנהגותית מציעה כמה טכניקות קוגניטיביות, רגשיות והתנהגותיות, להפחתת מחשבות בלתי רציונליות אלה ולעקירתן. המטרה היא להעמיד אתגר רציונלי בפני זקנים השבויים במחשבות בלתי רציונליות ולהוכיח להם שאמונות אלה מוטעות. למשל, יש לשאול את האדם מהן ההוכחות לכך שאנשים זקנים חייבים לתפקד טוב כפי שתפקדו כשהיו צעירים. יש לברר בדרך ההיגיון האם תמיד ובכל תחום תפקודו של האדם הזקן הוא חלש, והאם פירוש הדבר הוא שאם לעתים הוא נתקל בקושי כלשהו, תפקודו אכן לקוי. במישור המעשי מעודדים את הזקן לבחון אילו תוצאות ישיג אם יחייב את עצמו לתפקד כפי שתפקד בצעירותו. הגישה –הרציונלית-רגשית-התנהגותית מרבה לנקוט טכניקות קוגניטיביות אחרות כדי להפריך את המחשבות הבלתי רציונליות של המבוגרים במטרה לעודדם להתחיל לחשוב במונחים רציונליים יותר, כמו למשל לומר: "אני עדיין יכול ליהנות מאוד מחיי למרות המגבלות והחולשות". יש לעודד את המיטיבים להתמודד בסביבתם להגדיר מחדש חלק ממגבלות הגיל המבוגר ואפילו למצוא בהן אתגר או הנאה.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==