האתגר שבהזדקנות | בריאות נפשית, הערכה וטיפול | ליאורה בר-טור

127 פרק 5 - הטיפול הפסיכולוגי בבני האוכלוסייה המזדקנת אבדנים ועם פגיעה נרקיסיסטית. המטרה בטיפול אפוא איננה שינוי אופי ומבנה אישיות, אלא עזרה לאדם לעשות שינויים הכרחיים לצורך הסתגלות לזיקנה. הבנת העבר וחשיפת הנירוזות של הילדות חיונית רק אם היא רלוונטית להבנת ההווה ואם היא עשויה להאיץ את השינויים ההכרחיים לצורך הסתגלות מוצלחת יותר. פעמים רבות דפוסי התמודדות שהתאימו לשלבים קודמים אינם מתאימים לזיקנה. מנגנוני הגנה, דימוי עצמי והערכה עצמית מושפעים משינויים ומלחצים פנימיים וחיצוניים לאורך מעגל החיים, וכך יש מי שתפקדו היטב בעבר ואילו בזיקנה הם מתקשים להתמודד עם שינויים. הגישה האנליטית לטיפול במבוגרים השתנתה כאמור מבחינות מסוימות במהלך השנים, וכן התפתחו מאז גישות טיפוליות נוספות. הגישות החדשות מייחסות חשיבות לחיזוק ולארגון המבנים המנטליים, לחיזוק האני וליכולתו של המטופל להתמודד עם הדחפים המשתחררים באנליזה והכוללים תכנים בלתי מעובדים מהעבר. הטיפול מכוון להשגת שינוי בתפקוד בעולם החיצוני, ולא רק לשינוי במציאות הפנימית. מטרת הטיפול זהה למעשה לזו של הטיפול בצעירים - להגיע לשליטה מרבית על עצמם ועל חייהם, תוך הדגשת האוטונומיה, העצמאות והכבוד העצמי. הטיפול מסייע לאדם המבוגר כמו לצעיר להתמודד עם המשימות ההתפתחותיות הקשורות לגיל ובעיקר עם אבדנים ועם פגיעות נרקיסיסטיות. עם זאת, לאור האיום המתגבר של אבדנים ככל שהגיל מתקדם, המשימה הטיפולית קשה יותר. טיפול אנליטי בזקנים עשוי לסייע גם כשהפגישות אתם הן בתדירות נמוכה, למשל (. נראה אפוא שאם יש לאדם המבוגר Kahana, אחת לשבועיים ואפילו אחת לחודש )5891 יכולת מנטלית ונכונות רגשית להגיע לתובנות ולנתח תהליכים באופן מעמיק, הרי אין מניעה לטיפול פסיכואנליטי, שכמובן יותאם למצבו הפיזי וליכולותיו של האדם ליהנות מהטיפול. ( Nemiroff & Colarrusso, בספרם "המרוץ כנגד הזמן" מתארים נמירוף וקולרוסו )5891 הצלחות בטיפול באוכלוסייה המבוגרת. לדעתם, דווקא בזיקנה ניכרות לעתים פתיחות רבה יותר, גמישות ויכולת לעבד תהליכים שבגיל צעיר יותר אולי לא היו אפשריים. בהמשך ( הם מתארים את ההתפתחות הפסיכולוגית כנמשכת לאורך Nemiroff & Colarruso, 1990) כל החיים וכמבוססת על קשרי גומלין בין האורגניזם מחד גיסא לבין הסביבה הפנימית והחיצונית מאידך גיסא. האדם נתפס כיצור דינמי המתפתח ומשתנה לאורך כל החיים, בניגוד לתפיסה האנליטית המוקדמת, שלפיה משימות התפתחותיות חשובות נשלמות בילדות. נמירוף וקולרוסו הציעו כמה הנחות להבנת תהליך ההתפתחות לאורך החיים:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==