האתגר שבהזדקנות | בריאות נפשית, הערכה וטיפול | ליאורה בר-טור

108 האתגר שבהזדקנות כלשהו. מטרת הטיפול היא למצוא מסגרת תומכת ומלווה למטופל המיואש והמדוכא בתוך המפגש הטיפולי, אך גם – ובעיקר - בחיי היום-יום, כדי לעזור לו למצוא סיבה להמשיך לחיות, להתחזק ולהדוף את מחשבות האבדן. חשוב לדבר באופן גלוי וישיר על המוות, לאפשר לו לדבר על הסיבות שבגללן הוא רוצה למות, ותוך כדי כך להביע אמפתיה והבנה, בלא התנגדות, ביקורת או חרדה מציפה. בהמשך חשוב לברר אם הוא מתכנן איך לסיים את חייו ומתי. האתגר הטיפולי הוא לסייע לזקן לבחור בחיים ולוותר על הפתרון ה"קל" יחסית של סיום הכאב והקושי המלווים את החיים. רצוי לעשות מעין "חוזה טיפולי" שבו מתבקש המטופל להשהות לפרק זמן מסוים את כל המחשבות על המוות. כך אנו מסייעים למטופל להרגיש שהוא בשליטה, שאנו מבינים אותו ומכבדים את רצונו למות, אך מבקשים דחייה כדי לאפשר לטיפול לנסות ולבחון אם ניתן לשנות את הנסיבות ואולי לשפר את איכות חייו. במקביל חשוב ביותר לדאוג לסביבה תומכת ומזינה ובעיקר למסגרת מתאימה כדי שהמטופל לא יישאר לבד. במקרה כזה, הכרחי שיתוף פעולה של המשפחה או של הצוות המטפל. נוסף לתמיכה ולמסגרת המגוננת, חשוב לעזור למטופל לחשוב על אפיקים משמעותיים חלופיים לאבדנים שהוא חווה, למשל תכנים מספקים לעיסוק, דמויות משמעותיות בסביבתו שיכולות להוות תחליף - גם אם זמני - לאובייקט המשמעותי שאיבד, וכל זאת בתקווה שיצליח להתמודד לבד עם הקשיים כאשר ייחלש הדיכאון. הפרעות אישיות מבוגרים רבים המוערכים על ידי הסביבה הקרובה כ"קשים" או כ"בעייתיים", כאנשים שאינם משתפים פעולה, המרבים להתלונן, לבוא בדרישות, להאשים ולהציק, עשויים להיות מאובחנים כמבוגרים בעלי הפרעת אישיות. עם זאת, עקב הגיל המתקדם, עקב מצבם הפיזי והמנטלי הירוד, וכן עקב חוסר מידע מספק לגבי דפוסי התנהגותם והתמודדותם לאורך החיים, קשה להגיע לידי אבחון מדויק. הפרעות אישיות נצפות לעתים קרובות עם הפרעות אחרות בהזדקנות - כמו דיכאון המופיע בשכיחות גבוהה. הפרעת אישיות מוגדרת כסגנון התנהגות מל-אדפטיבי הנמשך לאורך כל החיים והנובע מכישלונות או מחסכים של חוויות ילדות מוקדמות, סביבתיות ובין-אישיות. החוויות המוקדמות עשויות להיות שונות ולכלול אירועים קונקרטיים כמו פרידות מוקדמות, מוות של בני משפחה קרובים, מחלות, או קושי של הסביבה לספק הגנה רגשית, יציבות וביטחון בשלבים המוקדמים של התפתחות העצמי, בעיקר כישלון של האם, עקב נסיבות הקשורות למצבה הרגשי או למצב אובייקטיבי כמו רעב או מלחמה, למשל.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==