אלצהיימר ודמנציות אחרות | רחל ברנבאום עורכת

הטיפול והתמודדות המטפלים עם תשושי נפש בקהילה 78 מהם הקריטריונים לבחירת העבודה? לשם כך, יש לבחון מספר נקודות: חשוב לאפשר לו, ככל הניתן, לבחור במה הוא רוצה בחירה אישית של המטופל: לעסוק. בחירה זו מחזקת את הדימוי העצמי שלו. יש לוודא אם למטופל יש ידע קודם בסוג מסוים של אמנות או מלאכות יד ואז להציע זאת כאפשרות לבחירה. יש להתייחס בבחירה למוגבלות הגופנית של המטופל. בהתאם לכך, מוגבלות גופנית: אפשר להכין למטופל עזרים שונים, שיקלו עליו לעבוד באמנות (למשל: לאנשים עם שיתוק - קיבוע העבודה לשולחן, כדי שהיא לא תזוז; עפרונות מיוחדים שקל להחזיקם; חומרים רכים למי שאין לו כוח בידיים; עבודות מיוחדות לכבדי ראייה). לאנשים בעלי סבלנות נמוכה רצוי לתת עבודות קצרות עם מוטיבציה וסבלנות: תוצאה מיידית. כדי לעורר מוטיבציה, אפשר, למשל, להציג בפני המשתתפים עבודה יפה, גמורה, או להגיד שזאת עבודה שעושים כמתנה לנכדים. למטופלים רבים יש הרגשה שהם כבר "לא יכולים לעשות שום דבר, דימוי עצמי: שהם לא שווים". יש להם פחד מכישלון. לכן, על המטפל למצוא עבודות שהם יצליחו לבצע וכך גם יחזקו את הדימוי העצמי שלהם. באמצעות עבודה באמנות אפשר לפתח אינטראקציה יכולת ההבעה של המטופל: אחרת עם המטופל. מי שמתקשה בדיבור יכול להתבטא דרך הציור שלו. לדוגמה, מי שהיה חשמלאי מתאים לו לעשות עבודות שונות התאמת החומרים: מאלו שתעשה מי שהייתה טבחית. רצוי לרכוש חומרים המתאימים לכל אחד. היכולת של המטופל לעבוד בצורה פרטנית או קבוצתית. חשוב גם תקשורת חברתית: להחליט ליד מי ישב בקבוצה וכדומה. קריטריון זה קשור לציור המנדלה (הרחבה בנספח השלב ההתפתחותי בציור: לרשימה זו). דוגמאות מטופל מדבר על בית הוריו, על המקום שבו גדל. הוא מנסה לצייר את הבית וללכת בעקבותיו. הוא מצייר שרטוט של ביתו ונזכר בחדר של סבתו, שישבה על מיטה גדולה. המטפל מנסה לעורר את רגשות המטופל, לשאול שאלות על הסבתא ולשקף את געגועיו לתקופה. המטפל עצמו יכול לתאר את חוויותיו שלו: "גם אני מתגעגע לסבתא שלי. אני זוכר שסבתי הייתה..." השיחה יכולה לכלול קטעים מצחיקים על סבתות, למשל: תרופות סבתא, מנהגים ועוד. מטופלת מספרת, שבצעירותה רקמה את הנדוניה שלה ודברים נוספים, אבל היום קשה לה להחזיק מחט ביד וגם קשה לה לראות. המטפל יכול להגיד שגם לו קשה לרקום, בגלל בעיות ראייה, אבל אפשר לצייר את צורות הרקמה ולהשתמש בצבעים של הרקמה. ביחד הם נזכרים בצורות ובצבעים של רקמות. המטופלת התרגלה לצייר וציוריה הם בעצם הרקמות שהיא הייתה נוהגת לרקום בעברה. .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==