אלצהיימר ודמנציות אחרות | רחל ברנבאום עורכת

הטיפול והתמודדות המטפלים עם תשושי נפש בקהילה 66 מיומנויות תקשורת עם אנשים הסובלים מדמנציה הנחות יסוד אנשים הסובלים מדמנציה משמרים את רגשותיהם ואת יכולותיהם לחוות רגש, גם אם אינם יכולים להבין את הנאמר או לבטא את רצונם. הצורך בקשר ובתקשורת נשמר הרבה אחרי שהיכולת לתקשר באופן מילולי פוחתת. האחריות על התקשורת (המילולית והבלתי מילולית) מוטלת על האדם הבריא. האדם הדמנטי הוא אדם שחשוב ליצור עמו קשר ויחסי אמון ולהכיר את ייחודיותו, בהווה ובעבר. מודעות לבעיות תקשורת ושימוש בכלים של תקשורת לא מילולית חיוניים בטיפול באדם הסובל מדמנציה. מיומנויות הדרושות למטפל 1. הקשבה פעילה הקשבה מתוך הבנת מצבו של האדם הדמנטי ומתוך הכרת עולמו. הקשבה פעילה כוללת האזנה סבלנית, ניסיון להבין את הנאמר בעזרת רמזים והקשרים, שימוש בשאלות מבהירות, עזרה בהתבטאות וניסוח. חשוב מאוד ליצור אווירה מקבלת, התומכת בתקשורת, בתוך העברת מסר לאדם שאתה מעוניין בתקשורת עמו ומכיר בצרכיו המעשיים והרגשיים. 2. סגנון דיבור מתאים וחיובי דיבור בהיר, פשוט ושלו, מתן זמן לאדם להבין ולהגיב, ללא הרמת קול, מתוך סבלנות, נימוס וכבוד; שימוש במשפטים קצרים וברורים. במצבי אי-הבנה - שימוש בניסוח אחר ובמילים אחרות. הימנעות מהצגת שאלות שלמטופל עלול להיות קושי במתן תשובה להן, ניסוח שאלות אשר התשובה להן היא "כן" או "לא", הצגת אפשרויות בחירה קלות, שימוש בחוש הומור וצחוק משותף עם המטופל. 3. שימוש בתקשורת לא מילולית יצירת קשר עין, הימנעות מהצפה בגירויים וברעשי רקע, שימוש במגע; התנהגות רגועה, תוך צמצום תנועות מיותרות, במטרה ליצור אווירה בטוחה ורגועה; היעזרות ברמזים מוחשיים; היכרות עם שפת הגוף של האדם וצפייה פעילה בשפת הגוף שלו, כדי להבין כיצד הוא חש ולהתאים את התקשורת לכך. רצוי להיעזר במגע קל ועדין המתאים לאדם. 4. מתן תוקף לדברי האדם כיבוד מחשבותיו ורגשותיו של האדם והתייחסות אליהם כאל "האמת שלו". רגשותיו ומחשבותיו של האדם הסובל מדמנציה הם המציאות שלו ואליה עלינו להתייחס, ללא קשר אם הם "אמיתיים" או לא (פירוט בסעיף הבא). · · · · ·

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==