אלצהיימר ודמנציות אחרות | רחל ברנבאום עורכת
הטיפול והתמודדות המטפלים עם תשושי נפש בקהילה 110 לעמוד. יש לאפשר למטופל להיות הוא עצמו ולחוש קבלה בלתי מותנית. המטפל מנסה להבין את המטופל מנקודת ראותו ומשקף את התקשורת המילולית והלא מילולית .) Shapiro & Bacher, 2002 הנוצרת עמו ( מטפל הסנוזלן מגיע בדרך כלל מאחד המקצועות הטיפוליים, ביניהם: עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, ריפוי בדיבור, סיוע, סיעוד. קיימת חשיבות רבה להכרת שיטת הטיפול ולתיאוריה העומדת מאחוריה. המטפל נשאר עם המטופל לאורך כל זמן המפגש. בסיומו, הוא מעלה את תגובותיו של המטופל על הכתוב בטופס הערכה. תאוריית הסנוזלן טיפול בסנוזלן מבוסס על ההשערה, כי התנהגויות לא מתאימות הנצפות בקרב הסובלים ממוגבלויות התפתחותיות עשויות להיות סימפטום להפרעה בעיבוד התחושות. על פי התיאוריה, אם נספק את הגירוי החסר או נפחית מגירוי הנחווה כבלתי נסבל, עשויה .) Shapiro & Bacher, 2002 לקטון ההתנהגות הלא מתאימה ( בקרב חולי דמנציה, קיימת לעתים התעלמות מסממן החסך התחושתי, אשר מהווה אספקט חשוב בהתנהגות המבולבלת. הקשר בין חסך תחושתי לבין בריאות נפשית מתועד היטב. בשנת 9691 התייחס לכך ריכמן בציינו זאת כגורם המוביל לתפקוד לקוי. ב- 3891 זיהה החוקר מרקוס גם הוא גירוי תחושתי כחיוני להחזרת האדם הסובל מרגרסיה לתקשורת עם סביבתו. באמצעות גירוי המערכת הרטיקולרית מסנן המוח את גורמי הגירוי ומכין את האדם לפעולה. אנו יודעים כי תהליך זה עשוי להיות מנוצל גם בקרב הסובלים מדמנציה, שכן המערכת הלימבית, השולטת בדחפים הבסיסיים וברגשות, היא .) Pinkney, 1999 אחת האחרונות המושפעות מהמחלה ( התנהגות מבולבלת מופיעה בקרב חולי דמנציה בשלושה תחומים: למידה, זיכרונות ורגשות. בלמידה, לא נטמע מידע חדש, ולכן המטופל אדפטיבי פחות ונמנע יותר ויותר מסיטואציות לימודיות. ליקוי בזיכרון, ובייחוד לטווח הקצר, מוביל להעדפת שיחות על אירועים הממוקדים בעבר. ההישענות על זיכרונות מאפשרת לחולה לשמר כישורים חברתיים ורמה מסוימת של הבנה. תחושות של תסכול ואי-התאמה מתגברות עקב אבדן הכישורים הקוגניטיביים. מה שעלול להביא לשינויים תכופים במצב הרוח ובתחושות של ). סנוזלן, אשר אינו דורש תפקוד של הזיכרון ומכיר Pinkney, 1999 חוסר שליטה ( במגבלותיו של החולה הדמנטי, מקדם את עצמאותו. בשימוש בסנוזלן יש לשים לב במיוחד להיבטים של בלבול, במיוחד בשימוש במודל של אינטגרציה תחושתית ותיאוריית יחסי האובייקט. שתי גישות אלה דנות בתגובות הפרט בעקבות גירוי תחושתי וחוויה סובייקטיבית. תיאוריית יחסי האובייקט דנה בתפיסות וביחסי המטופל עם סביבתו, הן האנושית והן החומרית. תוצאת יחסים אלה היא התפתחות ההתנהגות ומערכות היחסים. על כן, על ידי יצירת סביבה בעזרת סנוזלן אנו עשויים לספק לחולה הדמנטי .) Pinkney, 1999 חוויה ייחודית, המתוכננת להשגת תגובה מסוימת (
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==