Table of Contents Table of Contents
Next Page  6 / 86 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 6 / 86 Previous Page
Page Background

המקצועיות שמעבר למקצועיות:

על ניהול שיתופי פעולה בשדה החברתי ותפיסת תפקיד חדשה

1

עמרי גפן ויואב הולן

מהם האתגרים המיוחדים העומדים בפניהם של בעלי תפקידי ניהול, ריכוז ותכלול בשדה החברתי? מדוע

מקצועיות בתחום העיסוק איננה מספיקה כדי להתמודד איתם? ומה לזה ולהבנה הגלובלית כי המפתח להצלחה

טמון בשיתופי פעולה?

המקצועיות שמעבר למקצועיות היא היכולת ליצור ערך גבוה באמצעות ניהול אפקטיבי, מובנה ומיומן של

ממשקים ושיתופי פעולה. במאמר זה ננסה להציג כמה מחשבות על הצורך בפיתוח מקצועיות זו כחלק מתפיסת

תפקיד חדשה של השחקנים המובילים בשדה החברתי.

שני סיפורים ותובנה אחת

לא ציפה. אמנם, עם כניסתו לתפקיד הכינו אותו לעובדה שמדובר בעיר מורכבת, שבה

2

להתנגדות כזו אורן

אוכלוסייה קשת יום ברובה והבדלים ניכרים על רקע תרבותי בין הקבוצות השונות. אולם, דווקא משום כך

הוא סבר שיצליח במשימתו, שהרי התכנית מעניקה, ללא כל עלות, שירות חיוני ונדרש לתושבים. זו גם הסיבה

שמשכה אותו לתכנית מלכתחילה. כמי שעסק בשנים האחרונות במחקר בתחום בריאות הציבור, אבל מעולם

לא זנח את משיכתו לחינוך, הוא מצא בה הזדמנות נהדרת לשלב בין השניים. חדור מוטיבציה וערכים הוא שמח

על האפשרות להניח מעט למחקרים ולצאת לשטח ונענה למודעת הדרושים של התכנית, ער לפוטנציאל הרב

בהשפעה על בריאותם של ילדים, ושל משפחות בכלל, דרך מערכת החינוך העירונית.

ההתלהבות הרבה החלה להתפוגג כבר בקבלת הפנים הצוננת של מנהל אגף החינוך בעירייה ובמפגש

הראשון עם מנהלות בתי הספר. “איך יכול להיות שהם לא מבינים את ההזדמנות בתכנית? אולי זו הסיבה

שבגללה קודמי עזב כל כך מהר?“ והוא בכלל חשב שמדובר היה בעניין אישי... “ומדוע ההגבלות והדרישות

הקפדניות?“, איך הוא יכול להצליח כאשר המערכת עצמה מצרה כך את צעדיו ומאפשרת לו מרחב פעולה

מצומצם כל כך בבתי הספר, שאמורים להיות מרחב העבודה העיקרי שלו? גם האכזבה בשטח לא איחרה

לבוא. לערב החגיגי שהכין עם הצוות הקטן שלו לקראת פתיחת שנת הלימודים הגיעו הורים מעטים בלבד וגם

הם הביעו עניין מועט בתכנים שביקש להעביר. מאחד מהם הבין שהוא מעדיף שבנו יתרכז בלימודים ושבית

הספר יתמקד במה שהוא אמור לעשות. מאם אחרת שמע כי המורה עצמה אומרת שהתכנית הזו מעיקה

ומכבידה, ולכן היא בכלל לא מבינה מה הוא עושה כאן. השנה עוד לא ממש החלה ואורן כבר הבין כי המשימה

שעומדת בפניו מורכבת בהרבה ממה שסבר.

במובנים רבים, סיפורו של אורן אינו שונה מזה של שרית, קצינה מצטיינת בצה“ל שבמסגרת שירותה

פיקדה על חיילים במסגרת פרויקט שיועד לבני נוער שנפלטו ממערכת החינוך, ועצם גיוסם עמד בספק

והכין אותם לשירות משמעותי בצבא. עם שחרורה למדה שרית סוציולוגיה וקרימינולוגיה ובמקביל

המשיכה לעבוד עם בני נוער במצבי סיכון ואף בהנחיית מדריכי נוער. כל מי שפגש אותה לאורך הדרך

התרשם עמוקות מגישתה בעבודה עם נוער ועם מדריכים כאחד, מן הכריזמה שלה ומתפיסתה החברתית

העמוקה. היה זה אך טבעי להיענות להצעה שקיבלה מעמית לעבודה ולהתמודד על תפקיד רכזת פרויקט

6

עט השדה

2012

ספטמבר