Table of Contents Table of Contents
Next Page  2 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 2 / 64 Previous Page
Page Background

2

2010

אוגוסט

עט השדה

פתח דבר

"המִחשוב אינו נוגע עוד למחשבים. הוא נוגע לחיים...

...המהפכה בטכנולוגיית המידע תשחרר את המחשבים ממוסרות

המקלדות והצגים ותהפוך אותם לחפצים שאפשר לדבר אליהם,

לנהוג באמצעותם, לגעת בהם או אפילו ללבוש אותם. בסופו של

דבר יהפכו שינויים אלה על פיו את האופן שבו אנו לומדים, עובדים

ומתבדרים - בקיצור, את האופן שבו אנו חיים."

.1995 ,"

ניקולס נגרופונטי, "להיות דיגיטלי

לפני כמה חודשים חלה הבן יקיר לי בשפעת. ביום השלישי למחלתו

התקשרה המחנכת שלו. היא נשמעה מודאגת מאוד. "שאלתי היום

בכיתה אם מישהו הרים טלפון לשמוע מה שלומו", אמרה, "ואף

יד לא הורמה. אני כל כך מתנצלת, לא הייתי מעלה על דעתי

שהתלמידים שלי ישאירו אותו לבד".

פרצתי בצחוק. "לבד?! הוא כל היום עם כולם בפייסבוק, או

במסנג'ר, או באס-אם-אס... אני יכולה לספר לך כל מה שקרה

בכתה, כולל אילו שיעורי בית יש..."

המחנכת פשוט שאלה את השאלה הלא-נכונה. התלמידים באמת

לא השתמשו בטלפון: הם השתמשו במדיה שהיא הכי נכונה, זמינה

ויעילה מבחינתם: האינטרנט.

אחוז מבני הנוער בני

92-

אחוז מתושבי ישראל ויותר מ

80-

יותר מ

מיליון מתושבי ישראל

4.5-

גולשים באינטרנט; יותר מ

17

עד

13

בני

600,000

חברים ברשת החברתית פייסבוק, מתוכם כמעט

. נתונים אלה מוכיחים כי גם אם כל אחד מאתנו מפרש את

18-13

האינטרנט ומשתמש בו באופן שונה, כולנו כבר שם.

זה זמן רב שהאינטרנט כבר אינו כלי בלבד; הוא כבר אפילו אינו

אמצעי תקשורת בלבד. מה שנגרופונטי הבין לפני כמעט שני

-

בסביבת חיים

עשורים אנחנו מתחילים להבין עכשיו: מדובר

פעילה, דינמית, בעלת מאפיינים מובהקים של תרבות. התרבות

הזאת כוללת שפה, נורמות, ערכים ומנהגים. יש בה כללים של

מותר ואסור, סיכויים לצד סיכונים, הייררכיות וקשרים חברתיים.

זוהי תרבות חדשה המתפתחת בקצב מסחרר, תרבות שהצעירים

הם לא רק אלה ששולטים בה - הם אלה שמייצרים אותה. זו

התפיסה שהובילה אותנו כשהחלטנו לייחד לאינטרנט את גיליון

של "עט השדה" - האינטרנט כסביבת חיים.

5 '

מס

כשחשבנו על העניינים שיעלו בגיליון, ידענו שאנחנו מבקשים

לעסוק בהיבטים החיוביים והשליליים של הנושא כאחד. קל מדי

להיגרר לדיון בסכנות האורבות באינטרנט, המודגשות בכותרות

העיתונות הכתובה והמצולמת חדשים לבקרים. מעט מדי דנים

בהיבטים חשובים אחרים: כיצד משפיעה תרבות האינטרנט על

דפוסי ההתנהגות, על איכות החיים והתנהלותם? מהן השלכותיה

של תרבות זו על תהליכי למידה, על תפקיד החינוך, על תפיסת

הטיפול? מהם כללי האתיקה האישית והמקצועית שיש לתת

עליהם את הדעת? עם אילו פערים חברתיים, חינוכיים וטיפוליים

האינטרנט יכול לסייע להתמודד, וכיצד? בשאלות אלה ואחרות

עוסק הגיליון שלפניכם.

בברכת קריאה נעימה,

ד"ר ליאת בן-דוד

מנהלת מיד"א - מרכז ידע אשלים

עט

השדה

כתב העת של אשלים

מיד"א, מרכז ידע אשלים

2009

, יולי

3 '

גיליון מס

מיד”א אשלים

כל הזכויות שמורות

©

ד"ר ליאת בן-דוד, עורכת ראשית

עינת ארוך

מרים גילת

שלווה לייבוביץ

שלי נתן

צחי פיין

ד"ר ענת שוברט

עטרה שטיין

שושי שקד

אילן שריף

ד"ר רמי סולימני

ד"ר ליאת בן דוד

טוביה מנדלסון

חנה פרימק

איטה שחר

ורדה בן-יוסף

סטודיו אמיתי

אושרית שבת

טוביה מנדלסון, ג’וינט ישראל-אשלים

3489

אשלים גבעת ג’וינט ת”ד

91034

ירושלים

oshrita@jdc.org.il

הוועדה המייעצת

הוועדה להוצאה לאור, אשלים

עורכת לשון

עיצוב גרפי והפקה

מזכירת המערכת

מנהל ההוצאה לאור

כתובת המערכת

ד

וא”ל