שיעור חופשי / תשרי תשעח / ספטמבר 2017 / גליון 123
// משהו חדש וטוב יזמות "קלוטותי" – מיזם לשיפור תהליכי הקליטה של מורים חדשים , תיכון בית ירח אביתר אדרי יוצרים בגן – מיזם לחשיפת ילדים למיטב היצירה הישראלית , מנהלת בית הספר פנינה ויינשטיין "היובל", באשדוד, וצוות היגוי מתלמידי בית הספר הם בני מהגרים 60%־ מה עושים כש והשפה המדוברת בבתיהם אינם עברית? איך משתפים אותם ביצירה הישראלית המקומית, שכל כך מוכרת לילידי הארץ? בבית הספר "היובל" באשדוד החליטו להפוך את החצר רחבת הידיים למרכז למידה חווייתי, שיחבר את הילדים אל הקאנון הישראלי. "החלטנו ליצור עולם חווייתי רב־חושי סביב יוצר וספר, שיסייע לתלמידים להשתמש בשפה העברית המדוברת כשפתם העיקרית ולרצות לקרוא את היצירות גם מחוץ לכותלי הכיתה”, אומרת פנינה ויינשטיין, מנהלת בית הספר. בבית הספר הוקם צוות היגוי, בהובלת ויינשטיין, המורות סיגלית דרור אלקבץ, לילך אלוש ונטלי מלכה, ונציגות הורים, ובשנה שעברה היוזמה קיבלה את תמיכת משרד החינוך ו"הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות". בתחילת השנה הזאת תקבל את פני הילדים חצר ספרותית חדשה, שייחודה בכך שהיא משקפת את רעיונות הילדים, שהיו גם שותפים בהקמתה במהלך השנה, בהנחיית האמן אופיר עידן. במהלך השנה שעברה החליט צוות ההיגוי על שישה יוצרים שהחצר תתמקד בהם: אהוד מנור, עוזי חיטמן, שלומית כהן-אסיף, יהודה אטלס, פאול קור ונורית זרחי. הילדים למדו על היוצרים ויצירתם, והעלו רעיונות לביטוי ויזואלי של יצירותיהם שירצו לראות בחצר, באמצעות חומרים בשימוש חוזר. בין הרעיונות שהועלו: דיוקנאות של מנור וחיטמן, שהצבע שבהם מתקבל משימוש בקפסולות קפה; פינת ישיבה בנושא רגשות, ובה כיסאות בצורת לב שעל כל אחד מהם כתוב רגש אחר, כמחווה ליצירתה של כהן- אסיף; ופינת מים, ובה ציורי דגים שהילדים צבעו לפי שבלונות, כמחווה ליצירתו של קור. עוד בחצר משחק אותיות שבו מסתתרים שמות האמנים ויצירותיהם ושלטים שמפרטים את הביוגרפיה של האמנים. "הגן נמצא בשלבי הקמה אחרונים, ובהמשך תישתל בו גם צמחייה”, אומרת ויינשטיין. “הוא צבעוני, ויזמן למידה משמעותית הכוללת למידה ניידת בטכנולוגיה מתקדמת וכן למידה מתוך סקרנות ועניין לגבי מיצגים בגן. בגן יוצרים למידה, לומדים על יוצרים ומטפחים את אהבת הסיפור והספר לשם קידום הישגים לימודיים". הצוות החינוכי בנה יחידות הוראה רב־תחומיות איכותיות ועשירות בהלימה ליוצר הנבחר לכל שכבת גיל, וכל כיתה עתידה ללמוד בגן לפחות שיעור אחד בשבוע. לימור דומב מורה חדש שמגיע לבית הספר קופץ למים סוערים מאוד. הוא צריך להתמודד עם כיתה חדשה, עם הורים, עם מנהל וצוות שהוא לא מכיר, נהלים וכללים. ההשתלבות במערכת אינה קלה למורים רבים, והתוצאה היא ששליש עד מחצית מהמורים ,31 החדשים נושרים בתוך חמש שנים מכניסתם לתפקיד. אביתר אדרי, בן מורה להיסטוריה ומחנך בתיכון בית ירח, החליט להתמקד בנושא זה במיזם "קלוטותי" (קלוט אותי), שפיתח בשיתוף חבריו מארגון שגרירי רוטשילד (ארגון לפיתוח מצוינות אצל סטודנטים), המכללה האקדמית לחינוך "אורנים" ואגף התמחות וכניסה להוראה במנהל עובדי הוראה של משרד החינוך. המיזם נולד בעקבות מחקר שביצעו אדרי , בנושא קליטתם של 2015-2013 וחבריו בשנים מורים במערכת החינוך, תוך התמקדות בתופעת הנשירה של מורים חדשים. מטרת המיזם היא להסדיר ולהנגיש את תהליכי קליטת המורים החדשים, כדי להגביר את הסיכוי שייקלטו היטב ויישארו במערכת. המיזם גובש באמצעות צוותי חשיבה מעורבים שהורכבו מסטודנטים לחינוך ממכללת אורנים, אנשי ארגון שגרירי רוטשילד, מורים, מנהלי בתי ספר, אנשי אקדמיה, בכירים במשרד החינוך ובכירים מעולם העסקים והתעשייה. צוותי החשיבה עיבדו את המידע לגבי המצב הקיים, העלו רעיונות ושיטות להסדרת התהליך ויצרו מודל קליטה מסודר, מגובש, מפורט ומונגש. "המחקר שערכנו הראה שברוב בתי הספר אין קליטה. פשוט כך", אומר אדרי. “למשרד החינוך יש מודל שהופיע בחוזר מנכ"ל, אך ברוב בתי הספר שבדקנו מנהלים לא הכירו אותו ולא יישמו אותו בשטח. יש מקומות שיצרו מודל מקומי, אך הנושא לא עמד בראש סדר העדיפות של המנהלים, שבאופן טבעי עמוסים מאוד בשגרת הניהול. קליטה לא טובה משפיעה על השאלה אם מורה ינשור או לא, ולמרות האמונה השגורה שהטובים נשארים, האמת היא שדווקא אנשים איכותיים, שיש להם אלטרנטיבה, עלולים לנשור - כך שזהו אינטרס מערכתי לשפר את הקליטה ולמנוע נשירה". המיזם מנסה ליצור מודל אחיד בכל החינוך הממלכתי, שמורכב מארבעה פרמטרים. ראשית, מסלול קליטה ברור, שמפרט את תהליך הקליטה וזמין על גבי תרשים מעקב. הפרמטר השני הוא יצירת צוות קליטה שאחראי לתהליך, מלווה ומפיק לקחים. הצוות משמש כתובת ראשונה למורה החדש ומספק לו תמיכה, ליווי צמוד, אוזן קשבת, חניכה ומישוב. הנקודה הבאה היא פורום מורים חדשים, שבו המורים מתגבשים ונעזרים האחד בשני. הפורום הופך לחבורת משימה מגובשת. שותפות הגורל והעובדה שהמורה החדש נמצא בסביבת קבוצת השווים שלו יוצרים "נחיתה רכה" ומקום מוגן. ולבסוף – תיק קליטה, מארז מידע שמכיל את כל החומר הרלוונטי שמורה צריך לקבל כדי להתנהל בבית הספר, כמו הגדרת תפקידים, לוח צלצולים, זכויות ותקנון. מודל הקליטה עובר כעת עריכה ועתיד להיות מופץ על ידי משרד החינוך, לאחר שאומץ כפיילוט בתשע"ה בבית הספר החקלאי כדורי ובתיכון בית ירח. תיכון בית ירח מפעיל את המיזם כבר שלוש שנים, וזכה בפרס הקליטה המיטבית. “אני עצמי נקלטתי בבית ירח במודל שאני פיתחתי", צוחק אדרי, "וזה היה נהדר". לימור דומב אדרי. "דווקא אנשים איכותיים עלולים לנשור מההוראה" צילום: תומר יעקובסון ויינשטיין. "החלטנו ליצור עולם חווייתי רב־חושי" משפיעים בשטח תמיד יכול להיות טוב יותר - אז קומו ותעשו מעשה. מדור חדש מביא את סיפורם של האנשים שחלמו, יזמו והוציאו לפועל שיפורים וחידושים 2017 ספטמבר < שיעור חופשי 28
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==