שיעור חופשי / תשרי תשעח / ספטמבר 2017 / גליון 123

ד מיינו עולם שבו התלמידים לומדים את "השיעור" באופן מקוון ומחוץ לכיתה, ואת "שיעורי הבית" מכינים בכיתה עצמה. בעולם כזה, לפחות תיאורטית, התלמידים עברו את שלב ההקניה עוד לפני השיעור, ובהתאם לכך מתפנה הזמן במרחב הכיתתי לעיסוק מעמיק בחומר, כולל הבהרות, דיונים, פעילות חקר ומתן מענה אישי לתלמידים מתקשים, או בצד השני – לתלמידים חזקים. הרעיון הזה עומד בבסיסה של הכיתה ההפוכה, גישה פדגוגית המעוררת לאחרונה עניין בקרב העוסקים בחינוך. פרופ' גילה קורץ מהפקולטה לחינוך במרכז ללימודים אקדמיים מזכירה כי גישה זו אינה חדשה. "שורשיה מיוחסים למספר פורסם 1993־ חוקרים", היא אומרת. "כבר ב מאמר של אליסון קינג, שהתייחס לשינוי הנדרש בתפקידו של המורה מ'מומחה הידע' ל'מנחה אל הידע', ואל הצורך בהקצאת זמן ללמידה פעילה בכיתה. בשנים לאחר מכן הורחבה ההתייחסות לגישת הכיתה ההפוכה, אך יותר כרעיון חינוכי תיאורטי ופחות כאסטרטגיה יישומית". ככל שהטכנולוגיה התקדמה, ובפרט תשתיות האינטרנט והווידיאו, החלו הרעיונות לחלחל לשדה החינוך, בין השאר באמצעות סלמן קאהן, הציג ב"טד" את יוזמתו לפיתוח 2011־ שב https://www. סר טונים קצרים במתמטיקה ( ). "האפשרות של התלמידים khanacademy.org לצפות בסרטונים לפני השיעור הכיתתי בזמן הנוח להם, פעם אחר פעם, תוך עצירה בקטעים מסוימים, על פי הצורך, היא מעין 'עולם הפוך' למודל המסורתי של הלמידה הכיתתית", מציינת קורץ. "גישה זו משתלבת עם מושגים כדוגמת למידה משולבת ולמידה פעילה – הנחשבות אסטרטגיות המתאימות למערכת החינוך של ."21־ המאה ה מעיון בממצאי מחקרים אמפיריים מהשנים האחרונות לא ניתן להסיק בבירור את מידת היעילות של השיטה או על ההבדלים בין שילוב גישת הכיתה ההפוכה לבין למידה כיתתית מסורתית, והקשר להישגים לימודיים. קורץ סבורה כי כדי לממש באופן מיטבי את גישת הכיתה ההפוכה והאתגרים הכרוכים בשילובה בהוראה יש להכיר, ראשית, את מאפייניה המרכזיים. הראשון שבהם הוא שהתלמיד בוחר מתי ללמוד והיכן ללמוד. "העובדה שהתלמיד יכול לבחור היכן ואיפה ללמוד משליכה, בראש ובראשונה, על הרחבת תהליך הלמידה, אבל גם מזמנת גמישות בלמידה, המבוססת על ההכרה בשונות בין לומדים ותומכת בהתאמה אישית של תהליך ההוראה והלמידה לצורכי הלומד", היא אומרת. מאפיין שני הוא העברת אחריות לתלמיד, כעידוד למידה פעילה. קורץ מסבירה כי הרחבת המקום ללמידה משליכה על יחסי הגומלין בין הלומד לבין התהליך הלימודי. "מהמחקר עולה שהעברת האחריות ללמידה מקוונת מחוץ לכיתת הלימוד מעודדת תחושת שליטה בתהליך הלימודי וגמישות בביצועו, וכל אלה יכולים לסייע להגברת המעורבות והמוטיבציה של התלמיד", היא מסבירה. שינוי בתפקידו של המורה הוא מאפיין נוסף של הגישה. הכוונה היא לשינוי תפקידו - ממעביר ידע למנחה המנווט את מסעם הלימודי של תלמידיו ומספק להם פיגומים ללמידה. "יש להדגיש שהמורה אינו מאבד את מרכזיותו בתהליכי ההוראה־למידה", אומרת קורץ, "אלא שתפקידו משתנה לתפקיד של מנחה ומדריך המאפשר לתלמידיו ללמוד באופן מונחה ועצמאי". הגישה כוללת שילוב סרטונים המעשירים את התהליך הלימודי ומעמיקים אותו. קורץ מסבירה כי ממחקרים עולה שבני אדם לומדים בצורה טובה יותר משילוב תמונה וטקסט מאשר מטקסט בלבד, וייצוגי תוכן עשירים כדוגמת סרטונים המגרים את החושים משפרים עוד יותר את הלמידה. ואולם, קורץ מוסיפה כי "למרות הפוטנציאל החיובי, אין להתעלם מהשלכות שליליות של לימוד מחוץ לכיתת הלימוד. היעדר נוכחות של מורה המנחה את התלמידים ומספק להם משוב עלול לגרום להבנה שגויה של תכני הלימוד ולתחושת עומס בלמידה. היעדר אפיקי אינטראקציה ישירים עם המורה והעמיתים ללמידה, תחושת בדידות ואובדן הביטחון העצמי בלמידה עלולים להשפיע באופן שלילי על התהליך הלימודי האישי ולגרום לערעור ההערכה העצמית בלמידה ולתסכול". במחקר שערכה קורץ יחד עם שותפיה, ד"ר אלכסנדר צימרמן וד"ר אורנה לביא־שטיינר, נבחנו ההשלכות של שילוב גישת הכיתה ההפוכה בקורס אקדמי לתואר ראשון. המחקר העלה כי הסטודנטים העריכו מאוד את הנוחות שבאפשרות לצפות בסרטונים בשעה ובמקום המתאימים להם. עם זאת, רובם דיווחו שהעדיפו לצפות בסרטונים עם עמיתיהם לכיתה ובתוך המוסד האקדמי. החוקרים סבורים כי כפי הנראה, הצפייה המשותפת מעודדת את תחושת השייכות לקהילייה לומדת התורמת לתהליך הלימודי. ממצא מפתיע מהמחקר היה העדפתם הברורה של הסטודנטים לצפייה בסרטונים במסגרת השיעור ביחד עם המנחה. היעדרו של מורה־מנחה המנווט ומסייע בתהליך הלימודי היה הנימוק המרכזי להעדפת הסרטונים כחלק מהשיעור. "ממצאי המחקר שערכנו תמכו בתרומתם של סרטונים כאמצעי לימוד חזותי", מסבירה קורץ. "הצפייה בסרטונים בין שיעורים נתפשה כתורמת ללמידה בהיבטים של הגברת העניין, הפגת שעמום והעשרת התהליך הלימודי. במידה פחותה מעט, נתפשה הצפייה בסרטונים כתורמת למעורבות בלמידה, להבנת חומר הלימוד ולהגברת הביטחון בהבנתו", היא אומרת. לדברי קורץ, יישום מודל הכיתה ההפוכה מהווה אתגר לעוסקים בחינוך שאינם מורגלים להוראה־למידה המנפצת את בלעדיות המרחב הכיתתי ללמידה. "אין להניח כי גמישות במקום ובזמן ללמידת תכני לימוד חזותיים, מסוג סרטוני וידאו, תשיג את מטרתה ללא אינטראקציה עם המורה המנחה ועם עמיתים ללמידה", היא מדגישה. "בשילוב גישת הכיתה ההפוכה מוטלת אחריות כבדה על המורה. עליו להיות אמון הן על התוכן הנלמד והן על התהליך הלימודי, הנחשב חדשני, ולחלק מהמורים תידרש הכשרה מתאימה. להערכתי, יישום נכון של גישת הכיתה ההפוכה יכול לסייע בפיתוח לומד עצמאי, פעיל ומעורב ."21־ בחברת הידע של המאה ה // הכיתה ההפוכה ארגז כלים חמודי, לך למחשב, השיעור כבר מתחיל גישת הכיתה ההפוכה מציעה ללומדים לצפות בשיעור מקוון בכל מקום רווית שרף וזמן שירצו - ולהכין את שיעורי הבית בכיתה עצמה "נעים להכיר" לפני השיעור - צופים בווידיאו וקוראים - לומדים את המושגים הרלוונטיים - מכירים את הקונספט - הערכה פורמטיבית - בדיקת הבנה "בוא נעשה משהו יחד" במהלך השיעור - פרויקטים, פתרון בעיות, קבוצות קטנות, דיונים, מעבדה, יצירת דברים, ניתוח דברים - הערכה פורמטיבית - בדיקת הבנה "האם תהיה..." אחרי השיעור - פרויקטים, עבודות, יצירת דברים, חזרה על מושגי מפתח - הערכה פורמטיבית - בדיקת הבנה יצירתיות הערכה הבנה ניתוח יישום זכירה יצירתיות הערכה הבנה ניתוח יישום זכירה יצירתיות הערכה הבנה ניתוח יישום זכירה הכיתה ההפוכה, כך זה עובד: ‪Etale (2013) : מקור 27 שיעור חופשי > 2017 ספטמבר

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==