אתרוג | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 88

תשרי תשפ״ב 4 בניגוד לאמונה הרווחת, יהודים החיים היום באיראן חופשיים לנהל .1979- אורח חיים דתי יותר מאשר לפני המהפיכה האסלאמית ב כך אמר אראש אבאיי, מנהיג ומחנך וחזן בקהילה היהודית בטהרן בשיחת זום שערך לאחרונה עם הרב יעקב ג'יי שכטר, פרופסור להיסטוריה יהודית באוניברסיטת ישיבה בניו יורק. לדבריו, השלטון האסלאמי השומר על החוק הדתי המחמיר, חש בנוח עם קהילות דתיות אחרות. אבאיי אמר עוד, כי המוסלמים מכבדים יהודים שמתפללים באופן קבוע, צמים, נמנעים ממאכלים מסוימים ומאמינים בביאת המשיח. יהודים מקיימי מצוות נחשבים באיראן "אנשי עם-הספר", התנ"ך נתפס ככתבי קודש, ומשה הוא הנביא המוביל עד הנביא מוחמד, הנתפס בעיני המוסלמים לנביא העל. באיראן חיים כיום עשרת אלפים יהודים, לעומת מאה אלף יהודים שחיו בה לפני המהפיכה, ועדיין, הקהילה היהודית באיראן היא הגדולה ביותר בעולם הערבי. בעקבות המהפיכה הכריז האייטולה חומייני כי איראן מכירה ביהודיה, אך לא ביישות הציונית. למרות אלף מיהודי איראן לעזוב את 30 זאת ואולי בגלל ההצהרה, מיהרו ארצם. הנותרים נזהרים ממעורבות פוליטית. רובם חיים בצמצום ואינם מאמינים ביכולתם הכלכלית לעזוב. ליהודי איראן יש נציג קבוע בפרלמנט. אבאיי ציין כי לאורך ההיסטוריה, יהודים היו מוגנים בפרס, אף שנחשבו נחותים בעיני הרוב המוסלמי. אבאיי עצמו ערך מילון פרסי-עברי והוא מוציא דפי מידע שבועיים בענייני התורה, המופצים בבתי הכנסת באיראן. הקהילה היהודית במדינה מקיימת מוסדות כגון ארגוני נוער, מפעלים לייצור מזון כשר וארבעה בתי כנסת. שלטונות איראן אף מחייבים את כל התלמידים היהודיים הלומדים בבתי הספר הציבוריים הכלליים, ללמוד שעתיים עד ארבע שעות שבועיות שיעורי דת, אשר ניתנים בפיקוח הקהילה היהודית. הסופרת אילונה ריבס, המתגוררת במינסק בירת בלארוס, זיהתה שנה. 380 בביקורה האחרון בעיר סלונים בניין בית כנסת הרוס בן היא התאהבה במבנה ורכשה אותו תמורת עשרת אלפים דולר. לפני השואה שלושת רבעי מתושבי העיירה היו יהודים וכמעט כולם נרצחו בשואה. מאז המקום שימש לחנויות, ויופיו העתיק נשמר. ריבס רכשה את המקום מהעירייה, וכעת היא מבקשת לשחזר את המבנה בעזרת תרומות בסך שני מיליון דולר. ריבס מאמינה שהשחזור ייארך כעשר שנים, אולם מומחים הזהירו אותה שתהליך שנה. 25 השחזור עלול להימשך גם רכישת מבנים יהודים עתיקים במזרח אירופה הפכה לפרקטיקה מוכרת בשנים האחרונות. מדובר בעסקאות במחירים נמוכים, אומר מייקל מייל, מייסד הקרן הבריטית למורשת יהודית, המסייעת לשיקום מבנים יהודים ברחבי אירופה. הבעיה היא, מסביר מייל, שהשחזור יקר ומסובך, כפי שלמדה ריבס. כך גם קרה לאחרונה בעיירה ויטבסק, מאתיים קילומטר צפונית למינסק, בה הציעה העירייה בחינם לכל המעוניין את בית הכנסת הגדול של לובביטש, שבו התפללה משפחתו של הצייר מרק שאגאל. מהם נותרו 3,300- אלף בתי כנסת. כ 17 לפני השואה היו באירופה מהם משמשים עדיין כבתי כנסת. רוב 776 לעמוד על תילם, רק המבנים שנותרו הם במזרח אירופה, ועברו הלאמה במשטרים הקומוניסטיים, שהתנגדו לאורח חיים דתי ורובם גם היו אנטישמיים. בעקבות נפילת הקומוניזם והגירת היהודים למערב, נותרו קהילות כמו סלונים וויטבסק ריקות, ובתי הכנסת נותרו בידי השלטונות. בחלק מהארצות אין חוק של השבת נכסי קהילה לבעליהן, והרכישה פתוחה למכרזים. חלק מהרוכשים פותחים במקום בתי קפה, חנויות ומחסנים, ורובם טרם כיסו את הסכומים שהשקיעו בשימור ובעיצוב מחדש. בברודי שבמערב 18- כמה מהמבנים, כמו בית הכנסת מהמאה ה אוקראינה, עומד ללא רוכש. לאחרונה אף קרס גגו של המבנה שהיה נתון במשך שנים במעטפת בטון ומחוזק בכבלי מתכת, מאז הופצץ בידי הנאצים. בעיר ברודי לא נותר איש מאלפי היהודים שגרו בה. ריבס, בניגוד לשימושים המסחריים שעשו רוב המשפצים, דווקא רואה לנגד עיניה הקמה של מרכז רוחני ותרבותי בבית הכנסת העתיק של סלונים וויטבסק סלונים. מאלג'יר, 19 שלטונות ההגירה בצרפת עצרו לאחרונה מהגר בן לאחר שסירב לבצע משלוח אוכל כשר ללקוחות יהודים. בעת מעצרו התברר שהצעיר נמצא בצרפת באופן לא-חוקי, והוא גורש חזרה לארצו. לפני גירושו הוא נידון לארבעה חודשי מאסר על סירובו לבצע את ההזמנה שהתקבלה ממסעדה כשרה בעיר שטרסבורג, בעת שעבד שם כשליח חברת המשלוחים דליברו. בעל המסעדה התלונן במשטרה על השליח בטענה של אפליה. בהתייחסו לגירוש, כתב שר הפנים הצרפתי, ז'ראלד דארמאנין, בחשבון הטוויטר שלו: "אין מקום לשנאה אנטישמית בצרפת". יהודים חופשיים לנהל אורח חיים דתי איראן: בית כנסת עתיק בסלונים נרכש לצורך שיפוץ בלרוס: אין מקום לשנאה אנטישמית צרפת: העולם היהודי

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==