אתרוג | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 88
תשרי תשפ״ב 29 לומדים לאתר את ארץ מצרים במפת העולם ומגלים שהיא שכנה של ישראל וחלק מיבשת אפריקה. הם מוצאים במפה את ים סוף ואת היאור, שהוא הנילוס, מהנהרות הגדולים בעולם. לימוד חווייתי לימודי המדע בגן הילדים, כך מסבירה רות, נעשים בדרך חווייתית. כבר בשיעורים הראשונים הילדים מביטים לשמיים ומציירים לפי תפישתם את החלל, השמש הירח והכוכבים. סדנת הציור עשירה בחומרים רבים העומדים לבחירת הילדים. “הם אלה שמחליטים באלו חומרים הם מעוניינים ליצור את היקום שהם חווים, ותמיד התוצרים שמתקבלים הם מעוררי התפעלות” מעידה רות. בדרך כלל לשמש ולכוכבים יש קרניים והירח מחייך, כמו ברבים מספרי הילדים. מול ציורי הילדים מציגה רות צילומים אמיתיים של החלל והשמש. הילדים לומדים שכוכבים הם גופים עגולים ולא גופים עם קרניים, והשמש היא גוף שמכיל בתוכו להבות אש שפולטות חום גבוה כל כך שלא מאפשר להתקרב אליה. הילדים נחשפו גם לציורי אמנות שבהם מופיעים גרמי השמים. “הראיתי להם את הציור המפורסם של ואן גוך ‘ליל כוכבים’. הם התפעלו מהציור וניסו לצייר כמוהו”. מהציורים והצילומים יוצאים הילדים למסע על פני כדור הארץ ומערכת השמש, לומדים על חלליות, על הנחיתה על הירח, על האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ועל החלליות קולומביה ובראשית. “נושאים אלה שובים את דמיונם של הילדים ורק רוצים לדעת עוד”, אומרת רות ומספרת שילדי הגן שלה מעוררים התפעלות בקרב מבקרים בשל השליטה שלהם בנושאי החלל. “הם יודעים להגיד את שמות כוכבי מערכת השמש, את המסלולים שלהם, מי ראשון ומי שני לשמש, ואגב כך מוכיחים שליטה במושגים חשבוניים”. במסגרת מיזם החלל לומדים לשרטט את המסלולים של כוכבי הלכת במהלך השנה, ועושים את הצעדים הראשונים ברכישת קריאה. לומדים לכתוב את שמות הכוכבים על פי השמיעה ולהגות את צלילי האותיות והתנועות. תחנה מטאורולוגית בגן לימודי החלל בגן מקושרים לחיי היומיום דרך לימוד נושא מזג האוויר. כשנכנסים לתקופת הקיץ למשל, לומדים בגן על השינויים בזווית השמש. לקראת הסתיו לומדים מהם העננים שנראים בשמיים וכיצד נוצר הגשם. “יש לנו בגן חזאים, בן ובת, שהתפקיד שלהם הוא להסתכל מדי יום על השמים ולדווח אם היום נאה, קריר, גשום, סוער וכדומה”. במסגרת פרויקט החלל ערכו ילדי הגן רות שרעבי עם ילדי הגן “אחרי סוכות מתחילים ללמוד את פרשת בראשית, וכשמגיעים ליום הרביעי שבו נבראו גרמי השמים, השמש והירח והכוכבים, מתחילים ללמוד במקביל על החלל. הילדים לומדים להתבונן ולחקור את מראה השמים בשעות היום והלילה ולנסות לתת תשובות לשאלות כמו מדוע מאורות השמיים לא נבראו בגודל אחיד, ובמקביל מביאים מדרשים על המאור הגדול והמאור הקטן”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==