אתרוג | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 88

תשרי תשפ״ב 25 אחרים באותו מחשב שבו מתנהל השיעור, אבל הוא לגמרי לא אתנו, ורחוק מרחק אור מתכני השיעור. “איך אפשר להתמודד עם נשירה סמויה כאשר גם איתור הנושרים וגם פעולות ההתערבות אמורות להיעשות מרחוק. תלמידים סיפרו לי שהם שמים תמונה שלהם (כעין וידאו עם תזוזה) מול מצלמת הזום והמורה אפילו לא יודעת שהם לא שם. ההשלכות הקרובות הן נשירה גלויה ממערכת החינוך”. אילוצי תקופת הקורונה גרמו לכך שגם טיפולים רגשיים ונפשיים נעשים ברובם בזום. “טיפולים מסוג זה מבוססים במהותם על קשר בין המטפל והמטופל, אבל בבתים רבים המחשב ממוקם בסלון או בחדר המשפחה, ואין כל אפשרות לנהל שיחה אישית עם התלמיד ולסייע לו”. “המקום הכי בטוח בשבילי הוא בית הספר” מטפלים ומורים מודעים לעובדה שמשפחות בעלות חוסן טוב מצליחות להתמודד בהצלחה עם הלחצים שיצרה מגפת הקורונה, אבל במשפחות עם קשיים, הקורונה העצימה את הקשיים הרבה מעבר למה שהם היו. מסגרות שיכלו לעזור נסגרו והכל התפרק. במשפחות כאלה נוצרה מצוקה גדולה והצטברות של חוויות מתח וטלטלות כלכליות, פיזיות ורגשיות. ברבות מהן, בהיעדר המסגרת הבית ספרית, הילדים מסתובבים ברחובות ללא השגחה. גם ההורים וגם הילדים סובלים מלחץ ומחרדה, והחרדות של ההורים מועברות לילדים. אודיה: “ילדים שנמצאים בחרדה ובסטרס, לא פנויים ללמידה וליצירה. הם עסוקים בהישרדות והם מתקשים לווסת את החרדה. מבוגר יכול לומר לעצמו שלמרות שהוא בחרדה עליו להמשיך בחייו ולקיים את השגרה. בזמן לחץ מופרשים בגוף הורמונים מסוימים שגורמים להתעוררות מערכת העצבים הסימפתטית שבעקבותיה האדם בורח, או נלחם. ילדים רבים מגיבים ללחץ בקיפאון או במעין שיתוק. הם לא מסוגלים לווסת חרדה ולא יכולים לעשות את המעבר מתחושת פחד ואיום על ההישרדות, לפעולות מועילות ויצירתיות אחרות כגון למידה ופעילות חברתית. “בבתים רבים בישראל התרחש משבר כלכלי חמור, פיטורין וחל”ת. יש בהם הרבה מתח, כעס ולחץ, מה שמגביר את החרדה של הילדים מהעתיד, שלא יהיה להם אוכל, שיוותרו עניים לכל החיים ועוד. ילדים רבים עלולים לפרש את המצב כקטסטרופלי ולקחת את זה הכי רחוק שאפשר עד כדי פגיעה בעצמם. ילד אחד אמר לי ‘המקום הכי בטוח שלי הוא בבית אודיה ביטון “בתקופת הקורונה, כאשר תלמידים יושבים מול הזום, אי אפשר להבחין בחוסר המעורבות של התלמיד הנושר. לכאורה הוא נמצא בשיעור אבל בעצם הוא משחק בטלפון או במשחקים אחרים באותו מחשב, אבל הוא לגמרי לא אתנו, ורחוק מתכני השיעור”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==