אתרוג | תשרי תשפ"ב | ספטמבר 2021 | גליון 88

תשרי תשפ״ב 24 לימוד באמצעות זום פגע בסמכות המורים אודיה ביטון, מטפלת באמנות במשרד החינוך, מתארת את ההשלכות של תקופת הקורונה על יחסי מורים תלמידים והורים צילום: רפי קוץ | כתבה: אפרת אור מ גפת הקורונה הביאה לשינוי עמוק בדפוסי למידה וביחסי מורים תלמידים והוריהם. אודיה ביטון, מטפלת ותיקה באמנות שנפגשה במהלך התקופה עם מורים ממגזרים שונים, טוענת שאחת ההשלכות הלא רצויות של הלמידה בזום היא ערעור סמכות המורה. מורים רבים מציינים שהעובדה שהם נאלצים להעביר את שיעורי הזום מתוך בתיהם הפרטיים, גורמת לפגיעה בפרטיותם ובסמכותם. לא פעם הורים מתערבים בשיעורים ומתווכחים עם המורים, התלמידים מרשים לעצמם לפגוע במורים ולחבל בשיעורים, כיוון שבגבולות המסך ניתן לבצע דברים שאי אפשר לעשות במסגרת הכיתה, כמו ציור שפם וקרניים לתלמידים, השתלטות על עוצמת הקול, או על המסך כולו. “העובדה שהתלמידים יכולים לראות את המורה בביתו, את ילדיו הלובשים פיג’מות, את חדר העבודה הפרטי שלו, מבטלת את הדיסטנס שהיה קיים בעבר והיה מרכיב חשוב בכבוד שרחשו למורים ובסמכותם שהייתה ברורה ונבנתה בעמל רב. הקרבה, האינטימיות וטשטוש הגבולות פגעו במרקם הזה” מדגישה אודיה ומתארת איך הורים מרשים לעצמם להיכנס לשיעורי הזום, להתערב בדברי המורים ולמתוח עליהם ביקורת לעיני התלמידים. “מורות מספרות לי על התנהגויות של הורים שמשאירות אותן פעורות פה מול כיתתן. אבא שנכנס לזום והודיע למורה באמצע השיעור שהבן שלו לא הכין שיעורי בית והוא מודע לכך, או אמא שהודיעה למורה שמאחר שבתה לא התעוררה, היא תשב במקומה בשיעור. המרחב הכיתתי שהיה עד כה טריטוריה מוגדרת עם כללים ברורים נסדק ונפער מול העולם המקוון.” נשירה סמויה בזמן הקורונה ביטון מדגישה שהתקשורת בין מורים לתלמידים באמצעות הזום לא מאפשרת טיפול בנשירה סמויה. “עד כה מורים ומטפלות יכלו לאתר נשירה סמויה על ידי מעקב אחרי התנהגות של תלמידים, ולהתערב על מנת למנוע אותה. בימים כתיקונם הנושרים הסמויים מרבים להיעדר מבית הספר והם לא מעורבים אקטיבית בכיתה, אבל בתקופת הקורונה, כאשר תלמידים יושבים מול הזום, אי אפשר להבחין בחוסר המעורבות של התלמיד הנושר. לכאורה הוא נמצא בשיעור אבל בעצם הוא משחק בטלפון, ובמשחקים “מורות מספרות על התנהגויות הורים שמשאירות אותן פעורות פה. אבא שנכנס לזום באמצע השיעור ומודיע שהוא מודע לכך שבנו לא הכין שיעורי בית, אמא שמודיעה למורה שכיוון שבתה לא התעוררה, היא תשב בשיעור במקומה. המרחב הכיתתי שהיה עם טריטוריה וכללים ברורים נסדק ונפער מול העולם המקוון”

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==