אתרוג | תמוז תשע"ט | יולי 2019 | גליון 84
הספר מחולק לנושאים שונים ומלווה בתמונות ובאלמנטים מן מרה מובאים ִ ההווי של העולם הישן. כל משפט, בדיחה או א בתרגום עברי לצד המקור ביידיש. מסע לימודי דיאלוגי המקדם הבנה, ירון שור, מכון מופת, 2018 פרופ' ירון שור עומד בראש התוכנית לתואר שני בהוראה ולמידה במכללת דוד ילין. הוא בעל ניסיון עשיר ורב שנים בהוראה במסגרות שונות ובעבודה עם לומדים בגילים שונים, בבית ספר תיכון ובאוניברסיטה, במכללות להוראה ובמכון פוירשטיין. הוא אחראי לפיתוח הכלים המרכזיים של ההוראה הקשובה – המסע החשיבתי והלמידה הדינמית – ועוסק בהנחלתם לסטודנטים להוראה ולאנשי חינוך. הספר מציג תפיסה פדגוגית חדשנית, יצירתית ואופטימית המבוססת על ההכרה ביכולתו של כל אדם לרכוש ידע והבנה ולחוות חוויה לימודית חיובית ומעשירה. מתוך הנחה שכל לומד או לומדת חווים תהליך למידה ייחודי, יש צורך בהוראה מותאמת אישית. לכאורה מדובר במשימה בלתי אפשרית, ודאי בכיתות עמוסות התלמידים במסגרות החינוכיות המוכרות. אולם כפי שמראה הספר במגוון דוגמאות משלל תחומי ידע, היא בהחלט ניתנת להגשמה, ומניבה תוצאות מפתיעות ומרגשות עבור המורה והלומדים גם יחד. באמצעות שילוב הדוק בין התאוריה למעשה, הספר מוליך את הקוראים יד ביד בנתיב ההוראה הקשובה. הוא מתווה את דרך ההוראה המבוססת על הקשבה, על דיאלוג, על תשומת לב למקומם של כל לומד ולומדת ועל תיווך ממוקד ואישי בשילוב עם הוראה כיתתית. הוא מראה כיצד אפשר לחולל שינוי בהבנת הנלמד תוך התייחסות למכלול הגורמים המשפיעים על ההבנה: ההיבטים הקוגניטיביים, מרכיבי הידע והתהליכים הרגשיים המעורבים בלמידה. ההסברים התאורטיים מלווים בהדגמת תהליכים של שינוי מושגי בתחומי דעת שונים ובמתן כלים מעשיים, כגון שימוש בייצוגים חזותיים ובכללם ציורי לומדים. בעידן שבו מושם דגש על הטכנולוגיה ועל מקומם המרכזי של הלומדים בתהליך הלמידה, עולים סימני שאלה לגבי מקומם של המורים. הספר מבקש להכיר בחשיבות המורים בתהליך ההוראה והלמידה; הם המתווכים העיקריים בשיעור, הם האחראים על יצירת תקשורת רב-ערוצית בכיתה, באופן שמאפשר ללומדים לבטא את עולמם ואת יכולותיהם בתהליך הלמידה. השימוש בהוראה קשובה מאפשר למורים לצעוד יחד עם הלומדים בדרך אל שינוי בתפיסותיהם ביחס לנלמד. הליווי הקשוב מאפשר ללומדים להגיע אל מקומות חדשים בהבנה ולהתמודד בהצלחה עם הקשיים והמכשולים בדרך. המורים והלומדים חווים יחד תהליכי שינוי רבי משמעות. סיפור חייו ומשנתו של הרב אריה בינה, אביעד הכהן, עמ' 528 ,2019 , ידיעות ספרים פרופ' אביעד הכהן נמנה עם אלפי תלמידיו של ר' אריה בינה בישיבת "נתיב מאיר" בירושלים. משם המשיך ל"ישיבת הכותל" – גם היא מייסודו של ר' אריה בינה – ולישיבת "הר עציון". הוא מכהן כיום כנשיא המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" וכדיקן בית הספר למשפטים; עמית מחקר בכיר במכון ון ליר בירושלים ומחברם ועורכם של מאות מאמרים וספרים רבים. ר'' אריה בינה היה איש חינוך רב השפעה שהעמיד הרבה תלמידים. הרב שמואל טל סיפר שהוא "הדגיש תמיד שהיסוד לכל הבניין הרוחני והתורני חייב להיות מושתת על ישרות, מידות מתוקנות, השתלמות מתמדת בין אדם לחברו והכרת הטוב". אלוף במיל ח"כ אלעזר שטרן אמר כי הוא "האיש שמעשיו השפיעו והתוו לנו דרך לא פחות ממילותיו. תלמיד חכם ומחנך גדול במובן העמוק ביותר בעולם הרוח, חלוץ ופורץ דרך בעולם המעשה". בספר "ארי בין העולמות" מביא פרופ' הכהן מדברי הרב בינה ויוצר פסיפס המשקף את תורתו. וכך הוא כותב עליו: "ר' אריה – לא איש דברים היה. אמר מעט – ועשה הרבה. דבריו – שבכתב ושבעל פה – מדודים היו, קצרים, אך מבטו נוקב וחזונו מרחיק לכת. שקידה אינסופית על התורה, עשייה במלאכת הבניין, בחומר ובלבנים; שליחת יד במלאכת השדה; חיי צניעות, פשטות, ישרות. תורה שלמד בסלונים ובמיר ובה עמל ויגע כל ימי חייו, חינוך, אורחות מוסר ודרך ארץ שהרביץ והורה למאות ולאלפים, מסירות נפש, בעת מלחמה ובעת שלום, ועוד כהנה וכהנה." עופר ליבה, עריכה: בת שבע אילני ואנטולי שטרקמן, הוצאת מכון מופת הספר מציג בצורה ברורה ומובנית דרכי עבודה והיבטים לימודיים שקרובים לליבם של כל העוסקים במתמטיקה: התמודדות עם בעיות בדרכים מגוונות, קישורים בין תחומים שונים, העמקה והרחבה של מושגים מרכזיים, העלאת השערות וביסוסן על ידי הנמקות והוכחות וכן יצירת הכללות. הספר מאתגר ומעורר את הרצון להעמיק ולחקור. ספרו של עופר ליבה מומלץ לכל אוהבי המתמטיקה והמתעניינים בה, בכללם מרצים, מורים, סטודנטים ותלמידי תיכון המעוניינים לפתור משימות מאתגרות בנושא מרתק זה. זהו ספר שיענג את כל מי שיהיה מוכן לצלול לתוך פרקיו ולהשקיע את המאמץ הנדרש. בפיזה שבאיטליה. 1170 ליאונרדו פיבונאצ'י נולד בסביבות שנת הוא רכש השכלה רחבה במקצועות כמו אריתמטיקה, גיאומטריה, אסטרונומיה, לוגיקה ועוד. פיבונאצ'י נדד בין ארצות שונות עם אביו. בין היתר הוא היה באלג'יר ולמד מהערבים את שיטת הספירה ההודית שהומצאה על ידי אלחוואריזמי וטרם זכתה אז להכרה באירופה. במסגרת מסעותיו עם אביו, למד בבגדד, במצרים, בסוריה ובספרד את המתמטיקה היוונית והכיר את 1200 התרבות הערבית ואת תרומתה החשובה. בסביבות שנת הציג פיבונאצ'י חידה הקשורה להתרבות אוכלוסיית הארנבות, חידה שממנה נגזרה הסדרה שעתידה להיקרא על שמו. ממלבן הזהב לסדרת פיבונאצ'י אמנות ההוראה הקשובה ארי בין העולמות תמוז תשע״ט 57
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==