אתרוג | תמוז תשע"ט | יולי 2019 | גליון 84

יגל הרוש, נגן בהרכב משה שלו, נגן סנטור וטאר לחפור לא רק פריטי ארכיאולוגיה וידע אינטלקטואלי, אלא עומק נפשי, חיבור אישי ופנימיות. כי כשאתה חופר יותר ויותר, אתה מבין שמפה והלאה זה לא חומר אלא רוח. הוא קרא לי, ואני קראתי לאילן וליוני, והתחלנו לכתוב ולנגן יחד. ואיכשהו ניגון ירושלמי הפך לעיסוק המרכזי של כולנו." שלו הוא נגן סנטור וטאר, מייצג בהרכב את הכלים הפרסיים העתיקים, השייכים כתב את המוזיקה 2010- למוזיקת המקאם. ב וניגן לצד יוני שרון בהצגה "שברי לוחות" שעיבד וביים גלעד אלפסי, על פי סיפור של הרב חיים סבתו בתיאטרון תאיר. כיום הוא מנחה ומנהל מוזיקלי, לצד יגל הרוש, של "קדם" - קבוצת לימוד ויצירה של מוזיקאים המתכנסת על עתיקות עיר דוד ויוצרת מוזיקה מקורית היונקת מהמקום ומספר תהילים. "כל נגן מביא להרכב את העולם המוזיקלי שממנו הוא בא. המפגששל כולנו בירושלים, הוא מפגש של עולמות. במופע שלנו אפשר לשמוע את שירת הבקשות הירושלמית, עם ניגונים חסידיים. המוזיקה שלנו מושפעת מכל העולמות. כך לדוגמה, הלחנים שלנו למילות הפיוטים 'שחר אבקשך' ו'שמע קולי' של ר' שלמה אבן גבירול. שילבנו בהם לחנים משירת הבקשות עם לחנים מקוריים וחדשים". שלו מציג משאלה למצוא את הניגונים שנוגנו בבית המקדש. "המוזיקה ההיא אבדה לנו כדברי מזמור תהילים: 'על נהרות בבל... שם תלינו כינורותינו'. עם זאת, ברור לנו שהעבודה המוזיקלית בבית המקדש, כמו עבודת הקורבנות, הייתה מסודרת ומדויקת, והיו לה מסורות ומבנים ברורים. אנחנו לא מנסים להגיד שמה שאנחנו עושים זאת המוזיקה של ירושלים הקדומה, ממש לא. מה שאנחנו עושים זה לאתר הדים למוזיקה הזאת. הכלים שאנחנו מנגנים בהם אכן שימשו בעת העתיקה באזור ארץ ישראל, ודרכם אנו מנסים לאתר את הצליל הנשכח ההוא. "כמו אבותינו ואבות אבותינו, גם אנחנו מתפללים כמה פעמים ביום לבניין בית המקדש, ובאופן אישי אני נרגש, גם מוזיקלית, מן המילים: 'ולירושלים עירך ברחמים תשוב'. אני תקווה, שכשם שאנחנו חיים היום משהו מחזון הנביאים באופן טבעי לגמרי, בירושלים מודרנית, שנוסעים בה ברכבת קלה, יחד כל עדות ישראל, כך יכולה גם להתממש מציאות מוזיקלית בית מקדשית, שתחזיר לנו את הצלילים שאיבדנו". חברותא מוזיקלית יוני שרון, נשוי ואב לשלושה, מתגורר בכפר אלדד, טוען שהמוזיקה של ניגון ירושלמי משה שלו, נגן סנטור וטאר: "אנחנו לא מנסים להגיד שאנחנו עושים מוזיקה של ירושלים הקדומה, אלא מנסים לאתר הדים למוזיקה הזאת. הכלים שבהם אנחנו מנגנים שימשו בעת העתיקה באזור ארץ ישראל, ודרכם אנחנו מנסים לאתר את הצליל הנשכח ההוא" תמוז תשע"ט 44

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==