אתרוג | ניסן תשעט | אפריל 2019 | גליון 83
בחקלאות ביתיר. היא למדה במכללת "אורות" באלקנה בתוכנית מצטיינים של משרד החינוך לגיל הרך, עבדה כגננת, וכשעברה לגור ברתמים, החלה ללמד בבית הספר. אילנה היא גם אחראית על המרחב החקלאי. "הילדים הלומדים כאן גדלים ביישובים, והחוץ טבעי להם. ניתן ללמד כאן בקלות את עניין הקיימות שגם הוא חשוב לנו. וכך נולד הרעיון ללמד שפה וחשבון דרך החממה. כשילדים בחוץ הם מגויסים ומבינים הרבה יותר מאשר בתוך הכיתה". בכל כיתה ישנן שתי דלתות, דלת היוצאת אל מסדרון המרחב הבית ספרי, ודלת המחברת את הכיתה אל החוץ, אל השמיים והאדמה. אילנה מספרת על שיעור חוץ שהפעילה בכיתה א'. היא הביאה אתה שתילים שונים, ויצאה עם הילדים החוצה לשתול אותם בחממה. כל קבוצה קיבלה סוג מסוים של שתילים והייתה צריכה לספור ולרשום את מספר השתילים. לאחר מכן שימשו השתילים לתרגילי חיבור וחיסור, ובהמשך לתרגילי כתיבה כשכל ילד התבקש לכתוב את שם השתיל ששתל: פלפל, עגבנייה, כרוב ניצנים וסלק. אילנה חילקה לילדים כרטיסיות עם מקל ועליהן , והם היו צריכים לסדר 10-1- מספרים מ את הכרטיסיות לפי הסדר ולהניחן ליד השתילים הרכים ששתלו. "אחד הילדים שהתקשה בעברית בכיתה ולא הסכים אף פעם לכתוב, היה מהמובילים של הקבוצה שהתבקשה לכתוב את שמות הצמחים". מלבד החממה שהקימה אילנה ובה היא עובדת עם הילדים, היא שתלה באחד המרחבים הפתוחים גם ערוגות פטרוזיליה, חציל, כרוב וקולרבי. הילדים הם האחראים לערוגות, לשתילה, להשקיה, לעידור ולניכוש עשבים. מובן שכאשר מגיע זמן הקטיף, הילדים לומדים בצורה חווייתית על תרומות ומעשרות, ומופתעים מטעמם האיכותי של הירקות. "המרחב פתח לכל המורים את האפשרות ליישם את הרעיון ללמד בחוץ, ואז ברגע שישנה הזדמנות נותנים לילדים לעבוד שם, להיות חלק מן העשייה ומן המדבר. הערוגות עצמן שייכות לכמה כיתות, המורים מביאים את התלמידים לשם כדי ללמוד, לשתול, לעקוב, ליהנות מן התוצרים. עוד לומדים שם על עונות השנה, מה מתאים לכל עונה, איך שותלים כלאיים, שלא יתערבבו שתילים בשורות של שתילים אחרים, לומדים על טמפרטורה, אור וצל, שיעור בנשיאת כלי המשכן אילנה ספיבק מחנכת כיתה א' ואחראית על מרחב חקלאי: "הילדים הלומדים כאן גדלים ביישובים, והחוץ טבעי להם. ניתן ללמד כאן בקלות את עניין הקיימות שגם הוא חשוב לנו. לזה התחבר הרעיון ללמד שפה וחשבון דרך החממה. כשילדים בחוץ הם מגויסים ומבינים הרבה יותר מאשר בתוך הכיתה" בצלאל סגמן, מורה למדעים והיסטוריה, אחראי על תוכנית אמירים למצטיינים ניסן תשע"ט 14
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==