אתרוג | טבת תשעט | דצמבר 2018 | גליון 82
יעקב פשקוס בהונגריה ועלה לארץ 1947- יעקב פשקוס נולד ב עם הוריו, ניצולי שואה. למד בביה"ס 1951- ב תחכמוני בחדרה, המשיך בישיבה התיכונית "מרום ציון" בירושלים, הוכשר להוראה במדרשה בגבעת וושינגטון, ושירת בצה"ל. סיים תואר ראשון ושני בחינוך בהצטיינות. את ראשית דרכו בחינוך עשה בביה"ס "יבנה" בקריית אתא, בהמשך בחטיבת הביניים "יבנה" בחיפה, אחרי ארבע שנים עבר עם משפחתו ל"שערי אברהם" ושימש מחנך ומרכז הלימודים הטכנולוגיים. את דרכו בהכשרת מורים החל בסמינר כפר אליהו. במקביל, ניהל במשך שלוש שנים את ביה"ס התיכון בקיבוץ "חפץ חיים". עסק בחינוך ובהוראה ארבעים וארבע שנים, מהן שלושים ושמונה שנים בהכשרת מורים ובהשתלמותם. כשלושים שנה שימש מדריך פדגוגי ומרכז ההדרכה הפדגוגית במכללת גבעת וושינגטון ובמכללת "מורשת יעקב". כמו כן לימד במשך כעשרים וחמש שנה במכללת ירושלים לבנות בבית וגן. התמחה בדרכי הוראת המקרא ושילוב טכנולוגיה חינוכית בהוראה, כתב מאמרים בחינוך ופיתח עזרי הוראה מגוונים. במקביל להוראה במכללות להכשרת מורים עסק במשך עשרות שנים בהשתלמויות מורים, הכשרת מורים מאמנים, הכשרת מורים לתושבע"פ והסמכת מורים. בשנות התשעים עסק בחינוך יהודי בהונגריה. הכשיר מורים מקומיים לחינוך יהודי, ארגן כנסים לאנשי חינוך במרכז אירופה והכשיר סטודנטים מהונגריה להוראה בארץ. ביתו היה תמיד פתוח לתלמידים, לסטודנטים ולמורים. בין בוגריו אלפי אנשי ונשות חינוך, מנהלי בתי ספר ומפקחים. מרבה לתת שיעורי תורה בקהילה, בבית הכנסת בשבת, במסגרת בית מדרש לגמלאים ובמרכזי יום לקשיש. ד"ר ברכה קופינסקי 1943- ברכה קופינסקי לבית צוובנר נולדה ב בארה"ב, התחנכה במוסדות בית יעקב, ובהמשך למדה בארה"ב לתואר ראשון בהוראה, לתואר שני בהבנת הנקרא והשלימה דוקטורט בפדגוגיה. יחד עם בעלה, הרב ד"ר שלמה קופינסקי, עסקה בחינוך ובהוראה, בהפצת יהדות ובעידוד עלייה. שנים לימדה בארה"ב במגוון מוסדות חינוך וב- 22 עלתה עם בעלה, חמשת ילדיהם והוריהם לקרית ארבע. 1982 שנים לימדה אנגלית בבתי ספר היסודיים והתיכוניים בעיר האבות, 34 במשך בנתה מרכזי למידה פעילים, יזמה השתלמויות, הכשירה צוותי הוראה ופיתחה שיטות הוראה ייחודיות. בנוסף הרצתה בביה"ס לחינוך בית יעקב, באוניברסיטה העברית, במכללת דוד ילין ובמכללה ירושלים לבנות, שם הפעילה מגוון קורסים של מחקר איכותני לתואר שני. כן עסקה בהערכה, בהוראה ובניהול. במקביל המשיכה ללמד בבתי הספר, והמשיכה להיות מחוברת לשטח ולשינויים שחלו בתחומי ההוראה. כתבה ופיתחה עבודות מחקר וכתבה תוכניות לימודים. תרומתה הייחודית באה לביטוי בין היתר בשותפות ובהתנדבות בוועדי חינוך, ועדי הורים וכד', בקידום פרויקטים קהילתיים עבור התושבים והתלמידים. שנה כיהנה בוועד המורים של האולפנה לבנות בקריית ארבע 20 במשך והייתה נציגתם בהסתדרות המורים. זכתה לתואר "עמית השנה" מארגון המורים לאנגלית, והדליקה משואת חינוך בטקס יום העצמאות המרכזי במערת המכפלה. רבים מתלמידיה בעבר חוזרים להתייעץ עמה, ותמיד מדגישים שמעבר ללמידה שנות הוראה. 56 זכו במורה בעלת מידות של הכלה, עידוד ורגישות. חגגה מאז פרישתה מרצה בהתנדבות במכללות שונות ובפני מבקרים מחו"ל. את בנה הרב אריה הי"ד בפיגוע בבית הכנסת בהר נוף. 2014- שכלה ב מאיר קורח מאיר קורח נולד בתש"ד בצנעא בתימן ליחיה ונעמה קורח, נכד לרב הראשי האחרון ליהדות תימן, הרב עמרם קורח זצ"ל. עלה ארצה בתש"ט ב"מרבד הקסמים". ראשית חינוכו בתימן אצל ה"מורי" יחיא אלשיך (חתן התנ"ך העולמי). רכש את כל השכלתו במוסדות חינוך בירושלים מגן הילדים עד תואר שני בחינוך בהצטיינות באוניברסיטה העברית. את צעדיו הראשונים כמורה החל באבן שמואל, לאחר שנתיים עבר לנהל מוסד חינוכי בקרית החינוך עזתה, משם עבר לאשקלון לנהל מוסד חינוכי חדש, על יסודי מקצועי לתלמידים טעוני טיפוח בחמ"ד, והדריך מנהלים חדשים בחמ"ד. שנים עבר לניהול ביה"ס "ישורון" באשקלון ובתשל"ט 7 כעבור שב לירושלים לניהול ביה"ס העל יסודי לפידות שעבר משבר שנים 9 ניהול. שיקם את ביה"ס בסיוע צוות מעולה ומסור. בתום קיבלו הוא וביה"ס את פרס החינוך הארצי מנשיא המדינה. שנה כמנהל, התמנה למפקח ארצי על השתלמויות 23 לאחר מורים באוניברסיטאות ובמוסדות אקדמיים, אישר תכנים ופיקח על ביצוע אלפי השתלמויות מורים בכל תחומי הדעת, לרבות תוכניות מורים בשבתון. מילא תפקידים בכירים במטה האגף: יו"ר הוועדות לתכנון ותקצוב, לתהליכים ולערעורים וחריגים. שנה במערכת החינוך פרש 40 שנה בפיקוח ובתום 15 לאחר לגמלאות. כאשר פרש זכה להערכה עמוקה מצד ראשי המוסדות האקדמיים על מקצועיותו, מסירותו, אישיותו, גישתו הפדגוגית ונועם הליכותיו. כן ציינו את יוזמותיו לפיתוח השתלמויות חדשות ואת ניסיונו הרב, שהפך אותו לאוטוריטה בהכשרת מורים ובהשתלמויותיהם. חיים קריסי בלוב, ועלה בגיל 1944- חיים קריסי נולד ב למעברת צפת. 8 סיים את לימודיו במחזור הראשון בישיבה התיכונית בצפת, ובוגר המחזור הראשון באוניברסיטה הפתוחה. בביה"ס האר"י בצפת הקים צוות ני הולני שמיקד את העשייה החינוכית של ביה"ס. קידם יוזמות חינוכיות ובהן בית ספר שר ומנגן, תזמורת בית ספרית ופינת חי בה השתלבו התלמידים בטיפול בחיות ולמדו עליהן, ועוד. השקיע במיוחד בקליטת עולי אתיופיה, היטה אוזן קשבת לקשייהם ועד היום הוא ממשיך לשמור על קשר עם הבוגרים. כמנהל דאג לתת ביטוי לתרבות העדה. חג הסיגד למשל, נחוג בטקס מיוחד, בהשתתפות פעילה של ההורים והילדים. שנותיו בחינוך, עבודתו החינוכית לא הסתיימה עם 48 במשך תום יום הלימודים, אלא המשיכה בעשייה קהילתית מגוונת. הוא נמנה עם מקימי סניף בני עקיבא צפת דרום ומהתומכים הבולטים בפעילותו, ייסד את בית הכנסת צעירי האר"י, לימד שיעור יומי " ובזכותו למדו המתפללים את 929" בין מנחה וערבית בפרויקט כל התנ"ך. ממשיך ללמד ששה סדרי משנה. מאז פרישתו ממשיך להתנדב בפעילות קהילתית עשירה, הכוללת פעילות ייעוץ וסיוע לקשישים במסגרת ביטוח לאומי, ארגון מתן בסתר לנזקקים, מורה תומך מדי יום שישי בשיעור סדר בכיתות ה'-ו' בביה"ס האר"י וכן מתנדב באיל"ן. פעל בדרכים רבות לממש את הערכים בהם דגל ולהמשיך להעניק מניסיונו לזולת. הילדים שפגשו אותו הפכו למבוגרים שזוכרים את דמותו האבהית והתומכת, כמורה וכמחנך. יקירי החינוך הדתי טבת תשע"ט 64
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==