אתרוג | טבת תשעט | דצמבר 2018 | גליון 82
צריך, בסיטואציות קונפליקטואליות עם תלמידים, הורים וצוות”. הערכה של מורים חדשים ד”ר אסתי פיירסיין, עשתה הערכת המתמחים באגף: “מטרת הערכת מורים היא להצמיח מורה, לזהות נקודות חוזק וחולשה, לפתח את סגנון ההוראה שלו ולטפח את הייחודיות שלו כמורה, כדי שהמורים יתמידו בהוראה מתוך מוטיבציה ויוזמה פעילה. בתוך כך, ההערכה גם מן 3%- מסננת מורים שאינם ראויים, כ המתמחים. כחלק מההערכה, החונך צופה במתמחה פעמיים בכל מחצית שנה, ויושב אתו שעה שבועית לשיחה שעוסקת בפן הפדגוגי והרגשי במעגל הבית ספרי ובמעגל המקצועי במוסד האקדמי. באמצע השנה מתקיימת שיחה של מורה חדש עם חונכ/ת ומנהל/ת ל”הערכה מעצבת”, המסכמת את התצפיות ומפיקה מהן מסקנות להמשך הדרך. משוב ידני ניתן על ידי החונך והמנהל והמתמחה חותם עליו. בסוף שנה מתקיימת הערכה מסכמת בשיתוף המתמחה, המנהל והחונך”. יותר מודעות בבתי ספר פרופ’ אורנה שץ אופנהיימר, אחראית על נושא המחקר באגף, עשתה עשרות מחקרים בתחום הכשרת מורים: “נושא ההתמדה והנשירה של מורים מתחילים מעסיק מערכות חינוך בעולם ובישראל. במחקרים רואים שיפור במגמה להתמדה בהוראה כתוצאה מההתמחות. ניתן לומר שהתמחות בהוראה מונעת נשירה ולכן מייחסים חשיבות רבה לתהליך. מתוך הכרה בחשיבות השנה הראשונה ותרומתה לקליטה מיטבית של מורים חדשים, יש יותר מודעות בבתי ספר לתהליך. גם בעיני המתמחים וגם בעיני החונכים יש לחונכות תפקיד מרכזי בקליטת מורים חדשים במערכת”, אומרת פרופ' שץ אופנהיימר ומוסיפה שבימים אלה מתקיים מחקר מקיף אודות מאפיינים בית ספריים התורמים או מעכבים את קליטתם ושימורם של מורים ■ חדשים במערכת החינוך. ספרים שהוציא אגף התמחות וכניסה להוראה כרזות שעיצבו סטודנטים עבור האגף טבת תשע״ט 29
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==