אתרוג | טבת תשעט | דצמבר 2018 | גליון 82

את אחוז המורים העוזבים את המקצוע בשנותיהם הראשונות”. פרס בית ספרי לקליטה מיטבית כדי לעודד בתי ספר לתמוך במורים חדשים יזמה ד”ר ורדה צימרמן, עובדת האגף, אחראית על הטמעת מודלים לקליטה מיטבית של מורים חדשים, רעיון להעניק פרס לבתי ספר שיצטיינו בקליטת מורים 150 חדשים. בתשע”ח, לאחר תהליך מיון של 8- בתי ספר מצטיינים ב 67 בתי ספר נבחרו טקסי 3 מחוזות המשרד. ועדות הפרס קיימו הוקרה לבתי ספר שפיתחו מודל קליטה מיטבי. בית הספר אורט קציני ים אשדוד למשל, הצטיין בקליטת מורות להוראת אנגלית, עולות חדשות מברית המועצות. סימולטור להתמודדות במצבי קונפליקט ד”ר גלי נהרי, מורה לביולוגיה, אחראית על מרכזי סימולציה לחינוך בכל הארץ. “מדובר במתודולוגיה חדשנית שהחלה בפקולטה 19- , והתרחבה ל 2011- לחינוך בבר אילן ב מרכזי סימולציה ברחבי הארץ, שמשרתים את כל המגזרים, ממוסדות אקדמיים ועד לסמינרים חרדיים. במסגרת סדנת הסטאז’ למורים, מתרחש בדרך כלל מפגש אחד לפחות במרכז סימולציה”. ד”ר נהרי מסבירה את התהליך: “המתמחים מתבקשים להתאמן על דיאלוגים קונפליקטואליים שהם חווים בבתי הספר מול שחקנים מקצועיים המגלמים תלמידים, הורים ומנהלים. כל סימולציה דקות, ואז לומדים אותה 7-6 מצולמת בין יחד עם גורמים מקצועיים ולצד הקולגות. “אחד הכלים שנרכשים במסגרת הסימולציה הוא היכולת להגיב בצורה חיובית לשאלות תלמידים, גם כאשר הן מנוסחות בזלזול ומוטחות במורה החדש. אמירות כמו: ‘למה בכלל לומדים את המקצוע שלך?! זה לא חשוב לי!’ במקום להגיב בשלילה, מתוך לחץ או בביטול ולהוציא את התלמיד החוצה, לומד המורה להתייחס בסבלנות ולהשיב למשל: ‘באמת, למה לומדים את זה?!’, ואז להסביר את חשיבות לימוד המקצוע. “דוגמה אחרת מתייחסת לדיאלוגים עם ההורים. למשל לא להגיד לאמא כועסת לעולם: “תירגעי”, אלא להקשיב תחילה לדבריה, להכיל את רגשותיה ממקום חזק ובוטח. ורק אז להתייחס עניינית לביקורת”. “הסימולציה מאפשרת למורה החדש להתמודד עם סיטואציות חדשות במרחב מוגן”, מסבירה ד”ר נהרי, “לסגל לעצמם אסטרטגיות ופרקטיקות שיסייעו להם לחוש ביטחון עצמי וזהות מקצועית איתנה. הסימולציות תורמות לתחושת המסוגלות ומלמדות את המורים להקשיב, לגלות אמפתיה, ולשים גבולות, אם ד”ר גלי נהרי, אחראית על מרכזי הסימולציה: “אחד הכלים הנרכשים במסגרת הסימולציה הוא היכולת להגיב בצורה חיובית לשאלות תלמידים, גם כשהן מנוסחות בזלזול ומוטחות במורה החדש, אמירות כמו: ‘למה בכלל לומדים את המקצוע שלך?! זה לא חשוב לי!’ במקום להגיב בשלילה, מתוך לחץ או בביטול ולבקש מהתלמיד לצאת מהכיתה, לומד המורה להתייחס בסבלנות, ולהשיב למשל: ‘באמת, למה לומדים את זה?’, ואז להסביר את חשיבות לימוד המקצוע” טבת תשע"ט 28

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==