אתרוג | טבת תשעט | דצמבר 2018 | גליון 82

כדי להבטיח רמה נאותה של הנכנסים למקצוע. יחידות כניסה למקצוע בכל מוסד להכשרת מורים כדי לייעל את תהליכי ההתמחות והכניסה להוראה הוקמו במכללות להוראה ובאוניברסיטאות יחידות כניסה להוראה. ד”ר זילברשטרום מספרת כי למרות שמשרד החינוך הביע נכונות לסייע בתקצוב היחידות הללו, בשטח לא הובן הצורך בהן. עם הזמן הגישה השתנתה, וגם המכללות לחינוך וגם האוניברסיטאות קיבלו אחריות להשתלבות המקצועית של בוגריהן. כדי שלכל מורה חדש תהיה כתובת במכללה או באוניברסיטה בה למד, הוקמו יחידות כניסה למקצוע שקיבלו שמות שונים, כגון יחידת “פורשים כנף”, “נחיתה רכה”, “נטעים”, “ראשית” ועוד, שהפכו למוקדי פעילות של כניסה למקצוע ההוראה. הן כוללות סדנאות, קורסים, ימי עיון, יוזמות, ייעוץ אישי וגם סיוע במציאת עבודה. קורסים בתוכנית ההכשרה של המורים שונו כדי לתת מענה למה שהביאו המתמחים מהשטח ביחידות הכניסה למקצוע. בנוסף, מונה בכל מחוז במשרד החינוך מפקח רפרנט לנושא כניסה להוראה בבתי ספר ובגני ילדים, כשלצדו פועל צוות מדריכים למורים חדשים. מורים חונכים ומלווים אחת הדרכים המשמעותיות להקל על מורים חדשים את תהליך כניסתם למקצוע היא הנחיה וחניכה של מורים מנוסים. כל מורה חדש זכאי בשנת ההתמחות למפגש שבועי בן שעה עם מורה חונך, שהוא מורה מקצועי ומנוסה המנחה אותו בנושאים מקצועיים ורגשיים ומסייע להיקלטותו בבית הספר. בשנת ההוראה שלאחר שעות 20- מכן, המורה החדש זכאי ל הנחיה שנתיות ממורה מלווה. המורה החונך והמורה המלווה מקבלים גמול חונכות וליווי על עבודתם. “מורה חונך הוא תפקיד מקובל במדינות רבות בעולם”, מסבירה ד”ר זילברשטרום, “במחקרים הוכח כי חניכתם של מורים חדשים בשנות ההוראה הראשונות מעלה את איכות ההוראה, מצמצמת ד”ר שרה זילברשטרום, ראש אגף התמחות וכניסה להוראה במשרד החינוך: נשירת מורים חדשים נובעת מתסכול שמקורו בציפיות גבוהות מדי. המורים רוצים לממש חלום ולהיות המורה המיוחד שלא היה להם, אבל לא פעם ביצועי ההוראה שלהם לא מאפשרים זאת. יש להם קשיים בניהול כיתה, בעיות משמעת, ובעיות מול ההורים וההנהלה. מורה חדש שולט בחומר וחש ביטחון, אך בשטח מתברר כי אינו מכיר את כל תוכניות הלימודים, אינו מנוסה בהעברת החומר, ומתקשה בהתמודדות מול כיתות הטרוגניות” ראש אגף התמחות וכניסה להוראה במשרד החינוך, ד”ר שרה זילברשטרום טבת תשע״ט 27

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==