אתרוג | טבת תשעט | דצמבר 2018 | גליון 82
ל 30% , פי נתוני הלמ”ס מהמורים החדשים נמצאים בסכנת נשירה מהמערכת במהלך שלוש שנות עבודתם הראשונות. ד"ר שרה זי ברשטרום מבהירה שאחד האמצעים היעילים לבלימת הנשירה הוא שנת ההתמחות. מהמורים 19%- מהמחקר עולה ש שלא עברו התמחות נושרים מהמערכת בשנת עבודתם הראשונה, לעומתם נושרים מהמערכת בשנה הראשונה רק מהמורים שעברו התמחות. 8% נתונים דומים על נשירת מורים קיימים גם במדינות אחרות ועל רקע זה צמחו תוכניות התמחות שונות, שנת סטאז’, חונכות וליווי מורים. ציפיות גבוהות מדיי נשירת מורים חדשים, כך טוענת ד”ר שרה זילברשטרום, נובעת מתסכול שמקורו בציפיות גבוהות מדיי: “מורים חדשים רואים בעבודה הזדמנות לממש חלום ולהיות המורה המיוחד שלא היה להם, להצמיח ילדים ונוער ולהשפיע על עולמם. הבעיה היא שלא פעם ביצועי ההוראה שלהם לא מאפשרים זאת. יש להם קשיים בניהול כיתה, בעיות משמעת, ובעיות מול ההורים וההנהלה. מורה חדש שמגיע מהאוניברסיטה או מהמכללה חש ביטחון ושליטה בחומר, אך בשטח מתברר כי אינו מכיר את כל תוכניות הלימודים, הוא אינו מנוסה בהעברת החומר, ומתקשה בהתמודדות מול כיתות הטרוגניות. אפילו חדר המורים, שנתפס כמקום בטוח עבור המורים החדשים, מתברר לעתים כזירת התמודדות עבורם. “מורים חדשים מתקשים לעתים להשתלב גם בשל אווירה תחרותית בין מורים צעירים לוותיקים”, זילברשטרום מוסיפה ד”ר ומדגישה כי “הפער בין החלום והאידיאל החינוכי, לבין הקשיים לממשו בתחילת הדרך, מייצר תסכול. המורים החדשים שלא זוכים לתמיכה ולהנחיה סובלים, והם עלולים לפתח טקטיקה של השלטת משמעת מתוך נוקשות, ובמקרים חריפים לנשור מהמקצוע”. שלב הכניסה למקצוע ההוראה נמשך שלוש שנים, והוא כולל שנת התמחות ושתי שנות עבודה. “לשלב זה יש השפעה מכרעת על המשך החיים המקצועיים של עובד ההוראה, הן מבחינת נכונותו להתמיד בהוראה, והן מבחינת תפישת תפקידו וגיבוש זהותו המקצועית,” אומרת ד”ר זילברשטרום. היא מאמינה כי ליווי נכון ומסלול מובנה של תמיכה והערכה בשלב הכניסה מעצבים זהות מקצועית, מבנים מחויבות למקצוע, ומקטינים את הנשירה של עובדי הוראה איכותיים. במהלךשנתההתמחות והשנתיים שאחריה המורים החדשים עובדים תמורת שכר, במקביל מתקיימים תהליכי הערכה לקלוט מורים חדשים נשירת מורים חדשים שהוכשרו להוראה במכללות ובאוניברסיטאות היא תופעה שמעסיקה מערכות חינוך בכל העולם. אגף התמחות וכניסה להוראה במשרד החינוך שם לו כמטרה להביא לקליטה מיטבית של מורים אלה. ראש האגף, ד”ר שרה זילברשטרום, היא אשת חינוך מנוסה שניהלה בעבר את מכללת בית רבקה להכשרת מורים בכפר חב"ד צילם רפי קוץ | כתב אלעד מרגל כרזה שיצרו סטודנטים לעיצוב עבור האגף טבת תשע"ט 26
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==