אתרוג | טבת תשעט | דצמבר 2018 | גליון 82

ענישה מחמירה. מידת הסיוע לתלמידים נחשלים ומורכבים היא נמוכה. בתי הספר היהודיים נשמרים תחת אבטחה צמודה מאוד ורובם ממוקמים במבנים סגורים, שמורים על ידי חיילים צרפתיים עם כלי נשק דרוכים." לדבריו, חלק מההורים מעוניינים שהמשמעת הנוקשה ויום הלימודים הארוך ימשיכו גם בישראל. "מבחינה זו הם מעדיפים את החינוך הצרפתי. עם זאת לאחר שהם נוכחים לדעת שהחינוך בישראל יותר מפותח ומודרני, יותר תומך בילדים ומאפשר תהליך חברתי שמשפיע גם על הישגיהם הלימודיים, הם מקבלים את שיטת החינוך הישראלית, וכמובן שבנושא זה אנחנו מקיימים הדרכות לפי הצורך," מציין הרב וקסלר. ההורים הם האתגר לדברי הרב וקסלר האתגר הגדול בקליטת העלייה הוא לא רק ההתמודדות עם קשיי התלמידים, שצריכים ללמוד שפה חדשה ולהשתלב בחברה חדשה, אלא גם מול ההורים. "הם עוזבים משפחה, עבודה, בית וחברה מוכרת, ועוברים לארץ חדשה ומתחילים מבראשית. לילדים יש מסגרות תומכות בבית הספר, הם משתלבים מצוין ותוך מספר חודשים מדברים עברית. להורים לעומת זה אין מסגרת תומכת (למעט אולפן ללימוד בסיסי של השפה העברית). הם מתמודדים עם תרבות וסגנון חיים שונה, עם קושי בהשתלבות בעבודה (חלק גדול מהם ממשיך לעבוד בצרפת), קשיים ברכישת שפה ועוד". וקסלר יצר בבית הספר תוכנית קליטה להורים, הכוללת טיולי היכרות עם הארץ ומפגשים אישיים. ההורים נפגשים עם צוות השירות הפסיכולוגי העירוני בגבעת שמואל לקבלת סיוע רגשי, הכוונה חינוכית ומתן מענה לצרכים ייחודיים של ילדיהם. במהלך שנת הלימודים מתקיימת לפחות פגישה אחת בכל מחצית בין הורי התלמידים העולים למחנכי הכיתות של ילדיהם, ובה הם שומעים על התקדמות ילדיהם ועל האתגרים העומדים לפניהם. הנהלת בית הספר יחד עם ועד ההורים המרכזי מתאמים ליווי של משפחות ישראליות, המזמינות את העולים לארוחות שבת ומסייעות להם בהכוונה ובעצה בצעדיהם הראשונים בארץ. בנוסף ההורים מתכנסים בבית הספר אחת לשבוע בשעות הערב לשיעור תורה בשפה הצרפתית וכן מתקיים בשעות אחר הצהריים חוג לשימור השפה הצרפתית.  בבית הספר פועל אולפן לתלמידים העולים ובו שני מורים, בנות שירות לאומי ומתנדבות מהקהילה. בכיתות א' לומדים 8-6 שעות שבועיות ובשאר השכבות 4-3 שעות. באולפן מלמדים מלבד עברית גם יהדות, מקצועות קודש ומקצועות ריאליים בעברית. מנהל בית הספר, הרב דוד וקסלר: "מערכת החינוך בצרפת היא הישגית ונוקשה וממעטת לעסוק בנושאים חברתיים. יש יום לימודים ארוך, כמעט לא יוצאים לטיולים ולא משקיעים ביצירת הווי חברתי. תלמיד עלול להישאר כיתה אם לא יעמוד ביעדים הלימודיים. מידת הסיוע לתלמידים נחשלים ומורכבים היא נמוכה ולא מפותחת" טבת תשע״ט 23

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==