אתרוג | אדר תשעח | מרץ 2018 | גליון 80
"חצר הסנהדרין", אמפיתאטרון בנוי אבן בו נערכים הטקסים הבית ספריים המשותפים ומתקיימים בו בכל יום שלישי שיעורי רטוריקה. בחצר עשרות עצי נוי, שולחנות פינג-פונג ובקצה מגרש כדורגל וכן תחנה מטאורולוגית באמצעותה נערכים מעקבים אחרי השינויים במזג האוויר. על רצפת החצר מצוירים משחקים שונים וציור ענק צבעוני של רחובות ומעברי חצייה ללימוד זהירות בדרכים. מנהלת בית הספר מדגישה כי בהפסקות, בטקסים, בטיולים, בשיעורי המוסיקה ובשיעורי ההעשרה, ילדי שלושת הנתיבים נמצאים ביחד. כולם יוצאים לטבע "הקו המחבר בין כל התלמידים שלנו הוא הלמידה החוץ כיתתית. כולם יוצאים למרחבים, כולם לומדים שיעורי מולדת, גיאוגרפיה ומדעים בכיתות שנמצאות בחורש שליד בית הספר, ובכיתת העץ שהוקמה בחצר. כולם משתתפים בתוכנית ההעצמה בטבע, כולם מתחזקים את הגינה החקלאית וכולם נהנים מפינת החי", אומרת לירז נחמיאס, המנהלת את בית הספר זה שלוש שנים. לירז נולדה והתחנכה בקריית מוצקין, שירתה כמדריכת גדנ"ע בכרם בן זמרה ובאביבים, נישאה וחזרה בתשובה. בני הזוג נחמיאס מגדלים חמישה ילדים ביולוגים ושני ילדי אומנה. נחמיאס היא בעלת תואר ראשון ממכללת אורנים בהוראת המדעים, פיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב ותואר שני בחינוך מאוניברסיטת חיפה. לפני שמונתה למנהלת חמד מירון שימשה שנה כסגנית מנהל אולפנת מירון. 21 במשך עם הגעתה נבנו בבית הספר חממה, גינה ופינת חי, ובחורש שליד בית הספר נבנתה כיתת לימוד שתלמידי כל הנתיבים יוצאים ללמוד בה מקצועות ליבה בהשראת הטבע. למשל, מחברים ענפים ויוצרים משולש ומסבירים איך מחשבים את השטח וההיקף שלו. בחצר הוקמה תחנה מטאורולוגית דרכה הילדים עוקבים אחרי תהפוכות מזג האוויר. "הלמידה מתרחשת בטבע והילדים מתחברים לטבע" אומרת לירז. בתיה קמיסה, סגנית מנהלת בית הספר שנה בבית הספר, 30- ורכזת פדגוגית, כ מסבירה כי כבר בעבר הוקמו בבית הספר פרויקטים סביבתיים, כמו טיפוח קברות צדיקים, אבל בשונה מבעבר בשנים האחרונות נבנתה תוכנית לימודים אקולוגית עם חיבור לסביבה הקרובה. "תוכנית הלימודים הסביבתית הצריכה התאמות לאופיים של הנתיבים השונים. אנחנו מנסים לדייק כל נתיב בייחודיות שלו. כרכזת פדגוגית אני רואה חשיבות רבה בפיתוח תחומים שבהם התלמיד חווה חוויה טובה ומצמיחה". הייחודיות של כל נתיב בכל נתיב נלמדות תוכניות לימודים שונות. בנתיב התורני לבנים אחראית על תוכנית "העצמה בטבע", קרן דוידסקו, עם תלמידים בגינה החקלאית קרן דוידסקו, האחראית על תוכנית להעצמה רגשית באמצעות הטבע: "הרעיון הוא לזמן לתלמידים חוויות של הצלחה, לאפשר להם לגלות בעצמם יכולות השונות מאלה הנדרשות בלימוד העיוני, וליצור יוזמות ממקומות של כוח ושיתוף פעולה שאפשר להעביר לחיים האמיתיים. בעזרת הקשר לצמחים ולבעלי החיים בפינת החי ניתן ליצור אצל התלמידים עוצמות אישיות ממקום של אמון וביטחון" אדר תשע"ח 31
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==