אתרוג | טבת תשעח | ינואר 2018 | גליון 79
הרבנית ד”ר לאה ויזל, דיקנית הסטודנטיות במכללת אורות, מדגישה כי מטרת התוכנית היא לאפשר לתלמידות לעסוק בנושאים מתחום חיי משפחה באופן שייתן להן לא רק מענה דידקטי אלא גם יאפשר התמודדות יומיומית ומציאת פתרונות נכונים וטובים, הן ברמה האישית והן ביחס לעשייתן כמורות וכמחנכות. ד”ר ויזל מציינת כי יש רצון להרחיב את המסגרת ולכלול בה קורסים במתכונת אקדמית לתארים שונים. החידוש: הכשרת מורים גברים לחיי משפחה הרב אלישע אבינר המשמש כנשיא התוכנית ואחראי על הקמפוס ברחובות, המכשיר בני ישיבות להוראה בחינוך הדתי, עוסק זה שנים בתחום חיי המשפחה. הוא מלמד בישיבת ברכת משה במעלה אדומים ומשמש כמנהלו החינוכי של “לב אבות”, קו חם ואתר אינטרנט שנועדו לייעץ להורים בנושאי חינוך מתבגרים. הוא מתגורר במעלה אדומים, אב וסב למשפחה ענפה. לטענת הרב אבינר, היום יותר מתמיד, מורים לבנים זקוקים ללימוד שיטתי של תחום חיי המשפחה ובכך התוכנית מהווה חידוש: “התלמיד הוא לא יצור בודד. הוא צריך להכיר את המרכיבים המשפחתיים שלו, וצריך ללמד את המורים מהם התהליכים שעוברים על בני נוער בגיל ההתבגרות. “חלק גדול מהמורים הם בני ישיבות וישנה התלבטות כיצד לפעול בתחום של חינוך לחיי משפחה, היות שהם מקבלים את ההיבט הערכי, החינוכי, התורני במסגרת לימודיהם בישיבה. לכן בלימודים במכללת אורות התמקדנו בהעשרת הידע והרחבתו מעבר לתחומים שנלמדים בישיבות בנושא חיי המשפחה”. מתוך הכרה בחשיבות התחום, הקים הרב אבינר לפני כשבע שנים את ארגון “לב אבות” שבמסגרתו ניתנות שיחות טלפוניות והדרכות פעמיים בשבוע בשעות הערב, כאשר המשיבים הם אנשי חינוך, מורים ופסיכולוגים. במקביל, הארגון מפעיל אתר גדול ברשת וגם שם ניתן למצוא תשובות. כמו כן מקיים הארגון כנסים בנושאי יחסי הורים וילדים. , מנהל התוכנית 41 הרב אלי שיינפלד, בן בקמפוס רחובות, הוא מחנך בישיבת חורב בירושלים. הוא מדגיש שהכשרת מורים גברים בנושאי משפחה בחמ”ד הינה “חידוש גדול ומשמעותי” הנותן מענה לצורך בסיסי. הרב שיינפלד כתב שני ספרים על גיל ההתבגרות. הראשון “היצר הלב והאדם” והשני “הבן שלי מתבגר”. הראשון עוסק באתגרי גיל ההתבגרות והשני מדריך את הורי המתבגרים כיצד לשוחח אתם על אודות גיל ההתבגרות. הרב שיינפלד טוען כי המודעות לצורך בעיסוק בנושאי משפחה הייתה מאז ומעולם מצומצמת ומוצנעת יותר אצל הבנים בהשוואה לבנות. “הבנים הצטיירו כיותר רציונאליים והיו ממילא מתורגלים פחות בנושאים של שיח רגשי או שיח שנוגע בנושאים פיזיים. כמובן שבגיל ההתבגרות מתעורר קונפליקט נוכח האיסורים וההגבלות התורניות, ואנחנו רוצים להכשיר מורים לעסוק בנושא. “ברור שיש גם חשש של ראשי ישיבות לעסוק בנושא, הרי הוא נובע מכך שבעבר כל העניין נתפס בחלקו הגדול בהיבט ערכי, תורני ומוסרי, ולא עסקו כמעט בהיבטים הפיזיים והרגשיים. חששו שפתיחת הנושא תזיק יותר מאשר תועיל. כיום כולם חשים שדברים השתנו וזה יכול להתנהל אחרת”. בניהולו של הרב שיינפלד ייכתבו תוכניות לימוד ויוקם מוקד מידע למורים. הרב מדגיש כי הטיפול בנושאים הרגישים בתוכנית “המשפחה במרכז” ייעשה בזהירות ראויה ונכונה: “מטרתנו אינה להחליף את הנעשה בישיבות מהן באים רבים מהסטודנטים, אלא להוסיף קומה חינוכית הנצרכת להם כמורים לעתיד. בחזוננו אנו רואים את הסטודנטים העוברים תחת ידינו כמורים המודעים לאתגרי השעה, מבינים את אתגרי גיל ההתבגרות ואת מרכזיותה של המשפחה, ומתוך כך הם מהווים כתובת נכונה ■ לתלמידיהם. ולוואי ונזכה”. בחצר המכללה ספרו של הרב אלי שיינפלד הרב אלי שיינפלד, מנהל התוכנית בקמפוס רחובות טבת תשע"ח 29
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==