אתרוג | טבת תשעח | ינואר 2018 | גליון 79

מדריכת מוּגנות מטעם מיזם "עיר ללא אלימות" במועצה האזורית מטה יהודה: "תפקידי הוא לזהות ילדים עם קשיים חברתיים, ולמנוע סיטואציות בעייתיות שעולות מהתנהגות של תלמידים בחצר, כדי שלא להגיע למצבי אלימות. עבדתי כקצינה בשירות בתי הסוהר, וראיתי לאן ילדים שאינם משתלבים עלולים להגיע אם אינם מקבלים כלים להתמודד עם הסביבה. "כאשר פרשתי חיפשתי משהו לנשמה, ותחום החינוך משך אותי. רציתי לבוא אליו בעיניים אחרות ועם לב פתוח. הנוכחות בחצר מזמנת סיטואציות רגשיות שזקוקות למענה: תלמידים שנשרו משיעור לחצר על רקע קשיים בבית, ילדות שנלחמות על מקומן החברתי בכיתה. כל קושי עלול במצב כזה להתפתח לתקרית נפיצה. "לפעמים גם 'ילדים שקטים' שמשדרים שהכול בסדר מסתירים מצב רגשי שזקוק למענה. תלמיד שיושב בצד בחצר עם פנים חתומות, זקוק לעתים למישהו שיקשיב לו. כמו כן יש לי שעה שבועית עם קבוצה קבועה שאני משתדלת להעצים בנושא החברתי, ולחזק את הביטחון העצמי שלהם. אחרי מספר חודשים בבית הספר, מתברר לי שכאשר יש לתלמידים מעין 'אחות גדולה' בחצר שאפשר להתייעץ אתה, לשתף אותה ולהתחזק ממנה, זה מפחית ללא ספק אלימות בבית הספר". אקלים חדר המורים רחל ברגד, יועצת שכבת ו' וחינוך מיוחד ופנינה אזולאי, רכזת חינוך חברתי ומחנכת כיתה ו', מקדישות מזמנן לשיפור האקלים גם בקרב צוות ההוראה. "כאשר מורה נקלעת למשבר במהלך עבודתה, אני משתדלת קודם כל לחזק את הביטחון העצמי שלה. במהלך עבודתי כבר קרה שהתברר כי תחושת כישלון מקצועי של מורה מקפלת מאחוריה קשיים אחרים בבית, בזוגיות, מול הילדים או מבחינה כלכלית. במצבים כאלו, עצם האפשרות לשוחח עם מישהו בבית הספר יכולה להקל ולהפחית מן המתח". לומדים לתקשר בית הספר מפעיל בכיתות ד'-ה' את ", של משרד Tec 4 School פרויקט " החינוך, שמטרתו לחנך לקבלת השונה והכרת תרבויות שונות, בשילוב טכנולוגיות חדשות. רכזת תקשוב דפנה הופמן המרכזת את הפרויקט מספרת כי תלמידי מתתיהו לומדים בשיתוף עם תלמידי בית ספר ממלכתי דקל ברעננה ובית הספר הדרוזי אל אשרק בעין קנייא שבגולן לדבר באנגלית, עברית וערבית. הם יוצרים קשרים חברתיים ורוכשים מיומנויות חברתיות כגון אמון הדדי, כבוד וקבלת השונה. "היו ילדים שבתחילת השנה נרתעו מן התוכנית, ואף אמרו: 'אני לא נפגש עם המורות לאנגלית, מימין לשמאל: דבורי רבינוביץ, כנרת שמעוני ואביגיל חזן אביגיל חזן, רכזת אנגלית: "לפרויקט יש השפעה מתמשכת. אלבום המילים האישי נשאר אצל התלמידים עד סוף כיתה ו', כך שכל תלמיד יכול לדעת כמה מילים למד. זאת המשמעות של שם הפרויקט: עם הגדילה הפיזית של הילד, גדל גם אוצר המילים שלו באנגלית. היתרונות הם הלמידה המשמעותית שמושגת בזמן מועט, וכן ההשפעה על תחומים נוספים בבית הספר" טבת תשע"ח 24

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==