אתרוג | טבת תשעח | ינואר 2018 | גליון 79

כמורה בחינוך הפורמלי. אני מקווה להכניס את היצירתיות הבלתי פורמלית שלי לתוך המסגרת הכיתתית”. מרים מדווחת כי בהתנסות המעשית בכיתות התברר לה שלא מספיק להיות דוברת אנגלית כשפת אם כדי להיות מורה לאנגלית בישראל. “את ההתנסות המעשית אני עושה בבית ספר יסודי. אני צופה בשיעורי אנגלית בכיתה ו’, ומדי פעם מלמדת קטע מסוים בשיעור, או מוציאה תלמידים בקבוצות קטנות ללמוד איתי. היתרון שלי כדוברת אנגלית מבית הוא הביטחון העצמי בחומר הלימוד, ועם זאת, ההבדל בין לדבר לבין ללמד דוברי עברית הוא עצום. יש צורך להיות מודעת לכללי הדקדוק, ולדעת למה מבטאים מילה דווקא כפי שמבטאים אותה, וכיצד בדיוק יש להגות. 22 “בכיתה שבה אני צופה ומתנסה יש תלמידים, קבוצה גדולה עם פערים גדולים בין התלמידים. כדי להתמודד עם האתגר אני נעזרת גם בכישוריי כעובדת סוציאלית. להיות קשובה, איך לדבר עם אנשים, להכיל את רגשותיהם ולהבין אותם. ההוראה היא לא בהכרח מקצוע שבו אשאר כל חיי, אבל היא כלי שיעשיר וירחיב את אופקיי ויביא אותי למקום שאני רוצה להיות בו”. סטודנטית נוספת בתוכנית, ספי שטיינמץ, ילדים, עובדת כבר כיום 4- , אם ל 42 בת כמורה לאנגלית בבית הספר הממלכתי המאוחד בירוחם, ולומדת בתוכנית כחלק מהרחבת הסמכה להוראת היסטוריה וספרות לתחום האנגלית. “יש לי תואר ראשון בהיסטוריה ותעודת הוראה לספרות והיסטוריה לתיכון מאוניברסיטת בר אילן. לאחר קבלת תעודת ההוראה לא עבדתי כמורה. הצטרפתי לבעלי שעבד בהייטק בבוסטון. כששבנו ארצה לאחר חמש שנים, התגוררנו במודיעין, שם העדפתי לעבוד כספרנית בית ספר. לפני כשנתיים בעלי החל לעבוד בירוחם והילדים גדלו. בעקבות המעבר והצורך במורים לאנגלית החלטתי לעשות הרחבת הסבה לאנגלית”. את ההתנסות המעשית עושה ספי בבית הספר בירוחם שבו היא עובדת כמורה. “באנגלית אני שולטת הודות למגוריי בבוסטון, אך זה לא אומר שאני יודעת איך ללמד אנגלית. זאת מיומנות שמצריכה ידע דקדוקי ומיומנויות דידקטיות”. במסגרת ההתנסות המעשית ספי מלמדת יחד עם מורה מקבילה מתוכנית ‘תלמא’ למצוינות באנגלית, שבמסגרתה מורים מארה”ב הגיעו ללמד בפריפריה. השיעורים מתנהלים באנגלית דבורה. ספי: “בית הספר שלנו פועל בשיטת KIPP ‘ידע’, בהשראת בתי הספר של מורות 2 בארה”ב. בכיתה מלמדות באופן קבוע. ללמד אנגלית בירוחם זה סוג של אתגר עבורי. בחרנו לעבור לפריפריה כי רצינו לחזור לנתינה - לתרום ולהיתרם. למרות שאני עובדת עם כיסוי ראש בבית ספר ממלכתי, אני מרגישה אהובה ומקובלת, מוקפת בחום שאני לא מכירה ■ מחיי הקודמים”. ד”ר אירה סלבודר, מרצה לאנגלית: “הבדל מהותי בין סטודנטים רגילים לסטודנטים בקורס הסבה היא שלאקדמאים יש כבר הרגלי למידה מבוססים יותר וניסיון בלימוד אקדמאי. עם זאת, דווקא הסטודנטיות הצעירות יהיו לעתים מוכנות יותר ‘להשתגע’ בכיתה וללכת עד הסוף למען המטרה החינוכית, למשל להיכנס לכיתה עם כובע מצחיק, לעומת האקדמאים “כבדי ”40- או ה 30- הראש” בני ה נשיא המכללה, פרופ' שאול קרקובר טבת תשע"ח 20

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==