אתרוג | טבת תשעח | ינואר 2018 | גליון 79

הסטודנטים הלומדים הוראת אנגלית. "התחלנו את שנת הלימודים הנוכחית עם סטודנטים חדשים לאנגלית בכל 1,100 בשנה שעברה", 880 המסגרות, לעומת מסרה דוברת המשרד. איכות מקצועית ואישית המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום ליד נתיבות, היא המכללה הדתית המובילה בדרום הארץ. נשיא המכללה הוא פרופ’ 1,220- שאול קרקובר, ולומדים בה יותר מ סטודנטים בתוכניות השונות לתואר ראשון ושני בחינוך ובלימודי הסבה. ד”ר ליליאן שטיינר, ראש התוכנית ללימודי המשך והסבת אקדמאים להוראה בחמדת הדרום, מספרת על מבנה התוכנית החדשה להכשרת מורים לאנגלית: “מדובר במסלול ש”ש (שעות 46 : מרוכז ואינטנסיבי יותר אקדמיות) המתנקזות לשני ימי לימוד ש”ש 14 שבועיים במשך שנתיים, מהן המוקדשות לחינוך ולדידקטיקה, והשאר להתמחות בדיסציפלינה, וכן יום אחד בשבוע המוקדש להתנסות מעשית בבתי הספר. חתך הסטודנטים שמגיע לתוכנית הוא מגוון: בוגרי תארים במשפטים, עיצוב, קולנוע, ואפילו קרימינולוגיה. הרוב הן הן נשים”. 26 , סטודנטים 30 נשים. מבין ליליאן מציינת כי ההפרדה המגדרית הנהוגה בחמדת הדרום לא מומשה בתוכנית זו, כדי לאפשר גם לסטודנטים גברים להשתלב בה. ד”ר ליליאן שטיינר מוסיפה: “בעקבות תוכנית הסבה קודמת להכשרת אנשי הייטק להוראה, התחדדה אצלנו התובנה שאיכות מקצועית ואנושית הם פרמטר להצלחה בשטח מצד אחד, אבל לא כל אקדמאי מצליח מתאים להיות מורה מצד שני. מצליחים אלה שמפעמת בהם תחושת שליחות, שיכולים להנגיש את השפה ולהעצים את התלמידים”. סטודנטים יותר בוגרים החוג לאנגלית ב”חמדת הדרום” מכשיר סטודנטיות להוראה בבית הספר היסודי והעל יסודי עד כיתה י’. תוכנית הלימודים מורכבת מלימודים אקדמיים בספרות ובבלשנות אנגלית, לימודים דידקטיים ומתודולוגיים בהוראת האנגלית לבית הספר היסודי והעל יסודי, קורסים לשיפור מיומנויות השפה האנגלית בדיבור, בכתיבה ובקריאה, והתנסות מעשית בבתי הספר. ד”ר רעיה סטולר, ראש החוג לאנגלית, בוגרת חינוך ופסיכולוגיה מאוניברסיטת מנצ’סטר מטרופוליטן, עומדת על ההבדל הסטודנטים הלומדים במסלול הרגיל 20 בין להוראת אנגלית לתוכנית ההכשרה החדשה. אקדמאים העוברים תהליך של 30- מדובר ב הסבה מקצועית. הסטודנטים עברו מיון: מבחן ידע בכתב ובעל פה באנגלית וראיון. יש אקדמאים ילידי הארץ וישנם גם עולים. דוברי אנגלית כשפת אם. 60% “בתוכנית אנחנו פוגשים סטודנטים בוגרים יותר, עם ניסיון חיים. אפשר לדבר אתם בשפה אחרת, הם יודעים מה הם רוצים וממוקדי מטרה. לעתים מגיעים סטודנטים שהמקצוע הקודם לא התאים להם או שלא מצאו בו עבודה. הם הבינו שהבקיאות הטבעית שלהם כדוברי אנגלית יכולה לפרנס אותם. עם זאת, במהלך ההתנסות המעשית בבתי הספר, במיוחד אקדמאים שמכירים את מערכות החינוך בארה”ב או באנגליה, מופתעים לעתים מן האקלים הישראלי בבתי הספר - פחות משמעת ויחס יותר חופשי בין מורים לתלמידים. במקרה של אימהות אקדמאיות שעוברות הסבה להוראה, הניסיון בחינוך בבית כאימהות מסייע להן בתור מורות בבית הספר”.  ד”ר סטולר מתארת את תוכנית ההכשרה: “הסטודנטים עוברים קורסים למיומנויות דיבור, כדי שידעו כיצד להקנות מיומנויות אלה לתלמידיהם. כיוון שאי אפשר לנתק בין האנגלית הכתובה והמדוברת, אנחנו ממשיכים להנחות סטודנטים לקרוא כמה שיותר, אך במקביל מדגישים גם את מיומנויות השיח, כדי שהסטודנטים יידעו לא רק להכשיר תלמידים לענות נכונה על טקסטים של הבנת הנקרא, אלא גם לפתח אצלם את היכולת לתקשר באופן חי ושימושי בשפה האנגלית”. הרגלי למידה ד”ר אירה סלבודר, מרצה לאנגלית, מאפיינת אף היא את התוכנית החדשה. “ההבדל המהותי בין סטודנטים רגילים להסבת אקדמאים, היא שלאקדמאים יש כבר הרגלי למידה מבוססים יותר וניסיון בלימוד אקדמי. עם זאת, דווקא הסטודנטיות הצעירות יהיו לעתים מוכנות יותר ‘להשתגע’ בכיתה וללכת עד הסוף למען המטרה החינוכית, למשל להיכנס לכיתה עם כובע מצחיק, לעומת האקדמאים . לא תמיד 40- או ה 30- “כבדי הראש” בני ה ד"ר לילי שטיינר, ראש התוכנית ללימודי המשך והסבת אקדמאים להוראה במכללת חמדת הדרום ציפי קוריצקי, מפקחת ממונה על תוכניות ייחודיות לעובדי הוראה טבת תשע"ח 18

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==