אתרוג | טבת תשעח | ינואר 2018 | גליון 79

ויישמה אותה בשיטתיות. לתוכנית הוקצה חדר מיוחד ובו כורסאות קטנות ומרופדות בצבעים שונים, ועל הקירות תמונות משרות רוגע. אל החדר מגיעות בנות מכל הכיתות, חצי כיתה בכל פעם, מלוות במחנכת כדי לנהל שיחה מלב אל לב. השיעורים מוגדרים כשיעורי מערכת, דקות. המשתתפות 45 כל שיעור נמשך חותמות על חוזה ובו כללים להתנהלות בקבוצה הנקבעים על ידי התלמידות, כמו למשל לא להעליב או לפגוע. בהנחיית המורות נקבע הכלל שכל מה שנאמר בקבוצה אסור שייצא החוצה על מנת שהמשתתפות ירגישו חופשיות לבטא את עצמן בצורה הכי גלויה שניתן. “הדגש בשיחות אינו על חוכמת השכל אלא על חוכמת הלב”, אומרת טל ומספרת כי בחדר המיוחד התלמידות חושפות תקוות ופחדים, חלומות ורגשות, חוזקות וגם חולשות. “זהו מרחב נקי, נטול ציניות שמאפשר יצירת קשר עמוק בין כל המשתתפות ומאפשר לימוד והפנמה של נושאים רגישים, איתור ופתרון קונפליקטים”. האולפנה הפיקה שני סרטוני וידאו שהופצו בין ההורים וביוטיוב, המציגים כיצד התפיסה של “פנים בפנים”, מיושמת בבית הספר במיומנויות התקשורת הבינאישית שרכשו התלמידות ביחסים שלהן בינן לבין עצמן, ביחסן אל עצמן, ובזיקה שלהן לחברותיהן. הכשרת המורות הפסיכולוגית החינוכית, רזיה פרנקל, מלווה את התוכנית ומכשירה את המורות להנחות את מפגשי התלמידות בהשתלמות בית ספרית המתקיימת אחת לשבועיים. רזיה: “הן מקבלות כלים לניהול דיאלוגים עם התלמידות ולומדות להתמודד עם מצבי לחץ. שנות חטיבת הביניים הן קריטיות לעיצוב האישיות של התלמידות והמורות צריכות הדרכה איך לגשת לתלמידות באמפתיה, לדבר וללבן בעיות. כך למשל, אם מורה מזהה הפרעה כיתתית, במקום לומר שהיא לא יכולה להשתלט על הכיתה ולהציע להעניש את המפריעות, המחנכות לומדות כיצד להתגבר על ההפרעה. דנים בנושא במירב תשומת הלב, מבררים מדוע יש הפרעות, אחר כך נותנים את המענה והפתרון”. איילה קוזניץ, מחנכת כיתה ח’, מביאה דוגמה ליישום התוכנית: “אחת התלמידות אמרה לאחת מחברותיה אמירה פוגענית שהתייחסה ליכולת מנהלת האולפנה, טל נבוני מנהלת האולפנה, טל נבוני: “הרעיון להקים את ‘פנים בפנים’ נולד לאחר שיחה עם תלמידת י”ב באולפנת צביה שבה שימשתי כמנהלת. זו הייתה תלמידה טובה מאוד, חברותית, בעלת מודעות אמונית תורנית בולטת. ואף על פי כן נדחתה מהשירות הלאומי ומעוד מקומות. הסתבר שלא הייתה לה מודעות עצמית למה שהיא משדרת לסביבה” טבת תשע"ח 13

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==