BizTech

אברהם חסידה ראש החוג למתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית בירושלים, נהג לפתוח את שנת הלימודים הראשונה בהרצאה “מעודדת" ביותר. “אתם רוצים לדעת מה זה מתמטיקה?" נהג לשאול את מאה הצעירים המבריקים חדורי המוטיבציה, השותים בצמא כל מילה, ולהשיב מיד: “לפי 50% המתמטיקה בפתיחת שנה ב' רק ממכם ישבו כאן"... נשירה באקדמיה אינה עניין נדיר. על פי מהחרדים 60%- מחקרים שונים, מעל ל הפונים להשלמת בגרויות או לימודי מכינה קדם אקדמית, נושרים כבר במהלך המכינה, או לא מתחילים את שנת הלימודים האקדמית הראשונה. במהלך הלימודים האקדמיים עצמם, הנשירה פחותה יותר, אולם היא עדיין גבוהה בפער גדול מאחוזי הנשירה באוכלוסייה הכללית. האקדמיה, היא למעשה מוסד מחקר המנסה להקיף את כל תחומי החיים, הרוח, החברה, הטבע ואף מה שמעל הטבע. חלק קטן מאוד מהפקולטות האקדמיות, מוציא את בוגריו לעולם המעשה שאינו מחקרי. דווקא בתחומי ההיי טק, העשייה, גם היא מחקרית. המתבססת על התיאוריה המתמטית שמלמדים באוניברסיטה. ככלל, ניתן לחלק את האקדמיה בגסות, לשתי מגמות עיקריות: ריאלית – הכוללת את המדעים המדויקים, מתמטיקה, הנדסה, מדעי הרפואה וכדומה; הומנית – הכוללת את כל מדעי החברה והרוח, ואת כל המקצועות ההומניים כפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית וכדומה. תואר אקדמי מורכב מכמה עשרות קורסים המתפרסים על פני ששה עד עשרה סמסטרים, כאשר כל קורס נותן לסטודנט תחום ידע שונה שיוכל להוביל אותו אל השלם – תואר בסיסי במדע אותו למד. מנגד, קיימת האפשרות של הכשרה מקצועית, המדלגת על כל אלו ומתרכזת בלימוד מעשי גרידא. מאחר וכאמור, האקדמיה הינה מוסד חוקר, עיקר עיסוקה הוא בפילוסופיה של עולם המעשה. כך, נמצא שבחוג לארכיאולוגיה, ילמדו עשרות קורסים סוציולוגיים ואנתרופולוגיים, שמטרתם להבין מדוע מחפשים ממצא ארכאולוגי כזה או אחר, בפקולטה למשפטים, תמצאו בקלות את קורס ‘משפט עברי', למרות השלכותיו המועטות על הפסיקה האזרחית בימינו וכדומה. "פסבדו מדע" אם נתמקד במגמות הריאליות, רוב הלימודים במגמות אלו, מתמקדים יותר ב'למה' ופחות ב'מה'. כלומר, במקום להתמקד, לדוגמה, בשפות קוד תכנות, ילמדו בחוג למדעי המחשב, מתמטיקה, אלגברה ואלגוריתמיקה ברמה גבוהה המבהירים ללומדים, מדוע כך נכתבו שפות התכנות. אמנם כשליש מלימודי התואר, כן נותנים כלים מעשיים, אולם גם הם נועדו יותר ליישום פרקטי של הפילוסופיה או התיאוריה, על מנת להוכיח את ביצועה הנכון. למרות כל זאת, חסידי האקדמיה האמתית או המקורית, יעדיפו להוציא את לימודי ההנדסה ודומיה למוסדות חיצוניים או משלימים. לשיטתם, האקדמיה לא נועדה להכשיר למאום, מלבד מחקר. מהם שיתבטאו בחריפות על מדעי המחשב ואף יכנו זאת “פסבדו מדע". למרות זאת, ה"פסבדו" הזה כובש נתח נכבד מאוד מהכלכלה העולמית. התעשיות עתירות הידע משוועות למוחות מבריקים VS בוטקאמפ B i zTe c h 26

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==