נובל
          
        
        
          פרס
        
        
          ±∑
        
        
          ¨
        
        
          אם
        
        
          Æ
        
        
          ממדי
        
        
          ≠
        
        
          בדוגמאות מהעולם הדו
        
        
          ±∏∞≠
        
        
          נסובב מלבן סביב מרכזו ב
        
        
          ¨
        
        
          למשל
        
        
          ®¢
        
        
          אותו מלבן
        
        
          ¢©
        
        
          נקבל מלבן זהה
        
        
          ¨
        
        
          מעלות
        
        
          עוד
        
        
          ©
        
        
          אם נשלים את הסיבוב
        
        
          Æ
        
        
          באותו מיקום
        
        
          זוהי
        
        
          Æ
        
        
          נקבל שוב מלבן זהה
        
        
          ¨®
        
        
          מעלות
        
        
          ±∏∞
        
        
          Æ
        
        
          סימטריה כפולה
        
        
          נקבל
        
        
          ¨
        
        
          אם ניקח משולש שווה שוקיים
        
        
          מעלות נקבל
        
        
          ±≤∞
        
        
          כל
        
        
          ≠
        
        
          סימטריה משולשת
        
        
          ובסיבו מלא נקבל שלושה
        
        
          ¨
        
        
          את אותו משולש
        
        
          ריבוע יתן כמובן סימטריה
        
        
          Æ
        
        
          משולשים זהים
        
        
          Æ
        
        
          מרובעת
        
        
          ף יודע שאפשר לרצף את המישור
        
        
          À
        
        
          צ
        
        
          ַ
        
        
          כל ר
        
        
          באמצעות הצורות
        
        
          ®
        
        
          בלי רווחים
        
        
          ©
        
        
          באופן שלם
        
        
          אך אם ננסה
        
        
          ≠
        
        
          מלבנים ומשולשים
        
        
          ≠
        
        
          האלה
        
        
          הוא לא
        
        
          ¨
        
        
          לרצף את המישור במחומשים
        
        
          תמיד יישארו  חורים
        
        
          ≠
        
        
          יתמלא באופן הרמטי
        
        
          אותו דבר יקרה בעולם
        
        
          Æ
        
        
          וסדקים שלא ייסגרו
        
        
          התלת ממדי עם ננסה למלא מרחב נתון
        
        
          Æ
        
        
          באיקוסהדרונים
        
        
          שראו שהתצורות
        
        
          ¨
        
        
          לוין וסטיינהארט
        
        
          הבסיסיות בריצוף פנרוז מאופיינות
        
        
          חשבו שאנלוגיה מן
        
        
          ¨
        
        
          בסימטריה מחומשת
        
        
          ממדי של פנרוז עשויה לעזור
        
        
          ≠
        
        
          המודל הדו
        
        
          הם
        
        
          ¨
        
        
          עם זאת
        
        
          Æ
        
        
          ממדי
        
        
          ≠
        
        
          בחקר המרחב התלת
        
        
          הבינו שאין זה מספיק לומר על המבנים
        
        
          ¢
        
        
          אינם מחזוריים
        
        
          ¢
        
        
          התלת ממדיים שהם
        
        
          יש להגדיר אותם גם
        
        
          ª®
        
        
          non-periodic
        
        
          ©
        
        
          Æ
        
        
          על דרך החיוב
        
        
          ≠
        
        
          הוא מונח מתמטי
        
        
          ß
        
        
          קוואזי
        
        
          ß
        
        
          חשוב להסביר ש
        
        
          ¢
        
        
          Æß
        
        
          כאילו מחזורי
        
        
          ß
        
        
          לא משהו שאפשר לתרגם ל
        
        
          שהקרדיט עליו מגיע
        
        
          ¨
        
        
          זהו מינוח מתמטי
        
        
          שאת ספרו
        
        
          ¨
        
        
          במידה רבה להרלד בוהר
        
        
          אחיו
        
        
          ¨
        
        
          הרלד
        
        
          Æ
        
        
          קראתי במהלך הדוקטורט
        
        
          היה
        
        
          ¨
        
        
          הצעיר של הפיזיקאי הגדול נילס בוהר
        
        
          ¢Æ
        
        
          וגם כדורגלן
        
        
          ≠
        
        
          מתמטיקאי דגול
        
        
          ון הורטון קונווי
        
        
          ß
        
        
          רוברט אמן וג
        
        
          במהלך עבודתו על ריצופי פנרוז התכתב
        
        
          ¨
        
        
          איש אשכולות שכתב
        
        
          ¨
        
        
          לוין עם מרטין גרדנר
        
        
          של
        
        
          ¢
        
        
          אליס
        
        
          ¢
        
        
          פרשנויות לספרי
        
        
          ¨
        
        
          בין השאר
        
        
          סיינטיפיק
        
        
          ¢
        
        
          ופרסם טור קבוע ב
        
        
          ¨
        
        
          לואיס קרול
        
        
          שהיה היחיד שכתב עד אז
        
        
          ¨
        
        
          גרדנר
        
        
          Ƣ
        
        
          אמריקן
        
        
          הפנה את לוין לאדם בשם
        
        
          ¨
        
        
          על ריצופי פנרוז
        
        
          מתמטיקאי חובב
        
        
          ≠ ®
        
        
          Ammann
        
        
          ©
        
        
          רוברט אמן
        
        
          ¨
        
        
          שלא השלים את לימודי התואר הראשון
        
        
          ועבד במיון דואר אחרי פיטוריו מעבודתו
        
        
          Æ
        
        
          כמתכנת
        
        
          אמן עשה דבר שתרם המון להבנת ריצופי
        
        
          ¢
        
        
          הוא צייר עליהם חמש משפחות
        
        
          ≠
        
        
          פנרוז
        
        
          כך שעל כל אריח
        
        
          ¨
        
        
          של קווים מקבילים
        
        
          Æ
        
        
          מאותו הסוג הופיע אותה תצורה של קווים
        
        
          ¨
        
        
          הבננו שאם נצליח לפענח את סדר הקווים
        
        
          נצליח גם
        
        
          ¨
        
        
          Ammann bars
        
        
          המכונים כיום
        
        
          ¢Æ
        
        
          לפענח את הסדר החבוי בריצופי פנרוז
        
        
          ¨
        
        
          גרדנר מסר ללוין את כתובתו של אמן
        
        
          שהתגורר באותם ימים  במין אכסניה
        
        
          ולוין כתב
        
        
          ¨
        
        
          יום
        
        
          ≠
        
        
          המיועדת לאנשים קשי
        
        
          והגיע לביקור
        
        
          ¨
        
        
          אמן נענה להזמנה
        
        
          Æ
        
        
          לו
        
        
          ≠
        
        
          הוא היה גאון
        
        
          ¢ Æ
        
        
          באוניברסיטת פנסילבניה
        
        
          לא מבחינת הידע שלו אלא מבחינת היכולת
        
        
          לדעתי
        
        
          Æ
        
        
          שלו לראות תצורות בשלושה ממדים
        
        
          הוא היה מקרה קיצוני של תסמונת אספרגר
        
        
          הוא היה מסתכל
        
        
          Æ
        
        
          ולא היה קל לתקשר איתו
        
        
          על דגמים של ריצוף ורואה מה שאיש מלבדו
        
        
          היתה לו אינטואיציה גיאומטרית
        
        
          Æ
        
        
          לא ראה
        
        
          Æ
        
        
          שלא ראיתי כמותה אצל אף אדם אחר
        
        
          ואסור
        
        
          ¨
        
        
          הוא אחד מהגיבורים בסיפור הזה
        
        
          ¢Æ
        
        
          שיישכח
        
        
          ן היו רק שלב
        
        
          ֶ
        
        
          אבל המפגשים עם אמן בפ
        
        
          ¨
        
        
          הקווים שלו היוו תשתית לריצופים
        
        
          Æ
        
        
          בסיפור
        
        
          אבל עכשיו היה צריך להסביר מהו הסדר
        
        
          הבנו שהמפתח
        
        
          Æ
        
        
          זה מה שעשינו
        
        
          ¢ Æ
        
        
          של הקווים
        
        
          לפענוח הסדר הוא הסדר של המרחקים
        
        
          ככה הורדנו את הבעיה משנים
        
        
          Æ
        
        
          בן הקווים
        
        
          ושם כבר
        
        
          ≠
        
        
          ושלושה ממדים לממד אחד
        
        
          באמצעות
        
        
          ≠
        
        
          היו לנו כלים להתמודד עם זה
        
        
          ¢Æ
        
        
          י
        
        
          ß
        
        
          סדרה שנקראת סדרת פיבונצ
        
        
          אחד האנשים שעסקו בנושא זה הוא
        
        
          שישב אז
        
        
          ¨
        
        
          ון הורטון קונווי
        
        
          ß
        
        
          המתמטיקאי ג
        
        
          באחד מביקוריי באנגליה
        
        
          ¢ Æß
        
        
          בקיימברידג
        
        
          ביקשתי להיפגש אתו
        
        
          ¨
        
        
          התקשרתי לקונווי
        
        
          הוא ישב במין חצר פנימית
        
        
          Æ
        
        
          ונסעתי אליו
        
        
          ß
        
        
          גדולה בפקולטה למתמטיקה בקיימברידג
        
        
          ≠
        
        
          אדם מרשים עם זקן ארוך ושיער ארוך
        
        
          ≠
        
        
          Æ
        
        
          בש כשסביבו ענן של סטודנטים
        
        
          ≠
        
        
          ושיחק שש
        
        
          הוא התפנה מהמשחק ודיברנו במשך כמה
        
        
          הוא לא פתר לי את הבעיה אבל
        
        
          Æ
        
        
          שעות
        
        
          ובחודשים הבאים
        
        
          ¨
        
        
          בהחלט נתן לי כיוונים
        
        
          ואז חזרנו
        
        
          Æ
        
        
          פענחנו את הסדר והוכחנו אותו
        
        
          תכונות של
        
        
          ∫
        
        
          לבעיה שעניינה אותנו בהתחלה
        
        
          ¨
        
        
          למשל
        
        
          ≠
        
        
          ממדי שבנינו
        
        
          ≠
        
        
          מודל האטומים התלת
        
        
          הוכחנו שתמונת
        
        
          Æ
        
        
          דיפרקציה של אטום כזה
        
        
          הדיפרקציה מורכבת אך ורק מנקודות
        
        
          בדיוק
        
        
          ≠ ®
        
        
          Bragg scattering
        
        
          ©
        
        
          מבודדות
        
        
          זאת היתה ההוכחה הראשונה
        
        
          Æ
        
        
          כמו בגבישים
        
        
          ¢Æ
        
        
          שיכול להיות מבנה כזה ללא מחזוריות
        
        
          את כל העבודה הזאת סיימו סטיינהארט
        
        
          בסוף אוקטובר באותה
        
        
          Ʊπ∏¥
        
        
          ולוין בקיץ
        
        
          בעקבות החשיפה לטיוטת המאמר של
        
        
          ¨
        
        
          שנה
        
        
          הם השלימו את
        
        
          ¨
        
        
          כהאן
        
        
          ≠
        
        
          בלך
        
        
          ≠
        
        
          גרטיאס
        
        
          ≠
        
        
          שכטמן
        
        
          הרחבה של מושג
        
        
          ¢
        
        
          כתיבת מאמרם בנושא
        
        
          הגביש למבנים בעלי סדר שאינו מחזורי
        
        
          Ƣ
        
        
          מחזורי
        
        
          ≠
        
        
          אלא קוואזי
        
        
          דיווח על
        
        
          ¨
        
        
          כמובן
        
        
          ¨
        
        
          במאמר המעודכן הזה שולב
        
        
          לוין וסטיינהארט
        
        
          Æ
        
        
          הניסוי של שכטמן ועמיתיו
        
        
          ≠
        
        
          הוכיחו באופן תיאורטי את קיומם של קוואזי
        
        
          וחזו את
        
        
          ¨
        
        
          גבישים בעלי סימטריה מחומשת
        
        
          Æ
        
        
          תמונת הדיפרקציה שתתקבל בחומר כזה
        
        
          המאמר ההיסטורי של לוין וסטיינהארט
        
        
          בכתב העת
        
        
          ±π∏¥
        
        
          בדצמבר
        
        
          ≤¥≠
        
        
          פורסם ב
        
        
          השילוב
        
        
          Æ
        
        
          Physical Review Letters
        
        
          הדרמטי בין התגלית הניסיונית של שכטמן
        
        
          והניבוי התיאורטי של שני החוקרים
        
        
          מפנסילבניה פתח בעצם חלון לתחום מחקר
        
        
          Æ
        
        
          חדש
        
        
          ≠
        
        
          קהילת הפיזיקאים הכירה מיד כי הקווזי
        
        
          וכי התעמקות
        
        
          ¨
        
        
          גבישים הינם ממשיים
        
        
          בהבנתם מרחיבה משמעותית את חקר
        
        
          Æ
        
        
          הפיזיקה של מצב מוצק
        
        
          חשוב לציין שפריצת הדרך שלנו
        
        
          ¨
        
        
          לסיום
        
        
          ¢
        
        
          אינה מפריכה את טענת המתמטיקאים
        
        
          אנחנו פשוט
        
        
          ªß
        
        
          אסורות
        
        
          ß
        
        
          בנוגע לסימטריות
        
        
          ושאלנו שאלות של
        
        
          ¨
        
        
          הלכנו צעד אחד הלאה
        
        
          כך גילינו שכאשר מוותרים על
        
        
          Æ
        
        
          פיזיקאים
        
        
          דברים רבים הופכים
        
        
          ¨
        
        
          הדרישה למחזוריות
        
        
          Æ
        
        
          למשל סימטריה מחומשת
        
        
          ≠
        
        
          לאפשריים
        
        
          בתרשים שלמעלה אפשר לראות את
        
        
          הפיזור הצפוי של אלקטרונים בדיפרקציה
        
        
          נקודות מעידים על
        
        
          ±∞
        
        
          המעגלים בני
        
        
          ≠
        
        
          10
        
        
          ß≠
        
        
          שהיא בדיוק ה
        
        
          ¨
        
        
          סימטריה מחומשת
        
        
          ¢Æ
        
        
          שציין שכטמן ביומן המחקר שלו
        
        
          ß
        
        
          fold