מגזין הטכניון | קיץ 2025

https://did.li/8gtx5 למאמר: 12 חקר המוח א חד האתגרים הגדולים של המוח הוא למידה של מיומנויות תנועה חדשות, החל בכתיבה ועד נגינה או ביצוע תנועות ספורטיביות מורכבות. מחקר חדש שנערך בשתי פקולטות בטכניון מגלה כיצד המוח מארגן מחדש את רשתות הנוירונים שלו בתהליך זה, וכיצד דופמין - מולקולה המוכרת לרוב בשל קשריה למערכת התגמול המוחית - ממלא תפקיד קריטי בלמידה מוטורית. Nature Communications את המחקר שהתפרסם ב- הובילו חוקרי הפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט ד"ר הדס בן איסטי, פרופ' ג'קי שילר והסטודנט . MD/PhD אמיר גנאים, הלומד במסלול היוקרתי השתתפו בו פרופ' רונן טלמון והסטודנטית אביגיל כהן-רימון מהפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע"ש ויטרבי. היכולת לרכוש מיומנויות מוטוריות חדשות חיונית לתפקוד האורגניזם וליכולתו להגיב באופן אדפטיבי (מסתגל) למידע חושי בסביבה משתנה. כיום ידוע כי למידה מוטורית מבוססת על פעילותן של רשתות primary motor נוירונים באזור המוטורי הראשוני ( ) הנמצא בקליפת המוח. אזור זה הוא מרכז cortex הבקרה האחראי לפעולות המוטוריות הרצוניות, ובו מתנהלים התכנון והביצוע של תנועות שונות ולמידה מוטורית ונשלחות הפקודות לאיברים השונים דרך חוט השדרה ומרכזי מוח תנועתיים שונים. באמצעות שימוש בכלים מתקדמים של דימות סידן מתאי עצב בעכברים פעילים ועיכוב כימוגנטי ) מיפו החוקרות שינויים Chemogenetic Inhibition ( חשיבותו של הדופמין ברכישת מיומנויות מוטוריות שיתוף פעולה בין שתי חוקרות בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט חושף מפתח מרכזי לרכישת מיומנויות מוטוריות חדשות פרופ' ג'קי שילר ד"ר הדס בן איסטי אמיר גנאים

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==