שיעור חופשי | כסלו תשפ"ג | דצמבר 2022 | גליון 150

המקצועי בין עובדי הוראה לתלמידים? "היה צורך ליצור קשר ולבסס אותו עם ילדים, שחלקם לא הבינו בכלל מה תפקיד המחנכת. מישהי שגם לוקחת אותך לשיחות אישיות, נוסעת איתך לטיול שנתי, מדברת עם ההורים - היא יותר ממורה מקצועית. היה צריך לתזכר את הילדים מהי הגדרת התפקיד של עובדת הוראה. גם ליחס מצד ההורים היה צריך להסתגל מחדש. בקורונה הורים הרגישו יותר בנוח לשאול את עובדי ההוראה שאלות יותר אישיות, הגבולות שבין הבית לעבודה היטשטשו אצל עובדי ההוראה, גם הגבול בקשר עם ההורים היטשטש". באופן מפתיע אולי, לדברי ד"ר אלוני, הקשר בין הבית, בית הספר והתלמיד דווקא התהדק בתקופת הקורונה. "זה קרה כי כולם היו בסביבה הטבעית שלהם אבל היה קשר יומיומי: שליחת מערכת, התעניינות בהורים ובעובדי הוראה חולים. אחרי הקורונה המורים היו צריכים להזכיר להורים מהן הגדרות התפקיד, שאי אפשר לפנות תמיד לעובדת ההוראה ויש כללים לגבי אסיפת הורים, ימי הורים, ושעות טלפונים מוגדרות". האם יהיו עוד השפעות של הקורונה, להן אנחנו עוד לא מודעים? דברים שמתרחשים מתחת לפני השטח? "זה תלוי ביכולת ההתמודדות וההסתגלות של עובד ההוראה, ההורה והילד: יכולות מולדות פלוס נסיבות חיצוניות. עם הקורונה אנו כבר יודעים להתמודד, הסתגלנו. זה נתן לנו פרספקטיבה, כל אחד פיתח את רמת המודעות והחרדות שלו, כל אחד יודע איך הוא מתמודד עם זה ברמה האישית. "כל הזמן קורים דברים, למשל מלחמה. מכל דבר כזה אנו לומדים וכיום מה שמשפיע זה כבר לאו דווקא הקורונה. מי שיש לו יכולת הסתגלות טובה, יסתגל לכל דבר בחיים. מי שיותר קשה לו להסתגל, יהיה לו קשה עם כל משבר. לילדים יש חוסן ויכולת הסתגלות טובה". אילו טיפים את יכולה לתת לעובדי ההוראה בהתמודדות בעידן הפוסט קורונה: מול התלמידים, מול המערכת, מול ההורים. קודם כל לזהות את החוזקות שלך, לדעת במה את.ה טוב.ה. חשוב מאוד לפנות זמן כדי להכיר את התלמידים שלך בצורה אישית. הם באים אחרי כמה שנים שבהן למדו לסירוגין. חשוב לעשות תיאום ציפיות, לדעת במה הם טובים, מה העיסוקים שלהם. תשאלו את הילדים שתי שאלות, במילים פשוטות: מהן החוזקות שלך, במה אתה טוב ומוכשר? ומה אתה עושה מחוץ ללימודים בבית הספר? השאלה השנייה נותנת לנו את כל המידע על הילד: האם הוא הרבה בבית, בחוגים, ■ יחסים עם האחים וההורים". לבייבי היזמי של ד"ר דליה .DiscoverU אלוני קוראים הצטרף המיזם 2019 בשנת לתוכנית ייחודית לאומית של משרד החינוך, Edstart בשיתוף מטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי, עמותת תעשיידע והאיגוד הישראלי .)IATI( לתעשיות מתקדמות היא תוכנית DiscoverU מקוונת להעצמה ופיתוח אישי ומקצועי לעובדי הוראה. "התוכנית מבוססת על מודל אקטיבי ופרואקטיבי של התערבות וסיוע לקידום חוסן ורווחה נפשית, בתהליך מקביל של עובדי הוראה ותלמידים. התוכנית משלבת למידה והתנסויות סינכרוניות ומתקיימת וא-סינכרוניות, במתכונת של השתלמות מוסדית. היא מיועדת לכלל עובדי ההוראה, מנהלי מוסדות חינוך, פסיכולוגים ויועצים חינוכיים, במסגרות החינוך הרגיל והחינוך המיוחד". בייבי ושמו DiscoverU 9 | שיע ור חופשי

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==